Til Berlin med Air Berlin, DUS-TXL-CGN

WF-380

ScanFlyer Gold
Ettersom jeg ville bli gressenkemann i påska, funderte jeg på dra på en liten helgetur med fly. Berlin hørtes ut som et godt alternativ, det er ikke for langt, og det skulle finnes gode muligheter for å skaffe rimelige billetter. Valget falt til slutt på Air Berlin og jeg bestilte tur-retur fra Køln for 103 euro, ikke så verst pris. Hadde egentlig ønsket få logga ei strekning fra Dusseldorf også, men ettersom det ble litt dyrere vant gniern over flyentusiasten.

Men etter noen uker fikk jeg mail fra Air Berlin om at avgangen fra Køln 15:15 var kansellert, og jeg var flytta til en senere avgang. Etter en rask telefon til selskapet fikk jeg booka om til en avgang fra Dusseldorf 15:05 uten noen ekstra kostnad. Se det, både pose og sekk. Danke Schøn.

DB.jpg

Så på reisedagen la jeg i vei med Deutsche Bahn til DUS.

Vel framme prøvde jeg straks en av innsjekkingsautomatene til Air Berlin, og det gikk helt fint bortsett fra at man kan ikke sjekke inn bagasjen sin på disse. Men det var null kø i innsjekkingen så det gikk likevel raskt å få tagget og sendt kofferten.

Jeg hadde lagt inn noen timer før avgang for å kunne ta noen bilder inne på flyplassen og på besøkerterrassen. Det koster 2,20 euro å bruke terrassen og man får da ganske god utsikt over rullebanen og oppstillingsplassene. Noen bilder:

TunisAir.jpg

Tunisair 737-600.

Condor.jpg

En 757 ser alltid bra ut. Så også Condors 757-300.

LTU.jpg

LTU (Air Berlin) A330-200.

Hals-1.jpg

Dyreliv på DUS.

Piano.jpg

Yrke: Flyplasspianist.

Jeg har en innrømmelse å komme med. Opp gjennom årene har det blitt en del flyreiser, men jeg har ennå til gode å reise med en av de mest produserte flytypene - Airbus A320. Har flere turer med 319 og 321, men 320 mangler altså. Jeg hadde et visst håp om at denne gangen skulle det ordne seg. Det ble bussgate, og bussen satte kursen ut mot tre parkerte fly fra Air Berlin, en A319, en A320 og en 737. Spenningen steg, og ble punktert ved at vi parkerte foran A319. Sukk. Men det fins verre skjebner.

10/04 2009: DUS-TXL AB 6444, Airbus A319, sete 19A, 70-80% belegg.

Ombord319.jpg

Vår skyss til Berlin, knipset mellom bussen og trappa.

Inni319.jpg

Inni den rene og velstelte kabinen var det tynne Recaro-seter som var komfortable å sitte i. Benplassen var også bra, og fikk i tillegg en hel tre-seter for meg selv.

HAJ-1.jpg

Vi flyr over Hannover og HAJ.

servering.jpg

Inkludert i prisen: Både vått og tørt.

LandingTXL-1.jpg

Like før landing på TXL.

GateTXL-1.jpg

Parkert ved gate i TXL.

Gedachtnis-1.jpg

Fra Berlin: Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche.

Etter å ha lekt turist i Berlin på lørdag, var det søndag tid for å ta U-Bahn og buss tilbake til Tegel. Bodde forøvrig på Courtyard ettersom jeg hadde noen Mariott-poeng å bruke. Jeg var ute i god tid, men innsjekkinga for Air Berlin hadde ikke åpna ennå, Køln-avgangen var dagens første. Så da tok jeg frokost på Starbucks før innsjekking, og gikk deretter bort til besøkerterrassen. Her kosta det 2 euro og komme inn, og i tillegg var det full sikkerhetssjekk. Meget god utsikt fra denne terrassen. Noen bilder:

Qatar.jpg

Qatar A320.

SeagleAir.jpg

Aldri hørt om Seagle Air før.

Delta.jpg

Delta 767-300 til Atlanta.

12/04-2009: TXL-CGN AB 6499, Boeing 737-700, sete 20A, 2-3 ledige seter.

Ombord737-1.jpg

Vår 737-700 parkert ved gate i TXL. Visste på forhånd at det ble Boeing til Køln, så jeg hadde ingen forhåpninger om å debutere på 320 her.

inni737.jpg

Tynne seter i denne kabinen også, dog ikke Recaro så vidt jeg kunne se. Samme servering som til TXL og like rent og velstelt.

BBI-1.jpg

Ikke lenge etter avgang fløy vi over anleggsområdet for det som skal bli Berlins nye storflyplass - BBI - såvidt jeg kan skjønne. Ellers ikke noe spesielt å fotografere før landing i Køln.

ShoppingCGN.jpg

Shopping på CGN. Her er det noe for enhver smak.

I Køln er det også besøkerterrasse, men den har begrenset utsikt og et ekkelt glassgjerde som gjør fotografering uinterressant. Til gjengjeld er adgangen gratis. Men ingen bilder altså, så etter dagens andre Starbucks-besøk, tusla jeg bort til togstasjonen og fant et tog hjem.

Jeg hadde før denne turen ikke reist med Air Berlin før, men jeg hadde hørt bare bra ting om dem. Alle flyene var i rute, alle folkene var hjelpsomme og i godt humør, setene var komfortable. Prisen var gunstig og i tillegg fikk man altså servert litt vått og tørt på de relativt korte turene til og fra TXL. Da er det ikke noe å trekke for, og jeg kommer med høy sannsynlighet til å reise med Air Berlin igjen. Det er ikke noe rart at de vinner førsteplass i LCC-kåringen hos Skytrax, for det eneste LCC-aktige jeg kunne finne var faktisk prisen.
 
Last edited:
Jeg skal ikke pirke, bare si takk for at du bringer litt annet enn SK og Dy-bilder inn her :)
 
Bra med en report fra litt mer fjerne strøk! Seagle A320'en er forøvrig helt "fersk" for selskapet, da de har holdt seg til B737 så langt.
 
Også rett ved siden av leketøysbutikken, da :wow:!

"Gå og se litt her du, pappa er i butikken ved siden av.."
 
Super rapport! Takk for den!

Det var nytt for meg at det finnes en besøkerterasse på TXL. Hvor finner man inngangen til den?

Bildene var helt supre, forøvrig!!
PS: Hvor er bildene du tok inne i den Beate butikken?:colgate:

Takker!

BF:cool2
 
Det var nytt for meg at det finnes en besøkerterasse på TXL. Hvor finner man inngangen til den?

Du må ut av terminalen omtrent der Starbucks ligger. Så er det en egen inngang ved siden av. Det er skiltet til terrassen inni terminalen, så følger du skiltene kommer du dit.

PS: Hvor er bildene du tok inne i den Beate butikken?

Følte ikke at det ville vært helt god kotyme å fotografere der. Men de hadde mange interressante bilder til salgs.
 
Takk for en interessant rapport med mange gode bilder! Ser frem til flere Air Berlin-rapporter nå som selskapet starter direkterute OSL-TXL!
 
Takk for flott rapport. Det er vel dog bare alkoholfritt som er gratis å drikke - det er jo utmerket, selv om jeg nok kommer til å unne meg en øl til når jeg skal ut å fly OSL-TXL om nøyaktig 14 dager!
 
Back
Top