• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Til alle som mener nordmenn ikke har betalingsvilje for dyre seter!

MartinL

ScanFlyer Dusty
SAS har økt salget av businessbilletter med mellom 15 og 20 prosent hittil i år, skriver Finansavisen.

Betalingsviljen for businessbilletter er større enn før, opplyser informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge til avisen.

- På enkelte avganger mellom Oslo og London har vi dratt gardinen så langt bak som mulig, for å få plass til alle businesspassasjerene, sier Midteide. Da er omkring 60 av setene i flyet fylt opp av reisende på forretningsklasse.

Les også: Slik flyr du førsteklasse.

Utsolgt

- Vi har opplevd å være utsolgt for businessbilletter på enkelte destinasjoner i år, sier Midteide.

Dermed har trenden snudd for SAS og andre flyselskaper. I forbindelse med oppblomstringen av lavprisselskaper og lavkonjunkturen i verdensøkonomien etter 2001, valgte mange å ta jobbreisen på økonomiklasse, ifølge Finansavisen.

Lufthansa opplyste nylig at selskapet har økt salget på business- og førsteklasse fra Norge til Asia med 33 prosent i forhold til i fjor.

Nordmenn vil ha luksus

Da British Airways lanserte sin nye businessklasse i Norge i mai, sa selskapets kommersielle sjef for Skandinavia, Peter Rasmussen, til Aftenposten.no at det er norske reisende som etterspør flest liggeseter hos BA i Skandinavia.

- Vi har hatt fantastisk fremgang i Norge på Club World, sa han. Club World er BAs businessklasse, som også stadig flere fritidsreisende ønsker å benytte.
 
hehe ikke naa. Du skulle bare visst hvor deilig det er aa ikke maaatte sykle i dag. Blir neppe liggeseter hjem med Norwegian, men man kan jo dromme om det neste gang:-)
 
Originally posted by MartinL

hehe ikke naa. Du skulle bare visst hvor deilig det er aa ikke maaatte sykle i dag. Blir neppe liggeseter hjem med Norwegian, men man kan jo dromme om det neste gang:-)

Kommer det trip report?
 
Dette er jo bra for selskapene og ikke minst SAS som har slitt noe i motbakke en stund.
Effekten av LCC begynner å komme for fullt der de selskapene som fokuserer på full service styrker sitt produkt i steden for å prøve å ligne på LCC selskapene med dårlig resultat. Likevel må de full service selskapene ha sterkt fokus på kostnadskontroll fremover og videre effektivisere driften.
 
Originally posted by OJB

Likevel må de full service selskapene ha sterkt fokus på kostnadskontroll fremover og videre effektivisere driften.

Ja, dette tror jeg er ekstremt viktig - det er ikke bare for selskapene å lene seg tilbake nå, og tro at pengene strømmer inn.... for nedgangen kommer, selv om det er vanskelig å si når....

Eivind
 
Da er det kanskje et smart trekk av SAS som nå har tre klasser hvorav to lasser gir mer penger inn i kassen...
 
Originally posted by EB

Da er det kanskje et smart trekk av SAS som nå har tre klasser hvorav to lasser gir mer penger inn i kassen...

Ja , uten tvil et riktig trekk av SAS dette her.
 
En del av dette er vel ogsaa rabattert Business, saa det kan vel tyde paa at styringen av disse setene er vellykket.
 
Originally posted by Someone

Bra. Forhåpentligvis begynner det allsidige fokuset på ekstrem-lavpris å gi seg!

Godt å høre slike uttalelser. Jeg, og sikkert mange med meg, er absolutt villig til å betale mer for en anstendig kvalitet og service

Og ikke minst, dette er jo manna for flyselskapenes inntjening og lønnsomhet.
 
Flott!
Da får man økt forskjell i pris og service. Og selskaper som SAS som til tider har hevdet at de er et lavprisselskap, kan faktisk si at de er et "fullprisselskap" og gi passasjerene vesentlig mer enn hva de får på en LCC. Det er sikkert marked for begge deler.

Selv foretrekker jeg å betale lite for flybilletten, og heller bruke mer penger på reisemålet, eller å reise oftere. Det har vel både med betalingsvilje og betalingsevne å gjøre. Skulle jeg reist på business class til Barbados hadde jeg kunne tatt en tur hvert 3. år. Nå reiser jeg hvert år istede.


IMM
 
Det er fullt mulig aa gjoere deals paa Business og foerste ogsaa .. jeg skal til Vegas i begynnelsen av september, og har et alternativ med airTran og Spirit som gir meg tur-retur pqaa F for omtrent $350. Det er hakket billigere enn tyrist paa DL.
 
Back
Top