Tidligere NAK President Hans Grøn Lund ???

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Tidligere NAK President Hans Grøn Lund ???

Go søndag forumister!

Min Far sitter og oppsummerer et langt liv innen luftfarten, og husker godt fra oppveksten min en av NAK's tidligere Presidenter Hans Grøn Lund. Han har lett opp og ned på nettet, uten å finne ut noe mere om han...

Er det noen av dere der ute med litt mere interesse for Flyhistorikk som vet mere om denne karen? Når han døde, litt mere hva han drev med osv? Han var vel iallefall Oberst i Forsvaret om ikke General på slutten?

Finnes det bilder av han et sted og kanskje?

Anyone ??

Re: Tidligere NAK President Hans Grøn Lund ???

Hans Grøn Lund var høyt oppe i hierarkiet rundt "Little Norway" under krigen. Han var meget aktiv i seilflymiljøet på Notodden på slutten av 60- tallet, og var flygesjef for kullene sommeren 1971 da jeg fløy seilfly der den sommeren. Militær kadaverdisiplin er noe jeg husker når jeg tenker på HGL.
Han var født i januar 1907 og døde i 1984. På slutten av 40-tallet var han stasjonert på Bardufoss, og utmerket seg bl.a. som ulvejeger fra Fieseler Storch.

Last edited:

Og tidligere WF flyger !! Fra "Grønne vinger over Norge":
HGL var vernepliktig hærflyger fra 1928. I 1932 fikk han gjennom NAK glideflygerutdannelse i Tyskland. Våren 1933 fartet han rundt med Skappelkarene og Widerøekarene og drev flysirkuset. Ble ansatt i WF i 1934. Siste oppdrag i 1940 var ambulanseflyvning med LN-EAO (den hvite Waco YKS7). dette varte frem til midten av oktober '40 og for det meste i Nord-Norge.
Sommeren 1962 kom HGL tilbake til WF og fløy Norseman og Otter fram til pensjon (60 år).

Morten.
Sjekk med gubben om han har boka jeg viser til. Hvis ikke send meg en PM så kan jeg kopiere og sende han det som står om HGL i boken. Mener jeg har et godt portrettfoto av HGL som han kan få av meg.

Det stod også en nekrolog i "Flynytt" en tid etter hans død. Dessverre husker jeg ikke årstallet for hans død.

Fant forresten dette;

Ulvejegeren Hans G. Lund

Av Morten Kasbergsen, 27.01.07

BARDUFOSS: Mandag er det 100 år siden flygeren, offiseren og ulvejegeren Hans Grøn Lund ble født.

STASJONSSJEF: Oberstløytnant Hans G. Lund var sjef for Bardufoss flystasjon fra 1. august 1953 til 15. august 1957.
Lund var en av flypionerene i Norge. I 1928 fullførte han Hærens flyveskole og i 1929 ble han den første nordmann som tok sertifikat som seilflyger. To år senere ble Lund landets første seilflyinstruktør
Senere startet han en militær karriere som i 1953 brakte ham til Indre Troms som sjef for Bardufoss flystasjon. Det var under sin sjefstid på Bardufoss at Hans G. Lund ble kjent som en ivrig ulvejeger.

Vanskelig jakt

Ulvejakta startet i april 1954 da Bardufoss flystasjon fikk melding om at en rekke ulver hadde herjet stygt i reinflokkene på Østfjellet i Kautokeino. Det medførte at oberstløytnant Lund og vingsersjant Steinar Søderbom dro til Kautokeino i et småfly. Lund var flyger, mens Søderbom var med som skytter.

- Vi så fram til ulvejakta med store forhåpninger, og trodde at det ikke skulle være noen sak å skyte disse ulvene. Med den hvite Finnmarksvidda og de mørke reinflokkene mente vi at det ville være fort gjort å ekspedere ulvene, fortalte Lund senere.

Det viste seg imidlertid at det var alt annet enn enkelt å finne ulvene. Bjørkekratt og bjørkeskog gjorde at vidda slett ikke var hvit, og Lund hadde store problemer med å finne reinflokkene. På toppen av det hele var snøen så hard at det ikke var mulig å se ulvespor. Det eneste Lund kunne gjøre var å fly over området hvor ulvene var blitt observert tre dager tidligere.

Fant ulv

Lund fløy tre turer ut fra Kautokeino den dagen, men uten at de så en eneste ulv. På kort tid ble optimisme erstattet av oppgitthet. Ulvejakta var på ingen måte så enkel som de hadde forestilt seg.

- Vi hadde oppgitt hele greia, og var på vei hjemover da vi tok en sving over en liten haug. Der så jeg til min forbauselse at det sto en schæfer. Den sto og logret med halen, bjeffet og så veldig glad ut. Jeg fikk det ikke til å rime, og svingte rundt for å se om hunden hadde en eier, men vi så ingen skiløper. Det tok noen sekunder før vi ble klar over at det var ulven vi var blitt presentert for, berettet Hans G. Lund.

På noen få sekunder ble oppgittheten erstattet av en elektrisk spenning flyet. Søderbom åpnet vinduet og sendte noen skudd mot ulven, men det viste seg at den var utenfor skuddhold. Ifølge Lund hadde de to i flyet på forhånd ikke diskutert hvordan de skulle gå fram dersom de observerte ulv. Læringskurven ble derfor bratt. Det endte med at stasjonssjefen systematisk fløy lavt over ulven til skytteren klarte å felle den etter om lag en halv time.

Det var da begynt å bli mørkt, og dessuten hadde flyet så vidt nok drivstoff til å returnere til Kautokeino. For å unngå at det ble satt i gang en leteaksjon etter dem, besluttet Lund at de måtte la ulven ligge til dagen etter.

LES MER I NYE TROMS 27/1

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2179

Steinar
http://www.seabee.info

Jeg mener Hans G. Lund har hatt en langt større betydning for luftfarten (spesielt militært), enn mange er klar over.

Han var førkrigsutdannet pilot, og er bl.a. kjent for at han under felttoget fikk tysk tillatelse til å fly nordover til Tromsø i en sivil flymaskin, med medisiner o.l.
Han var en av hoved-bidragsyterne i Little Norway (Canada) under Ole Reistad's ledelse. Han ble etter krigen (om jeg husker rett) skolesjef for Flygeskolen. Videre hadde han en rekke artikler i "Flynytt" og lignende magasiner rundt 50-tallet, og var nok på den måten en stor inspirasjon for mange unge gutter/menn med "en flygerdrøm".

Jeg erindrer en artikkel fra et gammelt "Vi Menn", der det sto at han etter pensjoneringen valgte å bli sjarkefisker i Lofoten.

Jeg var så heldig å møte ham under min tid i Forsvaret på Bardufoss i 1982, da han var der som invitert gjest. Han ga et solid inntrykk.

Tally-Ho

Nå er vel det viktigste nevnt. Det er henvisninger til Hans G. Lund i mange bøker, og det går en god del historier om ham. Ulvejakten er berømt. Jeg har alltid fått høre at de fløy Storch og skjøt på ulvene med Schmeisser, men jeg vet ikke om det er noe hold i det siste. Jeg sitter og forsøker å visualisere en halvtimes jakt med fly og maskinpistol på én stakkars ulv, men er ikke sikker på om fantasien strekker til. :)

Jeg har truffet fyren i hangaren til Gunnar Bakke, men jeg var altfor ung til å skjønne hvem det var den gangen.

Første gang jeg hørte navnet hans var i et program på NRK hvor han ble intervjuet på gamle "flymuseet" på Gardermoen. Husker det godt fordi jeg hadde ennå ikke fått vært der borte og kikket på alle klenodiene. Dette må ha vært rundt 1980 en gang.

Trygve

Takk for inputs' Boyz!

Jeg husker ikke fyren, men mitt faderlige opphav sier jeg ofte satt på fanget hans og hørte han fortelle gamle røverhistorier om fly når jeg i mine puuurunge dager bodde i Lunde i Telemark :)

Back