• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tiden går, og LN-MOB har fløyet sin siste tur...

LN-MEH

ScanFlyer Gold
Tiden går, og LN-MOB har fløyet sin siste tur...

Slik endte Lufttransport sin LN-MOB sitt liv som flymaskin. Det er snakk om Beech Super King Air 200 med c/n BB-584 og ble bygget i 1980. Det har hatt registreringene N6679H og N400WP (N490WP) og ble registrert på Mørefly A/S 28/1-1986 som deres første Beech 200. Det er 3. flyet som har reg'en LN-MOB. Den første var SAS DC-7C "Torstein Viking" fra 1956-60. Så kom C-54 (DC-4) Fanafly/BAT Nordic Air og (N.O.A). Fra 1967-77. Så var det også to fly som skulle få denne reg men som det aldri ble noe av. SAS hadde planer om å omregistrere DC-8-62CF OY-KTE "Skjold Viking" senere "Turid Viking" i 1979 og litt senere ble denne reg'en resevert til hjemmebygget gyrokopter som ikke ble bygget. Det nest siste bildet er tatt utenfor hangaren i Tromsø i 2004, og viser flyet sammen med LN-MOA. Dette flyet er et år eldre og ble solgt til Nordkalottflyg i mai 2004, og ble SE-LTL. Så er det et bilde fra Bardufoss, Midnightsun Air Show 2005. Resten av bildene er tatt i løpet av sommeren og høsten her i Tromsø. Det kan gå mot et liv etter døden for gode gamle LN-MOB, har hørt at skroget skulle brukes til trening av nødprosedyrer...
 

Attachments

  • 020 edited 85.jpg
    020 edited 85.jpg
    203.4 KB · Views: 660
  • 021 edited 80.jpg
    021 edited 80.jpg
    191.7 KB · Views: 644
  • 133 edited 80.jpg
    133 edited 80.jpg
    188.1 KB · Views: 607
  • 137 edited 80.jpg
    137 edited 80.jpg
    191.2 KB · Views: 579
  • 007 edited 80.jpg
    007 edited 80.jpg
    200.5 KB · Views: 562
  • 014 edited 80.jpg
    014 edited 80.jpg
    167.5 KB · Views: 151
  • 121 edited 70.jpg
    121 edited 70.jpg
    160.2 KB · Views: 151
  • 127 edited 80.jpg
    127 edited 80.jpg
    173.5 KB · Views: 157
  • 002 edited 80.jpg
    002 edited 80.jpg
    163 KB · Views: 237
  • 011 edited 80.jpg
    011 edited 80.jpg
    186 KB · Views: 230
  • LN-MOA og LN-MOB 2004 edited.jpg
    LN-MOA og LN-MOB 2004 edited.jpg
    63.2 KB · Views: 165
  • LN-MOB BDU 2005 edited.jpg
    LN-MOB BDU 2005 edited.jpg
    74.4 KB · Views: 177
Last edited:
Re: Tiden går, og LN-MOB har fløyet sin siste tur...

Det var sprekker i hovedstrukturen som gjør at den ikke kan fly lengre?
Gammel maskin uansett. Og cockpiten var iallefall svært svært lite moderne. ;)
 
Re: Tiden går, og LN-MOB har fløyet sin siste tur...

Slik så den ut i dag, skroget har kommet ut til resten(e) av flyet...
 

Attachments

  • 052 edited 80.jpg
    052 edited 80.jpg
    143.8 KB · Views: 94
  • 062 edited 80.jpg
    062 edited 80.jpg
    187.8 KB · Views: 101
  • 069 edited 80.jpg
    069 edited 80.jpg
    179.3 KB · Views: 111
Re: Tiden går, og LN-MOB har fløyet sin siste tur...

Takk for flotte bilder av LN-MOB og oppsummering.

Skulle gjerne hatt skroget på tunet jeg. Er jo populært å samle på neseseksjoner i UK.

Du for holde oss oppdatert på hva som skjer med den.


Yngve
 
Back
Top