• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tid till eftertanke

Savipix

ScanFlyer Mile High Club
Kära forummedlemmar!

För inte allt för lång tid sedan påpekade BU662 med flera vikten av att hålla god ton här på forumet.

Idag har jag fått ett par PM från medlemmar som tycker att ett par debatter har spårat ur, tonen blivit otrevlig etc. till den grad att det finns funderingar om att lämna forumet. Speciellt tänker jag på en tråd från idag som nu är borttagen.

Det är samtidigt många som konstant påpekar hur bra stämningen är och hur högt vi moderatorer med livstidsdiktator CK i spetsen håller ribban. En stor anledning till detta är att vi är många som bor långt ifrån Skandinavien och ser detta som en länk hem. En annan är att vi värnar det fria ordet. Jag är enig i att vissa trådar kanske borde styras upp tidigare eller hållas öppna längre men det är inte lätt att göra alla på gott humör.

En liten vädjan som jag har till er alla är följande (tillägg kan sändas per PM eller läggas in av andra moderatorer)

* Håll god ton i debatten
* Backa upp information till den grad det går med fakta
* Använd PM funktionen för privata debatter
* Är det någonting ni inte tycker om gällande hur vi modererar, kontakta oss, vi är inte
helt omöjliga.

Det vore tråkigt att mista EN enda av er på grund av att ni inte trivs.

Enjoy the debate!

Replying to Topic 'Tid till eftertanke'

Godt skrevet og sagt , seriøsiteten for forumet blir ivaretatt ved noen enkle påminnelser av dette slaget.

Helt enig. Jeg syntes den debatten tidligere i dag var lite hyggelig lesning, var ufin og på kanten til mobbing. Håper den personen som det gikk ut over vil fortsatt være med på Scanair teamet :)

Veldig godt innspill, PC. La oss ha stor takhøyde, men samtidig vett nok til ikke å "ta helt av" på andre mennesker. Jeg har alltid vært en tilhenger av full frihet (under ansvar), og med et sterkt moderatorkorps som setter foten ned ved behov. La oss samles om det vi alle er opptatt av - fly og luftfart, og ta kranglingen med kona!:up:

men, i likhet med KSU/MOL/AES og Airbus/Boeing, SAS/Norwegian og CPH/ARN diskusjonene kan man aldri vinne...:hi2

Men, vi begynner å spore av - kanskje vi tar dette på mail i morgen, Granlund?

Kona og jeg er veldig flinke til å inngå kompromisser for å verne om ekteskapet:
Jeg innrømmer at jeg har feil......og hun er enig......:sarc

:biggrin

Hjemme hos meg faar jeg alltid siste ordet:

'Yes, dear'.

:p

Ettersom det er ganske FÅ her på forumet som jobber DIREKTE med flyvning (enten på bakken eller i lufta), synes jeg det er godt når de gir oss FAKTA som viser at det som presenteres i media er ufordøyde populistiske fragmenter som desken i tillegg ytterligere forvrenger i sin jakt på salgbare overskrifter.

Har selv opplevd å bli intervjuet og ikke kjent igjen det som kom i avisen.

Skjønner ikke hvorfor noen her kun forholder seg til det som presenteres i media når de her på forumet faktisk har tilgang til inside info.

De av oss som forstår fenomenet basselusker (e-coli) og virus (fulgeinfluensa), får både fnatt og grå hår av det journalistene gir publikum.

Takk for oppmerksomheten.

Er det slike utspill du oppfatter som svar på oppfordring om å holde en god tone i forumet, ANX? Jeg opplever det i alle fall ikke slik ....

En god tone = ikke være kritisk til media? :spin:

Å henge ut ei yrkesgruppe på generell basis mener jeg ikke er en god tone.

En god tone= ikke være kritisk til hva piloter/flygeledere sier?
Å bøye hodet og akseptere at noen få yrkesgrupper har rett i alt de sier vil jo skape en god stemning blant noen.. men jeg er ikke sikker på at det blir særlig morsomt å bruke tid på dette forum…. Å la grupperinger med et utvidet AMO-kurs ( ;) ) definere hva sannheten er på forumet er ikke veien å gå… kanskje folk med andre typer kurs også kan være med å diskutere seg frem til sannheter?

Jeg har inntrykk av at det er mange her som enten jobber eller har jobbet innen reiseliv/luftfart… mange som har vært i arbeidslivet i mange år…. Og mange som har vært innom forskjellige arbeidsplasser…. Er det ikke en mulighet for at folk har noe å komme med enda de ikke laster fly, flyr et fly eller snakker med fly fra et tårn?

Jeg vil tro at ”innside info” bare er en side av saken… derfor bør man følge med hva media sier.. mange kilder der man kan følge opp og finne ut mer om sakene….

Dette er andre eller tredje gangen dette med god tone og stemning på forumet er kommet opp…. Stemningen er ikke blitt bedre…. Det har heller ikke oppførselen til folk… Jeg lurer på hvor høvdingene gjør galt!
:smokin :devil :devil

Hallo Hallo!

En ting er å synes at det å henge ut en hel yrkesgruppe er en dårlig tone. En annen ting er å ta det så seriøst at man lar seg hisse opp av det. Det må da være lov å skyte litt løst og ironisk/ humoristisk fra hofta en gang i blandt. Hvis man ikke skal kunne gjøre det så tror jeg det blir litt kjedelig her inne. Man må ikke si noe eller antyde noe som en eller annen kan finne seg støtt av. Skal vi innføre et slikt regime kan vi gå forumene til mange menighetsråd en høy gang!

Jeg kan ikke si at jeg har lest noe her inne (og det er ikke sikkert at jeg har lest alle innlegg) som har fått meg til å hoppe i taket. La oss holde en stor takhøyde, en god tone og lære oss alle å lese mellom linjene og klare å se ironi og humor på en normal måte.

BF:devot:

....foerst og fremst tror jeg det er viktig aa understreke at forumet lar alle faa slippe til paa like linje, saa langt har ingen i noen av debattene hittil i aar blitt sensurert, sperret ute, eller sett at traaden har blitt sperret.....ja de fleste av oss har faatt brynt nesa litt, men det er ingen forskjell paa om vi er journalister, flygeledere, piloter eller ikke er engasjert i bransjen.....stikker du nesa fram, saa er det en mulighet for at den faar litt oppmerksomhet....og blir presset for stort, ja da faar vi tenke oss om aa evaluere om nesa kanskje stakk litt for langt frem (som regel er det en sammenheng....jo hardere du presser nesa mot slipesteinen, desto mere for du brynt den :p )

Vi boer vel ogsaa (naa er min nese paa vei fremover -- warning...synsing foelger) ha en forstaaeelse for at engasjementet og foelelsene er sterkere hos de som er direkte beroert av det vi diskuterer enn hva det er for oss som glemmer konfliktene i det vi logger av fra forumet.....og med det vise litt toleranse for at kommentarene noen ganger blir skarpere enn "normalen".....naar boelgene skyller over deres svaberg....

Jeg stikker gjerne nesa fram jeg! Og er forberedt på å få brynt den tilbake (artig bilde med den slipesteinen forresten ;) ).
Men det er egentlig ikke det jeg forsøker å si. Enkelte her har en tendens til å kjøre enveis med mer eller mindre (ofte det siste) kritikk av mediene generelt og journalister spesielt. Jeg vet ikke hva Bizflyer jobber med, men jeg føler faktisk at det kan gå på yrkesstoltheten løs av og til. Da sier jeg fra.
Jeg er gjerne med på å "skyte løst og ironisk/humoristisk fra hofta en gang i blant", men ikke "alltid". Ellers er det overhodet ikke snakk om å "ikke si noe eller antyde noe som en eller annen kan finne seg støtt av." Der har Bizflyer enten misforstått eller ikke fulgt med.
Da stormen mot flygelederne (som kanskje ikke var den egentlige målskiva en gang) var på sitt sterkeste, kom det til dels heftige og litt ubalanserte svar tilbake. Det skjønner jeg, for å si det slik ....
Men jeg vet ikke hvorfor jeg gidder å skrive dette i det hele tatt. Det er jo en frivillig sak å lese/delta i debattene ....:hoho

Back