Ti største ruter i 2009

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ti største ruter i 2009

Oslo Lufthavn har nå offentliggjort tall for flyplassens ti største ruter målt i antall passasjerer. Oslo-Trondheim var også i 2009 den største ruten med 1,5 mill. passasjerer, en nedgang på 5,6 prosent. Avstanden til Oslo-Bergen har blitt litt mindre, der nedgangen var på 4,3 prosent. Mest interessant er nedgangen til København og Amsterdam på henholdsvis 14,5 prosent og 10,5 prosent, som mest sannsynlig kan tilskrives nye direkteruter, bl.a. til Bangkok og Philadelphia.

  • Trondheim – 1 542 427, -5,6 %
  • Bergen – 1 522 124, -4,3 %
  • Stavanger – 1 254 333, -7,8 %
  • København – 1 106 776, -14,5 %
  • Stockholm – 965 955, -7,4 %
  • London – 835 027, -2,7 %
  • Tromsø – 766 207, -5,7 %
  • Bodø – 604 807, -3,9 %
  • Amsterdam – 543 652, -10,5 %
  • Ålesund – 482 217, 0,3%

Kilde: http://www.osl.no/tridionimages/Månedsrapport desember 2009_tcm181-105684.pdf
 
Re: Ti største ruter i 2009

Kraftig nedgang på CPH overasker ikke, men at AMS faller såpass mye kan vel tyde på at endel stjeler endel passasjerer fra KLM på OSL
 
Re: Ti største ruter i 2009

Osl skriver jo også at de nye rutene har generert 250.000 nye reisende.
Jeg må si jeg er noe usikker på den konklusjonen. Som du skriver FlightDeck kan dette også være reisende som velger bort selskap som KLM, SAS og Finnair. Selv om deres kabinfaktor skulle tilsi 250.000 reisende er det ikke sikkert at alle disse er nye.
 
Re: Ti største ruter i 2009

Jeg tror nok KLM merker den nedgangen godt, ja. DY har jo startet opp til AMS noe som skulle gitt litt positive utslag, så nedgangen til KLM vil jeg tippe er større enn nedgangen til AMS generelt.
 
Re: Ti største ruter i 2009

OSL-TRD hadde større frekvens enn LHR-CDG en stund. Sier litt..
 
Re: Ti største ruter i 2009

OSL-TRD hadde større frekvens enn LHR-CDG en stund. Sier litt..
Ja og nei. Om du søker litt rundt på forumet, så vil du se at "akkurat denne" er diskutert opp ned og til venstre et utall ganger allerede.
Kort fortalt: Eurostar vs NSB ;)
 
Back
Top