Siden man startet med charter på 60-tallet (Scanair), har man hatt bruk for kontraktsansatte i kabinen, oftest såkalte "sommerfulgler". Den gang var presset størst på sommeren ved skolefri etc. Nå er charter helårsbutikk, og faktisk kan man oppleve at presset er størst på vinteren, i forbindelse med det omfattende program til Thailand / Karibien etc...som er mer crewcrevende, med slinger der CREW ligger på "stop" i opptil en uke på disse destinasjonene.
En del av de "godkjente sommerfuglene" vil få tilbud om forlenget kontrakt, og i noen tilfeller fast ansettelse. Noen kontraktsansette må være villige til å hoppe litt mellom de skandinaviske basene i starten, da behovet flytter seg mellom sommer og vinter, men som regel vil de som ønsker det få tilbud om OSL (f.eks) etter en tid.
Dette med timeskontrakter / superreserver er vel noe nytt, omtrent som det SAS innførte nettopp, og gjelder vel et lite antall.
Pga. utvidelse med ytterligere en A330-200 (flyr bl.a. Mexico og Cuba fra OSL), skal man ansette en ny gruppe CA's i Oslo nå til høsten.
Tally-Ho