Thomas Cook Scan. ekspanderer

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
Siden tråden ble startet har det blitt ansatt over 20 piloter, samt et større antall c/a's.
En del av dette skal dekke opp en helårsbase i HEL, samt helårstrafikk fra SVG og BGO (til nå har det kun vært sommertrafikk fra Vestlandet).
Som det ser ut nå blir det ikke etablert egen helårsbase i SVG, da man sannsynligvis vil slinge crew ut av OSL, samt la noen fly motsatt, ved å stasjonere de i kortere perioder på LPA.
I tillegg til en ekstra A321 (VKT), legger man opp til øket produksjon på A330. Bl.a. skal man fly HEL-HKT (Phuket) samt øket produksjon vestover, inkl Aruba/Karibien, noe som tyder på behov for mer crew. De siste opplysninger tyder på ansettelse av ytterligere 20 piloter. Den ekstra A330 kommer fra Thomas Cook England.

Ikke alt her som stemmer helt. Ingen skal stasjoneres på LPA. Det er Oslo-crew som skal dekke SVG/BGO/TRF-produksjonen på slinger ut fra OSL. Det vil si f.eks OSL-LPA-SVG-LPA-OSL.

Man skal heller ikke få en ekstra A330 fra UK, men den økede kapasiteten kommer av at DK skal beholde alle sine A330 under vinteren (3 stk -300, VKG, VKH og VKI, samt en -200, VKF). Tidligere har 300ene vært å fløyet Hajj-flyvninger i Indonesia på vinterstid, og da har DK "lånt" 2 -200er fra UK. Siden Hajj-perioden forflytter seg hvert år, vil den i år falle i oktober, et tidspunkt DK ikke kan unnse sine -300er.
 
Enig i dine "korrigeringer", EK007, men i hovedsak er vel resultatene som jeg antydet. P.g.a. mindre behov i Thomas Cook UK, og endring i Indonesie-flygningene, vil man disponere en større kapasitet på A330-siden i Scandinavia, og denne vil brukes bl.a. på HEL-HKT og øket produksjon vestover, noe som igjen synes i skrivende stund å initiere et øket crewbehov, i alle fall for F/D. Det har vært antydet behov for ytterligere opp mot 20 piloter. (Utover de vel 20 som allerede er ansatt, primært for å dekke øket A321-produksjon.)
Så vidt jeg har skjønt er det vel ikke helt spikret hvordan man løser slingene inn og ut fra Vestlandet, men det er klart at det blir OSL-crew som nyttes. Om man så vil gi mulighet for bidding på LPA, eller om det blir OSL-LPA-SVG-LPA-OSL (som antydet ovenfor) har vel vært åpent frem til nå? Man har jo også BGO flygninger!
Uansett - positivt med nyansettelser og øket produksjon i disse tider. Og ikke minst - de nyansatte har stort sett fått OSL-base, i tillegg til oppbyggingen av HEL.
 
Back
Top