Hvad mener du helt præcis med dette BU662 - de fleste store LCC aktører er allerede på CPH og selv med Swift tror jeg de vil være varsomme med at indsætte yderligere kapacitet i et allerede kraftigt konkurrencepræget marked. Selvom Swift selvfølgelig vil betyde ekspansion på LCC fronten, tvivler på at vi vil se de helt store etableringer som f.eks. en decideret easyJet base. Ryanair har jeg heller ikke de store forventninger til dukker op i nær fremtid på CPH...
Her undervurderer du FR og EZY. En av dem vil komme inn, og den andre vil trolig komme a öke sine flygninger utifra sine respektive baser. Og du ma se litt den "större bildet". Husk ogsa omrade av CPH, sa tilbyr regionen en svart stor marked innenfor Skandinavia. Og attraktiv er denne...
CPH som flyplass lager med CPH en tilbyd til de LCC'er og de (CPH) vil ikke tillatte at denne infrastruktur, som har kosted en godt spenn, blir liggende ubrukt. Tilbyd er lagt tilrette, prisene er ok, ogsa takstrater for bruk av CPH SWIFT. Selv om FR klager, sa de betaler dette eller mere ved andre flyplasser de flyr til.
Du nevner at marked viser betydelig kapasitet, det stemmer totalt, og isolert pa enkelte strekninger. Likevel finnes det seg nok huller og high-yield strekninger, som er attraktiv. Og marked er ikke statisk.
Cimber er likevel for sma og for svak og de vil ikke ha momentum a vokse seg alene opp til en levedyktig störrelse. Enten blir de kjöpt, vil gi deler av virksomheten opp eller inngar i en sammenarbeid a la FlyNiki. HV spiller ingen vesentlig rulle i bildet, siden de er sma med 3 fly og de er kandidat #2 for en exit scenario.
Norwegian vil öke, men vil sikkert ikke satse all sitt vekst pa CPH. Og FR og EZY kan - sett fra en strategisk perspektiv - ikke bli sittende og avventende ved side. De har alrede ignorert Norwegian aaltfor for lenge og de vil ikke gjör den samme feil nok en gang. Med hver fly Norwegian far til, blir deres kostnader lavere, og som konkurrent blir de litt skjerpere. Det vet ikke bare SAS, men ogsa FR og EZY og de vil reagere pa dette.
AB kommer sikkert ikke a satse pa CPH i stor stil, siden man forbereder seg for a utvide betydelig i BER nar den nye flyplass apner neste ar. Her ligger CPH rett og slett litt for tett.