• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

The never ending story about FR

I det mindste dejligt at se nogle prøve at gøre forbrugerne opmærksomme på alle Ryanair's fælder. For min skyld må Ryanair have hvilket som helst produkt de har lyst til, så længe de ikke lokker forbrugerne til at tro at deres priser er lavere end de reelt er - som de gør idag. Derfor er det godt at nogle medier sætter fokus på disse "højgebyrs-selskaber" og deres prissætning og forretningsmodeler.

Ryanair hav vokst jevnt og trutt i ganske mange år nå. De passerte nylig 60 millioner passasjerer på ett år.

Jeg har latt meg lure av selgere og butikker før, men setter aldri mine bein igjen på de stedene jeg virkelig føler meg lurt eller dårlig behandlet. Jeg tror de fleste gjør som meg.

Ryanair har et snodig konsept, sett i forhold til den tradisjonelle forretningsmodellen i luftfarten. Men folk flest opplever at Ryanair leverer det produktet man forventer å få når man kjøper det. Derfor kjøper de samme folkene produktet gang etter gang. Folk flest føler seg ikke lurt. Ellers hadde de (Ryanair) aldri nådd 60 millioner passasjerer.

IMM

Jeg har latt meg lure av selgere og butikker før, men setter aldri mine bein igjen på de stedene jeg virkelig føler meg lurt eller dårlig behandlet. Jeg tror de fleste gjør som meg.

Dette gjelder ikke luftfarten. Hvor mange ganger har ikke kunder sagt 'Jeg setter aldri mine bein hos dette selskapet igjen' for så å dukke opp neste uke ...

Dette har jeg sett utallige ganger ......

Jada, og kjøper man produktet igjen og igjen til en pris som gjør at selskapet som selger tjener penger på det, så er produktet godt.

Dette gjelder ikke luftfarten. Hvor mange ganger har ikke kunder sagt 'Jeg setter aldri mine bein hos dette selskapet igjen' for så å dukke opp neste uke ...

Dette har jeg sett utallige ganger ......

Da vet de hva de går til. Så kort hukommelse har ikke folk. At pengeboken står for slike valg er vel en kjent sak.

Jeg må si meg enig med imm om at FR neppe kunne vokst så mye som de har gjort hvis alle som fløy med dem ikke ville valgt å gjøre det på nytt. Det er nok ikke bare nye kunder som ikke vet bedre som flyr med Ryanair.

På grunn av min egen lokalisering er det naturlig nok sjelden at jeg flyr med FR, men jeg har prøvd og det var ikke en opplevelse som avskrekket meg nevneverdig.

Derfor kjøper de samme folkene produktet gang etter gang. Folk flest føler seg ikke lurt. Ellers hadde de (Ryanair) aldri nådd 60 millioner passasjerer.

Joda, men millioner av amerikanere stemte også 2 ganger på Bush også uten at det gjør det noe bedre og vitner hverken om kvallitet eller at valget er riktig

Joda, men millioner av amerikanere stemte også 2 ganger på Bush også uten at det gjør det noe bedre og vitner hverken om kvallitet eller at valget er riktig

Man får vel stole på at voksne folk gjør de valg de selv føler er riktige for en selv der og da. Det blir litt feil å skulle hevde at folk gjør gale valg fordi valgene ikke stemmer overens med det en selv ville valgt. Ikke sant? Hvis ikke, så må teknokratene (og helst samfunnsøkonomene....) sporenstreks overta all styring og demokrati bør avskaffes.....;)

Men nu har folk flest jo desværre en tendens til at tænke meget kortsigtigt i mange tilfælde. Bl.a. når de kan spare et par kroner på at vælge visse lavprisselskaber fremfor traditionelle, som kan yde en helt anden service.

Det kan sagtens være at "kunden" ikke har brug for denne service i nogle enkeltstående tilfælde, men når de længe nok har fravalgt dem med den gode service og betydeligt mere avancerede produkt, så forsvinder de til sidst - og så er kundens muligheder pludseligt stærkt begrænsede istedet for.

I Danmark har vi set det med special-butikkerne i centrum af byerne. Folk fravalgte dem og benyttede istedet indkøbscentrene udenfor byerne. Idag er de gode slagtere, bagere m.v. forsvundet og folk er nu nødt til at nøjes med den dårlige kvalitet fra Supermarkederne - og nu er prisen sjovt nok ikke lavere end den de tidligere betalte til special-butikkerne...

Konklusion. For at spare nogle få kroner undervejs ender man op med et betydeligt dårlige udbud og med at betale den høje pris alligevel i den sidste ende for en kvalitet der er betydelig dårlige.

Jeg er selv meget bange for at det samme kommer til at ske med flyselskaberne. Hr. og Fru Danmark/Norge/Sverige m.v. valfarter til "højgebyrs"-selskaberne fordi de tror de er billigere, men når de på sigt har svigtet SAS, BA, LH m.v. så meget at de har været nødt til enten at trække sig eller skære betydeligt ned på deres tilbud, så bliver det de selvsamme mennesker der beklager sig over at de ikke kan gennemtjekke bagage, få interline billetter, blive behandlet ordentligt ved forsinkelser, eller skal betale skyhøje gebyrer for alverdens mærkelige ting m.v. Men de har kun sig selv at takke for at det samlede produkt/udbud er blevet dårlige end før - og nu hvor konkurrencen så er væk, så er det jo sjovt nok ikke billigere end før.

Desværre er det de færreste der tænker lidt mere langsigtet når de bestiller flybilletter.

Jeg har fløyet RyanAir t/r Stansted-Dublin en gang (1994), og det var et meget behagelig bekjentskap ! Eneste to abere var at det var 737 på en strekning (den andre var med BAC 1-11), og at det ikke var flere flymodeller å kjøpe ombord da C/A kom ned til oss med salgstrallen. Som man forstår, så var vel dette før "muldvarpen" gjorde sitt inntog i ledelsen.

Er helt enig med FlyHi i sine antagelser i innlegg #9. Selv vil jeg anta at det er flere sadomasochister blant publikum enn tidligere anntatt, og derfor vil selskaper som RyanAir overleve i lengden. Dessverre !

Ja desverre er verden ikke hva den var. Verken i flybransjen eller andre steder. Det var betydelig mer hyggelig før, når man gikk i den lokale kolonialbutikken for å handle matvarer. En og annen gang måtte man inn til supermarkedet i byen, men ikke ofte.

Det var den gang man gikk i banken og tok ut penger, og leverte giroene over skranken. Jeg var selv bankmann i gamle dager, og satt og punchet giroer time etter time. Personlig betjening var det, og vi fylte ut tippelapper for sjøfolk som var ute. Uten gebyr.

Men verden går videre, enten man vil eller ikke. Utviklingen skjer. I banken diskuterte vi ofte om vi skulle være med på dette, eller om vi skulle være den gode gamle banken hvor folk fortsatt kunne gjøre alle sine ting uten å bli flådd. Men vi fant ut at vi sagde av greinen vi selv satt på, for kostnadene ble så høye i forhold til konkurrentene, at våre kunder nok ville slutte. Ingen ønsker å betale alt for mye på lånene, eller å få dårlig avkastning på sine innskudd.

Flybransjen har utviklet seg dramatisk den også. Det er ikke lengre som det var. Jeg snakket med en av grunnleggerne av Fritidsresor i Sverige en gang, og han fortalte de startet med charter til Tanzania hvor det var safari i tre uker. Flyet sto parkert i Tanzania i hele denne perioden, før man fløy passasjerene hjem til sverige igjen. I dag er det 25 minutters turnaround på en maskin med 189 seter tingen. Like det eller ikke. Det er dagens realitet.
Og de som ikke skjønner det, de vil før eller senere møte veggen.

Jeg har vært på jobb i dag, og i den mest hektiske perioden hadde jeg avgang med KLM til Amsterdam, Wizzair til Polen, Widerøe til København og Ryanair til Dublin. Fra KLM gikk til Ryanair gikk, hadde det gått en time og ti minutter. Jeg skrev loadsheet og var med på boardningen på alle disse flyene. Effektiviteten nå er en annen enn før, og man kan velge å være med, eller ikke. Jeg fortsetter, men drømmer meg ofte tilbake til gode gamle dager.

IMM

Slik er det imm, samfunnet utvikler seg, uten å si noe om det framskritt eller ikke men verden forandrer seg kontinuerlig. Siste landhandleri er vel snart stengt også.

Det er bare sånn det er. Flybransjen utvikler seg også til stor fortvilelse for veldig mange. Det er mye enklere og billigere å fly nå en for 10 år siden. Braathens hadde i '99 en slogan, "Bare dra og dra". Det var bare å gå til gaten og dra kortet sitt så kunne mann gå ombord. Fantastisk! Uten bagasje kunne mann gå rett til gate, litt senere kunne de i "back" gjøre det samme. Helt utrolig! Nå er det en selvfølge. Ryanair er en stor pioner, de gjør det like enkelt å ta fly som å ta trikken. Resten følger etter. Mann trenger ikke å like det men slik er det.

Men nu har folk flest jo desværre en tendens til at tænke meget kortsigtigt i mange tilfælde. Bl.a. når de kan spare et par kroner på at vælge visse lavprisselskaber fremfor traditionelle, som kan yde en helt anden service.

Det kan sagtens være at "kunden" ikke har brug for denne service i nogle enkeltstående tilfælde, men når de længe nok har fravalgt dem med den gode service og betydeligt mere avancerede produkt, så forsvinder de til sidst - og så er kundens muligheder pludseligt stærkt begrænsede istedet for.

Desværre er det de færreste der tænker lidt mere langsigtet når de bestiller flybilletter.

Vel jeg er en av de som tenker ganske saa mye foer jeg kjoeper fly billetter, og er naa i den situasjonen at jeg kan reise veldig gunstig fra USA til London Heathrow....derifra skal jeg som regel til Norge og/eller Italia...og jeg har sjekket grundig en rekke Tirsdager / Onsdager i baade September og Oktober....har tatt med alle tillegg (synelige og usynelige) inkludert buss til Stansted fra Heathrow (ofte dyrere enn flybillettene) overnatting paa hjem reisen (min avgang tilbake til USA gaar saapass tidlig at en overnatting maa til med DY eller FR - og stort sett med BA eller SK ogsaa....)

Det er 3 pris kategorier:

- Ryanair er suverent billigst selv naar allt er lagt til, ingen andre er i naerheten med pris....neste kategori er dobbelt av hva Ryanair skal ha (Strekninger sjekket London - Oslo (all Airports), London Bergamo, London Pisa og London Roma (All airports)

Neste kategori ligger SAS og Norwegian stort sett like i pris (SAS tiilbyr minst en avgang litt billigere enn Norwegian, resten av dagen gaar det ut paa det samme om en inkluderer alle gebyrer hos begge og buss til LGW for Norwegian)

Siste kategori er BA som ligger godt over SK/DY med start i England....

Saa det er langt mere aa spare med Ryanair enn et par kroner, de tilfellene jeg har undersoekt saa sparer vi USD 250.00 - 300.00 ( 2 reisende ) og noen ganger betaler vi saa lite at selv om alle "ulempene" med Ryanair skulle slaa til....er det ennaa gunstig.....

Last edited:
Saa det er langt mere aa spare med Ryanair enn et par kroner, de tilfellene jeg har undersoekt saa sparer vi USD 250.00 - 300.00 ( 2 reisende ) og noen ganger betaler vi saa lite at selv om alle "ulempene" med Ryanair skulle slaa til....er det ennaa gunstig.....

Dette utsagnet burde faktisk være reklamekampanjen til FR.

I denne sammenhengen bør det kanskje nevnes at DC-8-63 i en årrekke var en av SAS Norge's største eksperter på flypriser .... og han har ikke helt gitt slipp på gamle kunster ..

I denne sammenhengen bør det kanskje nevnes at DC-8-63 i en årrekke var en av SAS Norge's største eksperter på flypriser .... og han har ikke helt gitt slipp på gamle kunster ..

...så kanskje FR med alle ulempene som trekkes frem totalt sett er helt akseptabelt (hensyntatt til pris, flyplasslokalisering, manglende service/oppfølging, osv.)...? Kanskje det til og med er nettopp de samme vurderingene som vår venn i Seattle gjør som også mange andre FR-kunder gjør...?;)

...så kanskje FR med alle ulempene som trekkes frem totalt sett er helt akseptabelt (hensyntatt til pris, flyplasslokalisering, manglende service/oppfølging, osv.)...? Kanskje det til og med er nettopp de samme vurderingene som vår venn i Seattle gjør som også mange andre FR-kunder gjør...?;)

Du mener at for de fleste er det kun snakk om pris før man selger sjelen sin til djevelen....tja, jeg antar det kanskje stemmer.:lol:

Du mener at for de fleste er det kun snakk om pris før man selger sjelen sin til djevelen....tja, jeg antar det kanskje stemmer.:lol:

Ikke helt det jeg egentlig mente....:D Men man kan kanskje gjøre visse avveininger....;)

Tja, pris er ikke alt. Jeg for min del liker å ha det litt lettvint når jeg er ute på reisefot, og stresset med å måtte ta buss eller tog mellom flyplasser underveis passer etter min mening dårlig med ordet "lettvint". Dessuten foretrekker jeg å ha noen å henvende meg til i tilfelle noe skulle skje...

Å ja, det er sant; det er ett eller annet med med avgift for å betale og avgift for obligatorisk tjenester (eks: obligatorisk innsjekk) som får meg til å tenke "svindel og bedrag"... Merk: jeg sier ikke at FR i seg selv er et svindel-selskap, men at avgiftsregimet deres virker på meg som en "tankevekker".

Til syvende og sist er det vel en smakssak. Jeg ønsker meg en lettvint reise, og der mener jeg at nettverksselskapene (SAS, BA, LH, m.fl.) gjør det bedre enn LCC's som Ryanair. Et selskap som tar ansvar ut over hva de er lovpålagt er heller ikke å forrakte.... ^_^
(Om CK ikke alt har gjort det, så kan han videreformidle min takknemmlighet til SAS ref. Bangkok. Å reise med SAS gjør jeg gjerne igjen ;) )

Back