Thailand-tråden

Re: Thailand frågor

I store supermarked og andre butikker med fast utsalgssted så er det fastpris som gjelder. Du kan prute på markeder og hos gateselgere, spesielt hvis du kjøper flere varer samtidig. Det er også stort prutningsmonn på tjenester som longtail boat og strandaktiviteter. Bli enig om pris på forhånd, og vær forberedt på at de forsøker å lure deg...

Generelt er kostnadsnivået i Thailand mye høyere for turister enn for de lokale.

Nå kjenner jeg ikke til Phuket, men her i Pattaya finnes det 3 priser en for russere, en for alle andre turister og en for Thaier. Får varen som oftes for under halvparten av det de sier de skal ha når fruen er i nærheten. Feks en ting som er 550 turist pris, er 750 til russere og 250 til Thaier. De er slue som f så gjelder å være litt våken når du handler , spesielt på stranda. Men ikke bli overrasket over hvis du skal på en attraksjon og du må betale mere enn Thaiene, det er helt normalt.

Re: Thailand frågor

Hej!

Jag vet att det finns många trådar om Thailand men det är en jungel att hitta rätt. Dessutom verkar det finnas många här som kan mycket om Thailand.
Jag har just bokat en resa till Merlin Beach Resort i Pa Tong. Jag undrar om någon kan ge tips på vad man bör ta med, vad är bra att köpa där eller bara andra tips.
Vi flyger med Tui 767 i Premium klass. Har flugit med deras 767 tidigare men inte i premium. Erfarenhet från 767 tas gärna emot.
Tack

Jeg dro med dem til HKT i desember. Jeg brukte premium og benplassen føles ganske behagelig. Setene er litt harde og kunde vært litt bredere... Om du ønsker vindu(fönster) plass, så ikke book på den bakerste raden i premium... Der er det vegg og ikke vindu ;) Om du er der i to uker så ville jeg anbefalt deg en kort tur opp til Bangkok. Der er det mye bra priser på hotell ,samt masse shopping malls :)

Re: Thailand tips?

Hua Hin eller Phuket (Kata/Karon) i slutten av juli?

En familie på 5, de er 2 voksne og 3 barn på henholdsvis 6, 14 og 16 år skal til Thailand i 3 uker fra 15. juli. De siste 6-7 dagene av ferien ønsker de sol og strand og golf (nesten daglig «golfing» - jeg er totalt uinteressert i golf – holder lenge med en solstol og en god krimbok). Jeg har tenkt til å "hive" meg med på den uken og var jo sikker på at hotell var bestilt for lengst... men neida...

Opprinnelig hadde de tenkt seg til Koh Samui den siste uken (bl.a. fordi det er et av stedene som har «best» vær nå i regnsesongen) – men det ser ut til at det kun er en golfbane der. Noe som igjen betyr at det kan bli vanskelig å få nok spilletid og dyrt. Så nå har vi begynt å se på Hua Hin og Phuket – men jo flere jeg spør jo mindre klok blir jeg. Noen sier at Hua Hin er mye hyggeligere og at det er svært kommersielt og dyrt i Phuket. Andre sier at HH er «kjedelig»/stille og at det blir mye «morsommere» for alle i Phuket. Hva tenker forumets reisevante om disse to stedene satt opp mot hverandre?

Får vel kanskje litt ymse meninger her og – men ønsker flere innspill. Selv er jeg ute etter sol, strand, bade, sløve på solstolen, god mat, en kald øl osv. Jeg for min del satser på et og samme hotel på en destinasjon fra 25. juli til 4. aug. Vi ser for oss 4-5* strandhotell/resort og har noen et «råtips» på det også så tas det imot med takk. Vet at familien «drømmer» om villa med eget basseng...

Hilsen en forvirret Camilla :-)

Dersom du skal til Hua Hin vil jeg sterkt anbefale Lets Sea Hua Hin - et fantastisk hotell/resort. Stranden nedenfor hotellet er bred og lang. Når det gjelder stedet Hua Hin så er det vel ikke mye å rope hurra for; man har marked og vanlige "turistfelle butikker", men ikke mye interessant.

Koh Samui er et sted jeg har besøkt flere ganger og, etter min mening, tilbyr denne øya "alt". Dersom budsjettet tillater det anbefaler jeg The Lotus Terraces. Sjekk ut hjemmesiden og du skjønner hva jeg mener.

Thailand tips?

Bare vært i Hua Hin. Mye høyhus etc langs stranden, men antagelig mulig med noen fine kupp i juli. Accor har salg om dagen så se hva Sofitel koster.

Har kun vært en gang i Hua Hin for mange år siden, og har etter det besøket ikke funnet noen grunn til å dra tilbake... Derimot har jeg vært mange ganger i Phuket, hvor utvalget av alt (strender, hoteller, restauranter, uteliv, utflukter) er mye større. Ulempen er at Phuket har blitt alt for stort og innvadert av charterturistene for lenge siden.. Men i lavsesongen (juni - oktober) er det godt om plass og hyggelige priser på hotellene.

Golf vet jeg ikke mye om, bortsett fra at det er mange som reiser til Phuket for å bedrive den slags. Phuket har hvertfall 6 baner, se link.

http://www.phuket.com/golf/

Men ellers er kanskje Koh Samui som nevnt det beste stedet værmessig i lavsesongen. Men blir det for vått i Phuket, har Bangkok Airways direktefly mellom de to stedene. Både Karon, Kata og Kamala passer bra for barnefamilier. Liker meg best på sistnevnte.

Takk for tilbakemeldinger - men nå har min venninne endelig tatt en "golfavgjørelse" - dvs. hun har klart å booke golf tid på Koh Samui. Så vidt jeg har skjønt er det kun 2 baner der med 9 hull - men hun fant ut at det fikk "duge" denne gangen.

Så da er vi alle happy med at det ble Koh S alikevel med tanke på været nå i juli... nå gjenstår det bare å finne hotell som passer for oss. Vi har surfet oss "blå og gule" på alle tilbudene som finnes, så jeg har nå sendt en mail til en agent i BKK og håper på gode råd og kanskje super-duper tilbud fra som har litt bedre lokalkunnskap.

Fikk i alle fall ordnet flybilletten min idag, BA/PG t/r så håper inderlig at bronze statusen gir meg mulighet til å velge sete 7 dager før som "lovet" - etter denne turen så vanker sølv kort :-)

Så da er vi alle happy med at det ble Koh S alikevel med tanke på været nå i juli... nå gjenstår det bare å finne hotell som passer for oss. Vi har surfet oss "blå og gule" på alle tilbudene som finnes, så jeg har nå sendt en mail til en agent i BKK og håper på gode råd og kanskje super-duper tilbud fra som har litt bedre lokalkunnskap.
På Samui er Chaweng North/center party-centrum, mens Chaweng South er lidt mere relaxed (men stadig kun 1-2 km til bar-området).

Lamei og Bophut er begge områder med fine strande, et godt udvalg af restauranter, men Bophut med begrænset natteliv.
Jeg har boet på forskellige hoteller i Chaweng og Bophut, og "best buy" er faktisk Ibis Bophut, som man i lavsæsonen kan få til omkring 1100 bath/nat. Værelserne er 2-3 stjernede, men poolområde, park og strand er til 4+ stjerner.

Ellers afhænger det naturligvis om jeres præferencer og budget?

Ellers afhænger det naturligvis om jeres præferencer og budget?

Takk - da er jeg enda litt klokere på "området". Tja - vi liker jo litt luksus - vi ser nok etter noe med 4 stjerner. Selv håper jeg på rundt maks THB 4.000 pr. natt for et singel rom - gjerne litt under. Mens familien på 5 "drømmer" om villa med 2 soverom og det kan koste rundt THB 10.000-14.000 pr. natt. (ev. så blir det to dobbeltrom på de)

Fint bassengområdet, beliggenhet rett v/stranden, og ikke altfor langt til lokale restauranter og butikker er nok et pluss for oss.

Takk - da er jeg enda litt klokere på "området". Tja - vi liker jo litt luksus - vi ser nok etter noe med 4 stjerner. Selv håper jeg på rundt maks THB 4.000 pr. natt for et singel rom - gjerne litt under. Mens familien på 5 "drømmer" om villa med 2 soverom og det kan koste rundt THB 10.000-14.000 pr. natt. (ev. så blir det to dobbeltrom på de)

Fint bassengområdet, beliggenhet rett v/stranden, og ikke altfor langt til lokale restauranter og butikker er nok et pluss for oss.

http://www.samuiparadise.com/

Roligste enden av Chaweng, vi har vært på dette stedet mange ganger gjennom årene. Beachfront, flotte villaer. Anbefales sterkt.

Takk for tilbakemeldinger - men nå har min venninne endelig tatt en "golfavgjørelse" - dvs. hun har klart å booke golf tid på Koh Samui. Så vidt jeg har skjønt er det kun 2 baner der med 9 hull - men hun fant ut at det fikk "duge" denne gangen.

Fikk i alle fall ordnet flybilletten min idag, BA/PG t/r så håper inderlig at bronze statusen gir meg mulighet til å velge sete 7 dager før som "lovet" - etter denne turen så vanker sølv kort :-)

Koh Samui har jo en fantastisk bane som er brukt i den asiatiske PGA turen. Litt vanskligere å få tee time en på 9 hulls banene som er der, men alt er mulig i Thailand :)
http://www.santiburi-hotel.de/index.php/en/home-golf-en

Å ikke glem fotballgolfen, fantastisk morro! :D
http://www.samuifootballgolf.com/

Igjen - tusen takk folkens. Ser litt "småfullt" ut på de to hotellene dere har anbefalt, har nå sendt mail til begge hotellene med alle detaljer - så da er det bare å krysse fingrene.

Supert med restaurantanbefaling - kom gjerne med flere. Ev. andre anbefalinger som utflukter etc. - jeg blir alene de første 4 nettene (inspirert av tråden "jeg reiser alene" her inne) før familien fra Danmark kommer.

Thailand tips?

Supert med restaurantanbefaling - kom gjerne med flere. Ev. andre anbefalinger som utflukter etc. - jeg blir alene de første 4 nettene (inspirert av tråden "jeg reiser alene" her inne) før familien fra Danmark kommer.

Om du kommer til å savne selskap de første dagene, er det en hyggelig norsk bar i Chaweng. På fredager er det live music og gratis mat. Søk på Penny Lane på Facebook.

I forbindelse med at fruen blir femti i januar drar vi til Thailand og blir der i seksten dager, landet er bestemt siden vi har vært i Bangkok to ganger og noen ganger på Phuket sine mange strender, øyer mm.

Det begynner å haste med å bestille men vi har ikke fått bestemt oss for eksakt reisemål, Koh Samui har vært diskutert som jeg også ser anbefalt her. Fant litt dårlig omtale av Koh Samui på vg forum. Kan plassen fortsatt anbefales ? Anbefalt restaurant over her ser jo nydelig ut :)

Back