Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

For å legge all tvil til side, mange eldre kabinansatte gjør en utmerket jobb. De har service i ryggmargen og som pax er vel det viktigst, ved siden av sikkerheten ombord.

Helt enig... Nogle af de bedste flyvninger jeg har haft hat været med erfarent kabinepersonale..... Det er nogle af de værste så godt nok også :-)

Det gælder om at få ansatte til at stoppe når de ikke synes jobbet er sjovt længere - uanset alder, så vil man få det klart bedste produkt....

Singapore Airlines ansetter bare på kontrakter på 2-5 år, og normalen er at de færreste får mer enn to kontrakter. Der i gåren er det å være kabincrew ansett for å være noe man gjør for å gjøre "noe annet" i noen år, før man får en skikkelig jobb, ikke noe man står på barrikadene for å beholde ut livet.

-A

Her må jeg arresterer deg litt. Og cabin crew i SIA på CV'n er meget verdifullt og ha med seg i bagasjen videre og langt de fleste kunne tenkt seg og fortsatt i jobben ombord men sånn er regelverket i SIA. Med din uttalelse her virker det som om dette er bare en "liksom" jobb som alle og enhver kan ta for å komme seg videre.

Her må jeg arresterer deg litt. Og cabin crew i SIA på CV'n er meget verdifullt og ha med seg i bagasjen videre og langt de fleste kunne tenkt seg og fortsatt i jobben ombord men sånn er regelverket i SIA. Med din uttalelse her virker det som om dette er bare en "liksom" jobb som alle og enhver kan ta for å komme seg videre.

Da har jeg ordlagt meg dårlig. SIA har i praksis bestemt at dette er ikke en jobb man har livet ut. Det er noe man gjør, og gjør det veldig bra, og så finner man seg noe annet etter å ha sett verden.

Og er det gale? Hvis de har så fokus på å levere 100% kvalitet at det gjør en ettertraktet i jobbmarkedet etter så er det vel ikke noe å furte over? Det er faktisk ikke en rett å forlange å ha sin jobb livet ut, det er mange yrker som fungerer slik (til og med i Norge).

-A

Som ph-ndr sier her, og som jeg burde presisert. Jeg synes ikke det er fornuftig å si opp eller velge å betale ut folk som har vært i kabinen noen år, men det er lovlig i Norge å sette opp kontrakter, der en kan tidsbegrense perioden en får være ansatt i firmaet.

Som Singapore sier og som en kanskje kunne sett i SAS å jobbe som flyvert/vertinne er ikke noe en absolutt må lage karriere utav, du kan få en slik jobb rett etter endt Videregående Skole. Kravene er vel at en er normalt arbeidsfør og helst kan snakke ett eller to språk.

Det er vel ikke stort større krav enn det en stiller til kassadama på Rema eller en ansatt i McDonalds. Jobben som kabinansatt er derimot mer krevende og stressende, og det er ett sikkerhetsaspekt oppi det hele. Kanskje en 60 åring klarer jobben like fint, men du ser sjelden en 60 åring som jobber på Rema.

http://www.youtube.com/watch?v=0uR2707C818

Mine desidert beste flighter er de med godt voksne C/A'er. De representerer min høyre hånd vis-a-vis pax, og det er betryggende.
Vi har fått endel, tildels meget unge, C/A'er på Intercont. Danske alle sammen, har NULL erfaring med svenske og norske pax og crew med den følge at kommunikasjonen ofte må gå over til engelsk. Hva da skandinavisk flyselskap? De nye fungerer stort sett som, unnskyld uttrykket, r**kemotiv for siklende 60-årige "guttunger". Noe som definitivt gjelder asiatiske flyselskap.

Mine desidert beste flighter er de med godt voksne C/A'er. De representerer min høyre hånd vis-a-vis pax, og det er betryggende.
Vi har fått endel, tildels meget unge, C/A'er på Intercont. Danske alle sammen, har NULL erfaring med svenske og norske pax og crew med den følge at kommunikasjonen ofte må gå over til engelsk. Hva da skandinavisk flyselskap? De nye fungerer stort sett som, unnskyld uttrykket, r**kemotiv for siklende 60-årige "guttunger". Noe som definitivt gjelder asiatiske flyselskap.

Godt poeng !

Det er stor forskjell på tankegangen til Ola Nordmann og en sørøstasiater. Leser man stillingsannonser i disse landene søker man gjerne etter kjønn, utseende, høyde og vekt. Er våre meninger alltid den rette for andre folkeslag?

Det spørsmålet kan man vel med rimelig letthet svare nei på.
Men: Grunnen til denne praksisen er vel først og fremst at det ikke er forbudt, ikke fordi folkeslaget som sådan synes det er ok. Jeg har ennå til gode å treffe en asiatisk kvinne som synes det er helt greit å bli diskriminert ut av arbeidslivet i en alder av 45... Du får høre med fruen i huset hva hun synes ;)

Mange asiatiske samfunn og bedrifter styres i stor grad av godt voksne "gubber", og kvinners rettigheter blir vel deretter.

Enig med Stein!

Har under mina resor och när jag arbetade åt SGS upplevet god och s*it service från både 20åringar och 65 åringar dvs helt färska och inte fullt så färska. Det handlar om inställningen till sitt jobb (både utåt och bakom scenen). Den f.d kollegan jag beskiver i min trip report från Moskva är 63 år och har samma glädje och serviceinställning mot sina gäster varje dag hon kommer till jobbet. Likväl har jag haft andra som har vantrivts från dag ett och resultatet av arbetet har blivit därefter.

Med bakomliggande orsaker här är jag inte enig med TGs inställning.

Da har jeg ordlagt meg dårlig. SIA har i praksis bestemt at dette er ikke en jobb man har livet ut. Det er noe man gjør, og gjør det veldig bra, og så finner man seg noe annet etter å ha sett verden.

Og er det gale? Hvis de har så fokus på å levere 100% kvalitet at det gjør en ettertraktet i jobbmarkedet etter så er det vel ikke noe å furte over? Det er faktisk ikke en rett å forlange å ha sin jobb livet ut, det er mange yrker som fungerer slik (til og med i Norge).

-A

Her er du faktisk på villspor. I SIA kabin kan damer jobbe til de er 45 år gamle og menn til de er 55. Hvert femte år får de bonus av selskapet. Etter kursing som er meget omfattende og som går over flere måneder opererer SIA med en bindingstid på 15 mnd. Slutter man før den tid må man tilbaketale SIA for kostnader i forbindelse med ansettelse/kursing. Et ganske høyt beløp.

Mange jenter blir gravid og etter det får man ikke fortsette men utenom dette kan de jobbe så lenge de vil inntil fyllte 45 år og som sagt menn enda lenger, forutsatt at selskapet selvsagt er fornøyd med den enkelta kabinansatt.

Og som nevnt, en CV som inneholder cabin crew i SIA henger meget høyt i Singapore.

Back