Thai A340-500

Fysikeren

ScanFlyer Silver
Hej

Nogle gange falder jeg over underlige ting på nettet, senest Planemart.

En pudsig ting er, at en dansker med dansk telefonnummer tilsyneladende har til opgave at finde en aftager af Thais A340-500. Lide lige gyldigt sammenfald, men lidt sjovt en heroppe fra står for det ;)

http://www.planemart.com/FAA/Listings.asp?type=Commercial&typeMfr=AIRBUS&model=A340-500

Man kan ikke lade være med at drømme (og ikke mere end det) om at flyene pushes til SAS :P

Lars
 
Hej

Nogle gange falder jeg over underlige ting på nettet, senest Planemart.

En pudsig ting er, at en dansker med dansk telefonnummer tilsyneladende har til opgave at finde en aftager af Thais A340-500. Lide lige gyldigt sammenfald, men lidt sjovt en heroppe fra står for det ;)

http://www.planemart.com/FAA/Listings.asp?type=Commercial&typeMfr=AIRBUS&model=A340-500

Man kan ikke lade være med at drømme (og ikke mere end det) om at flyene pushes til SAS :P

Lars

Helt greit det, men de er vel noe av det mest uøkonomiske man kan kjøpe? Hadde vel da passet SK midt i blinken :p
 
Helt greit det, men de er vel noe av det mest uøkonomiske man kan kjøpe? Hadde vel da passet SK midt i blinken :p

Sådan rent hypotetisk: Hvis nu SAS kunne fylde et fly på størrelse med A340-500 op med både passagerer og fragt, ville det så være mest fordelagtigt at anskaffe A340-500 eller 777?

For Airbus taler vel at SAS har lignende typer allerede, mens Boeing vist har en bedre brændstoføkonomi. Hvad ville vægte tungest her?
 
-500 egner seg kun for ultra longhaul og knapt nok det... Det er jo samme skrog som -300.
 
Vel, det har vel noe med kapitalkostnader pr flytime mot "bensinpriser", vedlikehold etc .....

Flyet vil absolutt ingen ha til fair pris, samme som DC 10 og 727 i frakt.. Null kapital kun vedlikehold og "bensin" skal dekkes. Derfor e rde fortsatt i lufta...

Antar at vedlikehold på 345 må være lite.. Mens enorm hos DC10/727...

Heller ingen store selskap vil ha 345 til extra longhaul . Der har man 772LR, 773ER etc...

SK har 343, og hva er driftskostnader pr. time sammenlignet med 345.. Helt ærlig, hakke peiling.... Men det er der det ligger...

Disse 345 går vel ikke til høggern med en gang ?? Men kanskje snart... Mye goodies som motorer etc som kan brukes på 346 som fortsatt vil være i lufta lenge...

Så AF's første 744 gikk til høggern sist oktober..

Går olja opp til $ 120 ++, vil ingen ha dem....
 
Emirates använder väl både Airbus A340-500 & A340-300 på en del 4-6h flygningar?

Damned if you do, damned if you don't ... De blir ikke kvitt dem, og taper mindre på å holde dem i trafikk enn ved å parkere dem. Da ser man slike 'ulogiske' flydisponeringer ..

Av samme grunn som de ble brukt av Thai til å åpne OSL. For dyrt å parkere dem, så derfor setter vi dem inn på en ny rute og håper at det skal gå bra ...
 
-500 egner seg kun for ultra longhaul og knapt nok det... Det er jo samme skrog som -300.

[Pirke]Tja -500´n er vel ca 4,2 meter lenger enn -300´n...[/Pirke]

Airbus A340-300, Lengde 63,69
Airbus A340-500, Lengde 67,93
 
Last edited:
-500 egner seg kun for ultra longhaul og knapt nok det... Det er jo samme skrog som -300.

Litt på siden: Satt ved gate på EWR og ventet på avgang SK908, da en Singapore 340-500 gled inn på gaten ved siden av. Ble fortalt at det var verdens lengste non-stop linje som parkerte der. Så på pax som kom ut av maskinen, ca 25 - 30. Så kom det ikke fler. Ventet en stund, og så begynte crewet å komme, 12 -14 Singaporegirls og men, samt 4 kapteiner hvorav en ikke var asiatisk av utseende. Tenkte at dette må være en svært tapsbringende rute, selv om alle fløy på business eller first.
 
Litt på siden: Satt ved gate på EWR og ventet på avgang SK908, da en Singapore 340-500 gled inn på gaten ved siden av. Ble fortalt at det var verdens lengste non-stop linje som parkerte der. Så på pax som kom ut av maskinen, ca 25 - 30. Så kom det ikke fler. Ventet en stund, og så begynte crewet å komme, 12 -14 Singaporegirls og men, samt 4 kapteiner hvorav en ikke var asiatisk av utseende. Tenkte at dette må være en svært tapsbringende rute, selv om alle fløy på business eller first.

SQ21 SIN-EWR har 100stk business seter i A345.
 
Nå blir det vel litt feil å stemple en rute som tapsbringende på bakgrunn av en enkelt flight. Mener å ha lest andre steder at beleget på SIN-EWR faktisk er ganke OK
 
Kärran må vara oekonomisk för flygbolag men jag tycker A340-500 ät världens vackraste widebodyflygplan.
Det har bara byggts 32st A340-500.
A340-500 är lite av 2000-talets Boeing 747SP. Kanske tom en bra ersättare för åldrande 747SP som VIP flygplan/widebody Business? A345 & B74L har snarlik kapacitet och egenskaper.
Jag tror flera A345 maskiner kommer ha en framtid som exlusiva VIP flygplan/regeringsflygplan.
Redan idag är har flera regeringar A340-500 som VIP flygplan. Enorm räckvidd & 4 motorer, bra high&hot performance ger en stor flexibilitet.
 
Spørsmål: Jeg undres over en liten ting med Thai sine 340-500. De er utstyrt med litt i overkant av 230 seter. Mener å huske benplassen på økonomi er 90 eller 100 cm, som er helt fantastisk. Kan ikke tenke meg bedre langdistansefly enn Thai 340-500 når man sitter på kettle class.

Men ville ikke kostnadene med flyet gått dramatisk ned hvis man hadde stappet inn 70-90 seter til?
 
Det er kostnader forbundet med dette også, ettersom du da i tillegg til de fysiske endringene også må sertifisere en helt ny versjon. Så det blir en avveing, og Thai har tydeligvis funnet ut at det er mer lønnsomt å kjøre som de gjør. At de prøver å bli kvitt maskinene har sikkert også litt med saken å gjøre.

Hvis de eies av et leasingselskap er det ikke sikkert at disse vil godkjenne det heller ..
 
Spørsmål: Jeg undres over en liten ting med Thai sine 340-500. De er utstyrt med litt i overkant av 230 seter. Mener å huske benplassen på økonomi er 90 eller 100 cm, som er helt fantastisk. Kan ikke tenke meg bedre langdistansefly enn Thai 340-500 når man sitter på kettle class.

Men ville ikke kostnadene med flyet gått dramatisk ned hvis man hadde stappet inn 70-90 seter til?
Det er god plass i Y på TG sine 340-500 :)
Husker vi fløy TG ikke lenge etter at OSL-BKK åpnet, og det var en heeelt OK tur!

Har også flydd EK sine 340-500, der er det en hel del trangere bak i kabinen.
 
Det er kostnader forbundet med dette også, ettersom du da i tillegg til de fysiske endringene også må sertifisere en helt ny versjon.

Hvorfor det? A345 er vel sertifisert for mange flere seter enn hva Thai har i dem.
 
Back
Top