• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TG vs NAX routing OSL-BKK

kejim

Newcomer
Har lagt merke til en ting med rutene til/fra OSL-BKK. TG flyr stort sett østover over Estland/Latvia, syd for Moskva, og videre ned over Uzbekistan osv.

NAX derimot flyr i mye større grad sydover, over svartehavet, Georgia, kort sagt en mye sydligere (og noe lengre i distanse?) rute.

Noen med litt innsikt som har en forklaring på den relativt store forskjellen i routing? Spiller flytype inn?

Great circle route blir for øvrig lenger nordlig enn både TG og NAX.

2 skjermbilder fra FR24 vedlagt:
 

Attachments

  • tg955.jpg
    tg955.jpg
    59.1 KB · Views: 723
  • nax7201.jpg
    nax7201.jpg
    111.6 KB · Views: 720
Ja, det kan være et poeng. Prøvde søkefunksjonen da jeg tenkte at det sikkert hadde vært diskutert tidligere, men fant ikke riktig tråd.
 
Hvorfor flyr da DY5002 (OSL-DXB) over russisk landområde? Flyr øst for Svartehavet inn ved Rostov og over Stavropol før de kommer innover Georgia.
 
Back
Top