Re: Test: UA C vs LH
Etter en hyggelig aften med meget godt selskap, ringte vekkerklokka kl. Kaboom. Etter en veldig kjapp dusj, bar det ut i det lette snøværet ned til Nasjonaltheateret.
Flytoget var rimelig fullt. Etter en behagelig tur, trillet vi inn på OSL kl 0547. På OSL er det SAS som håndterer Lufthansa. Jeg hadde mine tvil at SAS ansatte visste om UA/LH oppgraderingsvoucheren som jeg hadde planlagt å bruke. Ganske riktig. SGS karen så ut som et stort spørsmålstegn da jeg ba han sjekke om det var plass i C med voucheren jeg hadde. Han svarte umiddelbart ”ta det i Frankfurt”. Min unge SGS venn fortalte at han hadde lagt inn requesten i systemet. Sete 6A ble tildelt meg mellom OSL-FRA, 35G mellom FRA-ORD. Jeg gikk igjennom sikkerhetskontrollen som overhodet ikke hadde kø denne morgenen og opp i loungen for å prøve lykken der. Lounge damene så ikke mindre forfjamset ut og kunne kun legge inn en request i systemet. I loungen traff jeg min tremenning som var på vei med fruen og et vennepar til MIA. Han er ”tullpandion” dvs han reiser ikke så veldig mye, men har Pandion fordi han er innkjøpssjef i en større bedrift. Vi pratet litt, jeg spaserte ned tidlig for å boarde grunnet trillekofferten min.
Jeg fant setet mitt, 6A, minutter etter kom tremenningen min med reisefølget som okkuperte 6B-E!
Turen gikk med en A320, komforten var en helt annen i forhold til den råtne, trange 737en jeg tok FRA-OSL. Etter litt de-icing kom vi oss avgårde mot nord og landet på rute litt over 9. Gaten ble A23, mitt fly gikk i fra B23. For de som kjenner Frankfurt, er det litt av en spasertur mellom disse gatene. Jeg satte opp tempoet og tok tunnellen som binder disse terminalene sammen. Det var som vanlig ingen kø i passkontrollen, ca. 10 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen. Stort pluss til Lufthansa som gir *G, First og Business passasjerer tilgang til sin fast track.
Svett og god ankom jeg gaten der en sutrete LH kjerring ventet. Jeg ga henne boardingkortet mitt og hun lurte på hva jeg ville. Jeg sa at det skal ligge en request i fra din handlingagent på OSL, SAS om en oppgradering med voucher. Hun fortalte raskt at det lå ikke noe request i systemet.... Da har det nok skjedd en glipp av hennes handling agent i Oslo. Det skulle jeg ikke ha sagt... ”Vi har alltid problem med SAS, blablabla”. Jeg ga henne voucheren og lurte på om det var plass. Hun sa kanskje og begynte å hamre på tastaturet. Etter litt sutring, overrakk hun meg et BP med en flott, stor C på med sete 14G. Det ble sannelig ikke tid til å ta noen bilder i dag... Vi boardet ganske raskt. Boarding prossessen var passe kaotisk og foregikk med 2 dører, kan ikke gi LH hele skylden for dette da gateområdet ikke var tilpasset et så stort fly. Denne 346en var en versjon med F,C og Y. I den fremste kabinen mellom dør 1 og 2 var det plassert 2 rader med F og resten C. Etter dør 2 og galley var det tilsammen 4 rader. Jeg var situert på siste rad i C. Kabinen var fresh, lys og moderne. Jeg kikket bakover i Y og kunne konstatere at 346en er betraktelig større enn hårføneren SAS bruker. Den nye C klassen til LH vet vi alle at de har hatt problem med å implementere. Min setekamerat viste seg å være en flott og smart dame som jobbet i LH Corporate Sales (hvor ofte er man så heldig?). Hun skulle ha møter i Chicago hele ettermiddagen og i morgen og deretter returnere med Privatair sin 319LR til DUS i morgen ettermiddag. Snakk om ekspress tur. Det tok en liten stund før frakken ble tatt, dette selvsagt fordi Y passasjerene passerer den bakerste C kabinen på 340ene. Umiddelbart etter at Y horden hadde passert, kom det en flott flyvertinne og hentet frakk og dressjakke. Rett bak fulgte en av hennes kollega med et brett med juice, vann og Champagne i skikkelige glass presentert fint på et brett. Som forventet, var det en av passasjerene som hadde problemer med setet sitt. Setet ble re-satt og problemet var løst. Det var 1 sete ledig i C kabinen jeg satt i, Y var pakkfullt i den første kabinen bak C Praten med min sidekamerat var selvsagt meget interessant, vi tok av ca. 20 minutter sen. Dette var ikke noe hårføner take-off, FBUForever!! Her var det mektige krefter i sving!
Champagnen som ble servert var av for meg et ukjent merke. Den var også kjedelig. Rett etter take off kom FA’ene med menyer. Menyene var delikat presentert med mange sider. Etter å ha lest menyen må jeg si at jeg ble litt skuffet. Valg mellom 2 forretter, 3 hovedretter og 2 desserter. Vinutvalget var mildest talt dårlig. 2 hvite og 2 røde. De 2 røde var av god kvalitet, de to hvite var en gedigen skuffelse.
Før maten kom de flotte, unge damene rundt med drinkvognen. Etter å ha hatt en liten diskusjon med frøkenen om Champagnen som jeg syntes var litt kjedelig, kunne hun melde at hun også var Champagne punker på lik linje med meg. Hun spurte hva mine favoritter var, jeg sa Laurent Perrier Rose, DP og selvsagt Krug. Jeg påpekte at jeg visste at Krugen fantes 10 rader lengre frem. Og ganske riktig, minutter senere kom den unge damen tilbake med Krug servert i F glass med stett. Vi hadde funnet tonen!! Jeg hadde også en Fernet etter Krugen for å hente inn formen. Funker hver gang!
Til forrett valgte jeg kongereker med Cannellini Beans. Forretten ble servert på et brett med salaten, stort trekk for at salt og pepper var i billige papirposer. Alt bestikket var pakket inn i plast. Vinglassene var små i middels kvalitet, de brukte samme glassene til alt (jeg beholdt selvsagt Krug glasset mitt fra F for å drikke mer av den kjedelige C Champisen). Porselenet var nytt og var av god kvalitet. Forretten besto av 2 kongereker og litt bønnesuing på siden. Det smakte ingenting. Da jeg var ferdig med forretten, kom min FA raskt og fjernet hele brettet. Hun tok bestikket nr. 2 av brettet og la det på bordet mitt. Det ble en ny runde med vin før hovedretten. Det tok ganske lang tid før hovedretten kom på bordet. Med hovedretten følger det ikke salt og pepper, salt og peppern forsvant med forretten... Til hovedrett valgte jeg lam, noe jeg aldri skulle gjort.. Lammet var så seigt at det tok 30 sagetrekk for å skjære en bit, hadde jeg tygget hele stykket lam, hadde jeg holdt på enda!! LH corporate sales naboen min og jeg hadde fått en kjempedialog, og hun ristet fortvilt på hodet da hun så sagingen min. Hun hadde valgt vegetar pastaen som hun to 2 biter av. En skikkelig skuffelse for oss begge. Hun beklagde seg og vi ventet på desserten.
Til dessert valgte jeg Tiramisu og litt frukt. Desserten var vakkert presentert på en vogn, Tiramisuen var bitteliten og smakte ingenting. Frukten sang tydelig på siste verset og hørte heller hjemme i søppelbøtta.
Brennevin utvalget til LH i C er: Bombay gin, Johnnie Walker Black Label, Otard VSOP, Wodka Gorbatschow. Stort pluss for at de har Fernet, større minus fordi de hverken har Calvados eller Armagnac. Grahams portvin serveres til osten, like kjedelig som Sandeman jeg fikk på UA. Cognacen hos LH er bedre enn Uas
Det var på tide å ta seg en liten lur. Setet er komplisert og jeg anbefaler å bruke de 3 programmene som setet har, rett opp, behagelig sittestilling og nattastilling. Husk å reise deg opp når du trykker inn en av de knappene... Det er ekstremt vanskelig å finne en behagelig sittestilling med alle justeringsmulighetene. Massasjefunksjonen var alt for voldsom.
Som vanlig, er det ikke noe problem for meg å sovne i disse setene. Setet er dog veldig bratt og jeg har en tendens til å våkne opp nederst i sengen etter en times tid eller 2.. Fatter ikke at ingen har skjønt det BA/VS har skjønt: Vi vil ha FLATE senger!! Fikk sove i over 3 timer, våkna opp inne i Canada med ca. 3 timer igjen. Lekte litt med AVOD systemet som er genialt. Utvalget av filmer, TV program etc. var dog ikke så bra som jeg hadde trod. Ca. 25 filmer, 30 CDer og 12 TV programmer var utvalget. Headsetet var oppbevart i midtarmlenet. Det satt fast i selve stolen. Det var Sennheiser, men det var et elendig headset som overhodet ikke ga noe noise canceling effekt. Problemet er at om du (som jeg) har egne, skikkelige Sennheiser/Bose headset, kan du ikke bruke dem på systemet ombord fordi det ikke er egne kontakter.... Idiotisk løsning.
Ca. halvparten av kontaktene i setene fungerte ikke, hverken min kontakt eller naboens kontakt fungerte. Setene har med andre ord store problemer. Laptopen var tom for strøm raskt ombord..
Ca. 2 timer før landing i Chicago begynte servering 2. Jeg valgte Gourmet tallerken som inneholdt bl.a. rå tunfisk og ost. Jeg hoppet over tunfisken, da var det ikke mye igjen på tallerkenen. Alle rettene var veldig små ombord og for første gang landet jeg sulten etter en flight i interkontinental business class..
Vi landet på rute, turen kan konkluderes med at LHs FAs imponerer. Utmerket service, nytt fresht fly, maten var en katastrofe, vinene langt under Business Class standard. Setene har fortsatt store problemer. Kontakter funket ikke, det er alltid en passasjer som får et ødelagt sete, samt plast dingser har allerede begynt å blir ødelagt. Recaro har laget et elendig sete!
Meny
Hors d’oeuvre
Marinated Prawns served on Cannellini Beans
Or
Vitello Tonnato with Caperberries
Salad
Romaine Lettuce Hearts with Cucumber and Tomato
Entrees
Braised Shoulder of Lamb au Jus
Or
Pan fried Halibut, Peperonata and Salsa Verde
Or
Pasta with Gorgonzola Cheese and Pesto
Cheese and Dessert
Grana Padano, Campozola and Provolone Cheese
Chocolate Almond Tiramisu
Fresh Fruit
Måltid 2 (alt ble servert på et brett)
Snack
Entrees
Cold Gourmet Plate, Smoked Tuna, Potato Shrimp Salad. Mozzarella and Tomato with Pesto and marinated Zucchini
Or
Grilled Chicken with Potatoes and Orange-flavored Sauerkraut with Pepper
Dessert
Mascarpone Mousse with Cassis Sauce
Viner
Champagne Jacquart Brut Mosaique
Hvite viner
2005 “Franconia” Nordheimer Vøgelein Silvaner Kabinett trocken (Tyskland)
2005 Sankt Magdalena-Gries Chardonnay (Italia)
Røde viner
2002 Chateau Plagnac, Cru Bourgeois, Medoc (Frankrike)
2002 Presidents Selection Shiraz, Wolf Blass (Australia)