Re: ORD-FRA i UAs C klasse på en 777, FRA-ORD i LHs
Taxisjåføren ankom heimen 10 minutter tidlig og måtte finne seg i å vente noen minutter. Fem på tolv kom jeg ut av leilighetsbygningen vår og plasserte kofferten bak i drosja. Det var beinkaldt og skyfri himmel.
Husker noen min rapport fra i sommer da United knelte i Chicago fordi det var 35 varmegrader? Vel, i dag var temperaturen over 20 kuldegrader.
Innsjekken på O’Hare hadde ingen kø overhodet, den unge damen i skranken sikret meg 8C FRA-OSL og jeg spaserte mot sikkerhetskontrollen. Priority køen var utrolig lang til å være lunsjtid, et par maskiner til Narita var nok forklaringen. Heldigvis har ikke mange sjelene funnet den nye sikkerhetskontrollen som ligger helt i venstre del av terminal 1. Dette er en meget godt bevart hemmelighet som lar alle typer passasjerer komme seg igjennom sikkerhetskontrollen på få minutter. Minutter senere befant jeg meg i den største Red Carpet Cluben som ligger i midten av C concoursen i terminal 1 med en Campari Soda i hånden. Loungen har i kjent United stil meget god utsikt over rullebaner og gater, dessverre var vinduet brutalt skittent slik at det ble ikke mange bildene jeg orket å ta. Etter 45 minutter med lounging tasset jeg de få meterne til gate C10. Der ventet en 777 med gammel maling på meg.
Det var ikke veldig mye folk ved gaten og det så ikke ut som om flyet kom til å bli helt fullt, dog sjekket jeg dagen før og både C og F var oversolgt, M var også pakkfull, Economy Plus hadde en god del seter igjen. Boarding startet nøyaktig 45 minutter før avgang, jeg var en av de første om bord og fant sete 9F raskt. Kan ikke akkurat si at jeg liker 2+3+2 C sete konfigurasjonen på 777en til UA, setene kan nemlig slås tilbake noe helt borti hampen slik at det er umulig for mannen i midten å komme seg ut dersom setene foran er i nederste posisjon. For dem som kjenner amerikanere godt, går jo setene helt i gulvet 2 sekunder etter take off. Jeg forsøker derfor å unngå 3 seteren, men siden jeg booket om flyet for kun en uke siden, var selvsagt alle 2 seterne opptatt. Det skal være sagt at det er sjelden at alle midtsetene er opptatt. C ble helt full.
C kabinen på 777en til UA er delt i 2. det er 2 rader foran midt galleyen ved dør 2, en privat liten kabin der jeg trives best. Hovedkabinen er bak samme galleyen, til sammen er det 6 rader i hovedkabinen. Siden UA ikke har skikkelige gardiner mellom dividerne, er lyset fra M rimelig forstyrrende i den bakerste kabinen. Toalettene er også lokalisert fremst i den største seksjonen bak galleyet og dør 2. Setene til UA er klassiske C seter som til tross for at de ikke er elektriske er mye mer behagelige enn SAS sine klassiske C seter på 330/340. Setene kan felles lengre tilbake enn SAS setene og de er bredere slik at jeg i motsetning til på SAS får til å ligge behagelig på siden. De har også en elektrisk sete massasje funksjon.
Etter jeg fant setet mitt kom en tysk FA og tok frakken hengte den i skapet. Rett etter kom en ung, flott FA med Champagne, vann eller juice (Minute Maid). Disse ble servert i plast glass. Flyet boardet meget raskt og 15 minutter før rutetid var vi klare til å gå. Problemet var at fuel bilen hadde fått problemer på grunn av kulden og de måtte rekvirere en ny. Det tok ca. 25 minutter før fuel bilen var på plass. FA fant setene sine i galleyen og hadde en virkelig hyggelig pause mens vi ventet på fuel. Jeg hadde allerede tunet inn Ch. 9 og hørte på hvordan Ground dirigerte og kontrollerte et kaos av fly rundt på flyplassen. Som vanlig, var det stor manko på gater. Det ble delt ut menyer mens vi ventet, menyen var langt fra spennende og til min store fortvilelse hadde UA ikke Laurent Perrier på denne destinasjonen. Av en eller annen merkelig grunn er vin menyen til CDG, ZRH, BRU og LHR mye mer spennende enn til FRA, Tyskerne drikker vel bare øl. Purseren begynte selv å ta hovedrett bestillingene, en personlig touch jeg hadde meget stor sansen for. Vanligvis tar FA opp bestillingene i status rekkefølge, noe som ikke ble gjort i dette tilfellet. Purseren startet foran og arbeidet seg bakover. Til 1K medlemmene sa hun: ”Mr. Danielsen, my name is xxx, let me personally thank you for being such a loyal customer. If there’s anything I can do to make your flight more enjoyable, please let me know. What can I serve you as our main course today?”. Det viste seg at i minikabinen var det litt av en eksklusiv gruppe på denne flighten. Av totalt 14 seter var det ikke mindre enn 3 Global Services medlemmer, statusen for kun inviterte over 1K, lik SAS Pandion. I tillegg til meg, var det 6 1K medlemmer. Resten av passasjerene var nok fullprispassasjerer som nok var de som faktisk hadde betalt for C klasse. De ble ønsket velkommen av purseren men ble gjort oppmerksom på at maten de ønsket kanskje kom til å bli tom, så hun ba om et andre alternativ om så skulle skje.
40 minutter sen kom vi oss av gårde fra rullebane 32L. Rett etter take off informerte den samme, meget profesjonelle purseren om dagens flight og service. Crewet var et blandet Frankfurt og Chicago basert crew.
Vi steg meget raskt og da vi passerte 25.000 fot kom FA med drinkvognen. UA kjører følgende brennevin: Finlandia Vodka, Tanqueray Gin, Dewars Whiskey, Courvoisier
Cognac VSOP, langt fra det beste man finner under solen.
Det var 4 hvite og 4 røde viner i vinkartet, dessverre var kun 2 av hver tilgjengelige på denne flighten. Jeg startet med en Sauvignon Blanc fra Sonoma.
Vinen ble servert med en varm nøtteblanding som besto av cashew, mandler og valnøtter. Vinglasset er ganske så lite og ikke særlig eksklusivt. Amenity sekken lå allerede i setet da vi kom om bord. Denne er kraftig redusert de siste årene, se bilde for innhold
Etter ca. 20 minutter kom FAene rundt med varme hånduker. Rett etter kom en hvit duk på bordet og et brett med en salat, forrett og foccaccia brød. Jeg forsøkte meg på en 2004 Cote du Rhone, som ikke falt helt i smak. Forretten besto av litt forskjellig: røkt laks (hørte jeg standard SAS C klasse??) pate, ost og salat. Det smakte meget godt. Jeg huket tak i en FA og byttet tilbake til Sauvignon Blancen som var virkelig frisk og god.
Til hovedrett hadde jeg valgt innbakt kylling med pecan nøtter og peppersaus. Hovedretten var noe av det beste jeg noen gang har spist på et fly. Naboen, en Global Services medlem som garantert hadde blitt oppgradert i siste liten, hadde valgt pastaen som så helt jævlig ut. Han tok 2 biter og kikket mange ganger bort på høna mi.
Første glippen kom da ingen pax i kabinen ble tilbudt påfyll av vin under hele måltidet. Naboen nappet tak i en av damene som gikk forbi, men det ble ikke vin på noen av oss før det var klart for dessert. Som nevnt tidligere er vinglassene meget små.
Til dessert sto valget mellom iskrem med sundae og pekan saus eller ost og kjeks med druer. Jeg tok osten, et dårlig valg, da utvalget av ost kun var en jarlsberg lignende ost og muenster ost.. Portvinen var Sandemans, ikke akkurat spennende.
I og med at klokken bare var 4-5 på ettermiddagen, regnet jeg ikke med å få sove noe. Til min store forundring klarte jeg faktisk å sove nesten 2 timer!
Halvannen time før Frankfurt, var det klart for frokost. Brettet som ble servert var rimelig trist. Det besto utelukkende av frukt og en liten hotell pakke med syltetøy. Det ble deretter servert varme croissanter, som faktisk var det eneste bakverket de hadde.. Landet litt over kl 0600 i Frankfurt. De brukte kun dør 1, men jeg kom meg raskt av flyet og satte kursen for Red Carpet Cluben som er kjent for å ha en bra arrival suite med dusjer. Regelen er at kun C og F passasjerene får tilgang til dusjene. Siden jeg var NC (oppgradert) fikk jeg tilgang til selve arrivals loungen siden jeg var 1K, men ikke til dusjene, disse var reservert betalende C klasse passasjerer… Helt idiotisk siden det ikke var noen i kø for å bruke dusjene. Jeg spaserte derfor til Senator loungen som dessverre hadde 20 mann foran meg i køen for å bruke dusjen. Serveringstilbudet i senator loungen er utrolig bra, hadde meg et par skiver rugbrød og et glass vann. En hyggelig jente som kontrollerte dusjkøen la merke til at jeg hadde dårlig tid. Jeg var inne og flørtet med henne litt og gjorde oppmerksom på min 0815 flight. Da en orientaler ikke møtte da han ble ropt opp, fikk hun øyekontakt med meg og gjorde tegn til at jeg måtte komme bort. Jeg fikk spoten hans og var happy for det.
Flighten til Oslo var med en B737-500, flyet var pakkfullt av morratrøtte interkontinentale tryner, en masse hurragutter oppi årene som åpenbart var kommet fra Thailand, enkelte fortsatt i shorts. Jeg hadde midtgangsete, men siden kameraten i midten var en stor kar, ble dette en ubehagelig flytur. Vi landet mot nord på OSL på den venstre rullebanen av en eller annen merkelig grunn. Så at flere fly ventet ved siden av samme bane for å få ta av, bl.a. en Mytravel 330.
Det var godt å komme hjem etter over 4 måneder i USA.
Meny
To begin
Smoked salmon, pate en croute with pistachio, Wensleydale cheese and vegetable crudite
Parmesan and pepper sauce
Fresh seasonal greens
Buttermilk ranch or balsamic Dijon vinaigrette
Main course
Boneless beef short ribs with port wine sauce
Twice baked cheddar potato and green beans with red pepper and marjoram
or
Pecan crusted chicken breast with black peppercorn cream sauce
Rice Pilaf with caramelized shallots and mixed vegetables
or
Pasta rotollo
Egg, tomato and spinach pasta filled with ricotta, mozzarella and Romano cheeses and spinach with marinara sause
Dessert
International cheese selection
Kerrygold Vintage Cheddar, Port Salut (Det var ikke disse som ble servert)
Ice Cream
Prior to arrival
Continental breakfast featuring fruit appetizer, breakfast bread and fruit preserves
Featured wines
Champagne
Pol Roger Brut NV
White Wine
Jaffelin Rully 2004 (Chardonnay) (denne var ikke lastet)
Domaine Vincent Sauvestre 2004 Chablis (Chardonnay)
Kenwood Sauvignon Blanc 2005 Sonoma
Red wine
Laboure-Roi Cotes du Rhone 2004 (Grenache Blend)
Taurus Roble Tempranillo 2003 Toro (denne var ikke lastet)
Pedroncelli Three Vineyards Cabernet Sauvignon 2003 Dry Creek Valley
Clos du Bois Zinfandel 2003 North Coast (denne var ikke lastet)
Det var meget mørkt i kabinen slik at jeg tok dessverre ingen bilder