CA7020(SK496): Osl-Stockholm 15:10-16:10
CA912: Stockholm-Beijing terminal 3 18:25-09:55
CA179: Beijing terminal 3-MNL terminal 1 20:00-00:55
Billett bestilt fra websiten til Air China. Fikk reservert seter med det samme, men for første strekning som var codeshare med SAS var det som vanlig ikke mulig å sikre seg sete før innsjekking. Fikk ikke lagt inn Eurobonusnummer online. Fant etter bestilling ikke noen mulighet for å få opp reisen online andre steder enn generiske amadeus-siter. Online checkin var ikke mulig fra Oslo.
Hadde inkludert 20 kg innsjekket, men klarte ikke finne noen steder hor Air China hva som var grensen for håndbagasje. På siten til Seatguru fant jeg påstand om at det kun var 5 kg. Klarte ikke komme meg under 7 kg med PC og nødvendigheter for å få et OK opphold selv om kofferten forsvant.
Måtte sjekke inn ved skranke og på Gardermoen måtte damen i skranken ringe etter hjelp da hun fikk opp "masse rare tegn". Hun klarte sjekke inn bagasjen til Manila, men klarte kun skaffe boardingkort til Beijing.
CA7020(SK496): Osl-Stockholm 15:10-16:10
Flyet kom sent og lettet 20 min etter skjema. Man fikk forsyne seg av Dagbladet og Aftonbladet, men måtte ellers betale for all mat og drikke. Gammelt og slitent fly med askebegre i armlenene. Gikk greit for en kort flight og vi landet etter ruten.
Arlanda
Arlanda er en ganske anonym flyplass uten stort å legge merke til. Droppet loungebesøk med Diners-kortet for å komme meg rett til gaten i håp om å få boardingkort for den siste strekningen eller kanskje jeg måtte ut til innsjekkingsskrankene for å sikre meg dette. En mann ved gaten med kraftig kinesisk aksent sa jeg kunne få bordringkort inne i den internasjonale sonen i Beijing. Uten visum tilk Kina håpet jeg virkelig han hadde rett.
CA912: Stockholm-Beijing 18:25-09:55
Det kom flere nordmenn frem til gaten som skulle til Sydney med Air China, men som ikke hadde boardingkort for den siste strekningen. Ei svensk dame var imidlertid opptatt med å få sjekket inn alle de som ikke engang hadde blitt sjekket inn for flighten til Beijing. Hun holdt på med det så lenge at flere kinesere kom opp fra flyet og sa at de måtte starte åboarde.
Boardingen gikk raskt. Kinesiske aviser og en tunn en på engelsk. Flyet var ikke helt nytt og med en gammel billedskjerm hengende over midtgangene ved hver 8. rad. 2-5-2 konfigurasjon for setene. God plass i setene. To julesanger gikk i loop på PA-en. Ble ganske irriterende etter noen runder før flyet hadde rørt seg. Da gikk de over til å vise bilreklamer. Boarding gikk som sagt raskt, men vi ble bare stående uten noen forklaring. Til slutt klarte de si noen om "congestion" over PA-en. De gikk 2 runder og serverte vann før flyet begynte å takse 40 minutter etter at vi skulle tatt av.
Vi takset så rundt i ring en god stund, stoppet, kjørte bortover rullebanen en tur. Slik holdt de på i ca. 1 time. Folk begynte å gå rundt og gå på toalettene. Så stoppet de flyet igjen og slo av motorene. Etter en stund klarte de si noen om "de-icing" over PA-en. Så kom de rundt med vognene og serverte øl, vin og soft drinks mens vi stod der. Jeg hadde god tid i Beijing, men andre begynte å bli litt nervøse. Etter ca. en time startet de motorene igjen og begynte å takse rundt igjen. Ca. 3 timer forsinket tok vi endelig av. Vill applaus!
Flyet var helt fullt og hadde ca. 10% kinesere. De ga masse beskjeder på kinesisk over PA-en, mens de engelske var sjeldne, korte og vanskelige å skjønne. Inflight magasin var også kun på kinesisk.
Så kom de rundt med middag hvor man kunne velge kylling og ris eller "beef and rize". Det siste viste seg å være kjøttkaker fra svensk catering. De hadde lagt papir-våtservietter under varmretten for å få dem varme, for de som fant dem. Ellers grei og kjedelig europeisk mat. Etter at de fleste var helt ferdige med måltidet kom de rundt med drikke til maten.
Satt ved siden av en sløv svenske som sovnet med en kaffekopp i hånden. Heldigvis i hånden lengst unna meg for det gikk jo som det måtte gå.
Når de slo på lyset meste morgen viste de en video med strekkøvelser som passet for flyseter. Øvelsene var filmet forran en rekke kjente monumenter i Beijing.
Når vi ifølge kartet til flight-info var rett over Ulan Bator så det ut som innlandsisen på Grønnland utenfor vinduet. Jeg får flytte den byen nedover på todo-listen min.
Arkeologisk utgraving?
Lite spennende frokost.
Spesielle fjell.
Vi landet 2,5 timer forsinket, men jeg hadde fremdeles nesten 8 timer til neste flight.
Beijing Terminal 3
Har tidligere vært imponert av terminal 3, men da hadde jeg ikke transit der og i alle fall ikke en lang transit. Da man kom av flyet klarte de ikke forklare hva man skulle, men de bare pekte i en retning. Etter å ha fulgt strømmen for lagt ble jeg sendt tilbake til en tom skranke hvor det skulle komme noen som ville gi meg neste boardingkort. Skranken ble bemannet etter en halvtime, og jeg fikk boardingkort med rett sete,men de klarte ikke registrere eurobonus for flighten. Ettersendte boardingkortet til SAS etter beskrivelsen på sidene til eurobonus, men har enda ikke fått poengene for den flighten.
Etter transit-passkontroll og sikkerhetssjekk ble man sluppet løs i den stor internasjonale sonen. Lette litt etterlounge med Diners-aksess, men det var det slutt med i Beijing. For en så lang transit hadde lounge vært ypperlig. Det fantes heller ikke en eneste minibank ikke i den internasjonale sonen slik at man fikk ikke tatt ut kinesisk valuta. Det var mulig å veksle penger, men de hadde dårlig kurs pluss gebyr på ca. 50 kr. De som jobbet der spurte om jeg var sikker på om jeg virkelig ville velske bare noen hundre kroner og tipset meg om at man kunne betale i Euro på Pizza Hut.
Ellers hadde terminalen gratis vannautomater (ikke så vanlig på flyplasser) med både kaldt og varmt vann. Flere kinesere brukte det til å hurtig-nudler. Det var også fri Wifi om man hadde kode. Koden fikk man av en automat som scannet passet.
Det var muzakk overalt på flyplassen. Og den ble mer plagsom for hver time man var der.
CA179: Beijing-MNL 20:00-00:55
Neste fly kom tilslutt etter å ha byttet til et annet fly som stod langt unna terminalen. Buss dit. Ny sjekk av boardingkort ved flytrappa mens det var null grader og sterk vind ute fikk mange til å klage.
Europeisk mar fra kinesisk catering.
Resten av flighten var jeg for trøtt til å huske stort fra.
Hadde lagt inn en pause ved et behagelig hotell i Manila før jeg reiste videre.
Retur med Air China
Her begynte det virkelig å bli ille. Den online innsjekkingen fungerte ikke og feilmeldingen var kun på kinesisk. Jeg kom heldigvis tidlig til innsjekkingen for der ble man fortalt at man minst en dag i forveien skulle ringt til deres kontor i Beijing for å fortelle at man virkelig skulle reise med flyet. Om ikke ble plassen videresolgt. Dette hadde man selvsagt ikke fått noen info om, i alle fall ikke på engelsk. Jeg klarte aller nådigst å argumentere meg med på flyet, men mistet setene jeg hadde reservert. De som kom etter meg var visst ikke så heldige for det ble veldig høylytt ved skranken da jeg gikk derifra.
Fra Beijing ventet og ventet vi ved gaten og det kom ingen info hverken på tavle eller over høyttalere. Én og én måtte man gå frem og få en uklar forklaring om at det var forsinkelse på elendig engelsk. De delte også ut håndskrevne lapper om at man var forsinket for de som hadde bruk for det. De fleste reisende syntes å ha bruk for dette. Noen som kunne kinesisk fikk med seg at det var drivstifflekkasje på flyet. Jeg hadde fått boardingkort fra Arlanda til Oslo, men etterhvert ble det klart at det var umulig å rekke det flyet. Jeg ba om å bli booket om til et senere fly, men de nektet å gjøre det.
De delte ut varmmat og ca. 5 timer forsinket kom vi oss i vei.
På Arlanda ville representanter for Air China som stod ved gaten heller ikke gi oss boardingkort til oslo, men sa vi måtte overnatte i Stockholm. Vi var 2 nordmenn som syntes det hørtes ut som en veldig dårlig løsning så vi sprang gjennom toll, sikkerhetssjekk og rakk til gaten for siste SAS-fly for kvelden. Der fikk vi uten problemer boardingkort for det flyet. Jeg har aldri vært så glad for å kommer over til SAS fra et annet flyselskap. Kofferten kom til Oslo ett par dager senere.
Air China er et flyselskap som bør unngås så langt det er mulig.
CA912: Stockholm-Beijing terminal 3 18:25-09:55
CA179: Beijing terminal 3-MNL terminal 1 20:00-00:55
Billett bestilt fra websiten til Air China. Fikk reservert seter med det samme, men for første strekning som var codeshare med SAS var det som vanlig ikke mulig å sikre seg sete før innsjekking. Fikk ikke lagt inn Eurobonusnummer online. Fant etter bestilling ikke noen mulighet for å få opp reisen online andre steder enn generiske amadeus-siter. Online checkin var ikke mulig fra Oslo.
Hadde inkludert 20 kg innsjekket, men klarte ikke finne noen steder hor Air China hva som var grensen for håndbagasje. På siten til Seatguru fant jeg påstand om at det kun var 5 kg. Klarte ikke komme meg under 7 kg med PC og nødvendigheter for å få et OK opphold selv om kofferten forsvant.
Måtte sjekke inn ved skranke og på Gardermoen måtte damen i skranken ringe etter hjelp da hun fikk opp "masse rare tegn". Hun klarte sjekke inn bagasjen til Manila, men klarte kun skaffe boardingkort til Beijing.
CA7020(SK496): Osl-Stockholm 15:10-16:10
Flyet kom sent og lettet 20 min etter skjema. Man fikk forsyne seg av Dagbladet og Aftonbladet, men måtte ellers betale for all mat og drikke. Gammelt og slitent fly med askebegre i armlenene. Gikk greit for en kort flight og vi landet etter ruten.
Arlanda
Arlanda er en ganske anonym flyplass uten stort å legge merke til. Droppet loungebesøk med Diners-kortet for å komme meg rett til gaten i håp om å få boardingkort for den siste strekningen eller kanskje jeg måtte ut til innsjekkingsskrankene for å sikre meg dette. En mann ved gaten med kraftig kinesisk aksent sa jeg kunne få bordringkort inne i den internasjonale sonen i Beijing. Uten visum tilk Kina håpet jeg virkelig han hadde rett.
CA912: Stockholm-Beijing 18:25-09:55
Det kom flere nordmenn frem til gaten som skulle til Sydney med Air China, men som ikke hadde boardingkort for den siste strekningen. Ei svensk dame var imidlertid opptatt med å få sjekket inn alle de som ikke engang hadde blitt sjekket inn for flighten til Beijing. Hun holdt på med det så lenge at flere kinesere kom opp fra flyet og sa at de måtte starte åboarde.
Boardingen gikk raskt. Kinesiske aviser og en tunn en på engelsk. Flyet var ikke helt nytt og med en gammel billedskjerm hengende over midtgangene ved hver 8. rad. 2-5-2 konfigurasjon for setene. God plass i setene. To julesanger gikk i loop på PA-en. Ble ganske irriterende etter noen runder før flyet hadde rørt seg. Da gikk de over til å vise bilreklamer. Boarding gikk som sagt raskt, men vi ble bare stående uten noen forklaring. Til slutt klarte de si noen om "congestion" over PA-en. De gikk 2 runder og serverte vann før flyet begynte å takse 40 minutter etter at vi skulle tatt av.
Vi takset så rundt i ring en god stund, stoppet, kjørte bortover rullebanen en tur. Slik holdt de på i ca. 1 time. Folk begynte å gå rundt og gå på toalettene. Så stoppet de flyet igjen og slo av motorene. Etter en stund klarte de si noen om "de-icing" over PA-en. Så kom de rundt med vognene og serverte øl, vin og soft drinks mens vi stod der. Jeg hadde god tid i Beijing, men andre begynte å bli litt nervøse. Etter ca. en time startet de motorene igjen og begynte å takse rundt igjen. Ca. 3 timer forsinket tok vi endelig av. Vill applaus!
Flyet var helt fullt og hadde ca. 10% kinesere. De ga masse beskjeder på kinesisk over PA-en, mens de engelske var sjeldne, korte og vanskelige å skjønne. Inflight magasin var også kun på kinesisk.
Så kom de rundt med middag hvor man kunne velge kylling og ris eller "beef and rize". Det siste viste seg å være kjøttkaker fra svensk catering. De hadde lagt papir-våtservietter under varmretten for å få dem varme, for de som fant dem. Ellers grei og kjedelig europeisk mat. Etter at de fleste var helt ferdige med måltidet kom de rundt med drikke til maten.
Satt ved siden av en sløv svenske som sovnet med en kaffekopp i hånden. Heldigvis i hånden lengst unna meg for det gikk jo som det måtte gå.
Når de slo på lyset meste morgen viste de en video med strekkøvelser som passet for flyseter. Øvelsene var filmet forran en rekke kjente monumenter i Beijing.
Når vi ifølge kartet til flight-info var rett over Ulan Bator så det ut som innlandsisen på Grønnland utenfor vinduet. Jeg får flytte den byen nedover på todo-listen min.
Arkeologisk utgraving?
Lite spennende frokost.
Spesielle fjell.
Vi landet 2,5 timer forsinket, men jeg hadde fremdeles nesten 8 timer til neste flight.
Beijing Terminal 3
Har tidligere vært imponert av terminal 3, men da hadde jeg ikke transit der og i alle fall ikke en lang transit. Da man kom av flyet klarte de ikke forklare hva man skulle, men de bare pekte i en retning. Etter å ha fulgt strømmen for lagt ble jeg sendt tilbake til en tom skranke hvor det skulle komme noen som ville gi meg neste boardingkort. Skranken ble bemannet etter en halvtime, og jeg fikk boardingkort med rett sete,men de klarte ikke registrere eurobonus for flighten. Ettersendte boardingkortet til SAS etter beskrivelsen på sidene til eurobonus, men har enda ikke fått poengene for den flighten.
Etter transit-passkontroll og sikkerhetssjekk ble man sluppet løs i den stor internasjonale sonen. Lette litt etterlounge med Diners-aksess, men det var det slutt med i Beijing. For en så lang transit hadde lounge vært ypperlig. Det fantes heller ikke en eneste minibank ikke i den internasjonale sonen slik at man fikk ikke tatt ut kinesisk valuta. Det var mulig å veksle penger, men de hadde dårlig kurs pluss gebyr på ca. 50 kr. De som jobbet der spurte om jeg var sikker på om jeg virkelig ville velske bare noen hundre kroner og tipset meg om at man kunne betale i Euro på Pizza Hut.
Ellers hadde terminalen gratis vannautomater (ikke så vanlig på flyplasser) med både kaldt og varmt vann. Flere kinesere brukte det til å hurtig-nudler. Det var også fri Wifi om man hadde kode. Koden fikk man av en automat som scannet passet.
Det var muzakk overalt på flyplassen. Og den ble mer plagsom for hver time man var der.
CA179: Beijing-MNL 20:00-00:55
Neste fly kom tilslutt etter å ha byttet til et annet fly som stod langt unna terminalen. Buss dit. Ny sjekk av boardingkort ved flytrappa mens det var null grader og sterk vind ute fikk mange til å klage.
Europeisk mar fra kinesisk catering.
Resten av flighten var jeg for trøtt til å huske stort fra.
Hadde lagt inn en pause ved et behagelig hotell i Manila før jeg reiste videre.
Retur med Air China
Her begynte det virkelig å bli ille. Den online innsjekkingen fungerte ikke og feilmeldingen var kun på kinesisk. Jeg kom heldigvis tidlig til innsjekkingen for der ble man fortalt at man minst en dag i forveien skulle ringt til deres kontor i Beijing for å fortelle at man virkelig skulle reise med flyet. Om ikke ble plassen videresolgt. Dette hadde man selvsagt ikke fått noen info om, i alle fall ikke på engelsk. Jeg klarte aller nådigst å argumentere meg med på flyet, men mistet setene jeg hadde reservert. De som kom etter meg var visst ikke så heldige for det ble veldig høylytt ved skranken da jeg gikk derifra.
Fra Beijing ventet og ventet vi ved gaten og det kom ingen info hverken på tavle eller over høyttalere. Én og én måtte man gå frem og få en uklar forklaring om at det var forsinkelse på elendig engelsk. De delte også ut håndskrevne lapper om at man var forsinket for de som hadde bruk for det. De fleste reisende syntes å ha bruk for dette. Noen som kunne kinesisk fikk med seg at det var drivstifflekkasje på flyet. Jeg hadde fått boardingkort fra Arlanda til Oslo, men etterhvert ble det klart at det var umulig å rekke det flyet. Jeg ba om å bli booket om til et senere fly, men de nektet å gjøre det.
De delte ut varmmat og ca. 5 timer forsinket kom vi oss i vei.
På Arlanda ville representanter for Air China som stod ved gaten heller ikke gi oss boardingkort til oslo, men sa vi måtte overnatte i Stockholm. Vi var 2 nordmenn som syntes det hørtes ut som en veldig dårlig løsning så vi sprang gjennom toll, sikkerhetssjekk og rakk til gaten for siste SAS-fly for kvelden. Der fikk vi uten problemer boardingkort for det flyet. Jeg har aldri vært så glad for å kommer over til SAS fra et annet flyselskap. Kofferten kom til Oslo ett par dager senere.
Air China er et flyselskap som bør unngås så langt det er mulig.
Attachments
-
IMG_0055.jpg71.2 KB · Views: 6,364
-
IMG_0057.jpg70.7 KB · Views: 6,298
-
IMG_0058.jpg94.7 KB · Views: 6,266
-
IMG_0060.jpg68.9 KB · Views: 6,258
-
IMG_0062.jpg82.8 KB · Views: 6,215
-
IMG_0065.jpg45.5 KB · Views: 3,318
-
IMG_0068.jpg43.4 KB · Views: 3,305
-
IMG_0070.jpg75.4 KB · Views: 3,299
-
IMG_0073.jpg74.9 KB · Views: 3,310
-
IMG_0079.jpg77.7 KB · Views: 3,292
-
IMG_0083.jpg62.3 KB · Views: 3,283
-
IMG_0087.jpg133.8 KB · Views: 3,276
-
IMG_0093.jpg89.2 KB · Views: 3,296
-
IMG_0095.jpg64.1 KB · Views: 3,273
-
IMG_0098.jpg80.3 KB · Views: 3,265
-
IMG_0130.jpg114.3 KB · Views: 3,289
Last edited: