• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Terminal2 på OSL

Replying to Topic 'Terminal2 på OSL'

Originally posted by Someone

Originally posted by jb1

Jeg håper også Gardermoen utvider før kapasiteten er sprengt og at det blir to fullt adskilte terminaler slik at det kan sjekkes inn i T2 også.

Da kan vi fastslå at vi er uenig ;) Jeg foretrekker ett innskjekkningsted og heller flere pirer som f.eks Denver som er en glimrende flyplass

Jeg har problemer med å skjønne din "motstand" mot to adskilte terminaler.
Greit nok at automater og check-in på internett gjør at færre trenger å benytte seg av skrankene, men skal bagasje leveres må man jo innom en skranke uansett. Hvis alle passajerer må innom dagens terminal allikevel er det jo ikke så mye hjelp i en ny terminal bortsett fra flere gater, problemet med sikkerhetskontrollen vil ikke løses f.eks.

Hvis all innsjekking skal foregå på ett sted, kan dagens innsjekkingshall bli utvidet noe særligere? Er trangt nok der fra før av med sikkerhetssonen og tax-free'ene.
Er enig i at innsjekkingen bør forbli samlet, men er det mulig i praksis?

For øvrig synes jeg at OSL's størrelse ble overvurdert for 10 år siden da de planla utbyggingen. Mener at de burde bygge flyplassen større slikt at kapasiteten holder til i hvert fall år 2018.
Riktignok kan det være vanskelig å estimere flytrafikken, men det er bedre å være klar.

Originally posted by CX254

Hvis all innsjekking skal foregå på ett sted, kan dagens innsjekkingshall bli utvidet noe særligere? Er trangt nok der fra før av med sikkerhetssonen og tax-free'ene.
Er enig i at innsjekkingen bør forbli samlet, men er det mulig i praksis?

Nettopp, der problemet ligger, slik jeg ser det, det blir for stor belastning på dagens check-in område. Dette kan ikke utvides noe særlig. Hvis bagasjen også skal utleveres i dagens terminal, blir det enda større problemer der også.

Hmm, når Osl ble bygget ble disse tunellene laget, og bygget de skulle gå til ble kalt pir B. Om det skal bygges en T2 på denne tomta, ja da er det nok en betydelig større gravejobb som skal til. Og man må jo gjøre store endringer på dagens termial hvis man skal legge opp til at alle biler og busser som kommer til Osl skal komme til dagens terminal for så å sluse pax gjennom denne for å komme ut til en evt T2. Så jeg tror nok at det heller blir en form for pir der ute. Men som sagt nå er det endel år siden jeg leste planer og så tegninger om hvordan plassen var tenkt utformet. Mye kan ha endret seg siden 98.

Hvis ikke OSL får fingra igang snart kommer nok torp til å ta veldig innpå. Synd hvis OSL mister så mange kunder til andre små flyplasser på østlandet. Hade skapte et bedre vekst marked for langruter hvis man helller lot OSL vokse, og ikke prøve å hindre vekstern i blant annet å gi rygge konsesjon.

Det er vel ikke innsjekking som er problemet på OSL slik jeg ser det. Med den stadig økende mengde av pax som bruker online insjekk, automatinnsjekk m.m tror jeg det kan takles både 20 og 30 mill pax der. Sikkerhetssjekken er vel kanskje en større utfordring, men også der er det rom for store forbedringer.
Verre er det vel med antall gater og oppstillingsplasser, for ikke å glemme ankomstarealene hvor det vel er den plassen hvor det ikke er mye å gå på allerede i dag.

Bare tenk hva det vil bety for transfertiden med hel adskilte terminaler. Om og når det blir bygget ut så håper jeg de ikke gjør det på denne måtten.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by Farmer

Det er vel ikke innsjekking som er problemet på OSL slik jeg ser det. Med den stadig økende mengde av pax som bruker online insjekk, automatinnsjekk m.m tror jeg det kan takles både 20 og 30 mill pax der.

Baggasjehånteringsanlegget var sprengt allerede ved åpningen!!! Og det er blitt klattet på og fikset på i snart 10 år og fortsatt klarer det ikke å ta unna baggasjen i en normal OSL-peak i dag.

Avinor eller de som har med en utbyggnad av Gardermoen att göra borde ta en studieresa till Arlanda. ARN har 4 terminaler det börjar med Terminal 2 Utrikes, T3 inrikes, T4 inrikes och T5 Utrikes. Mellan T5 och T2 går det en transferbuss på airside men det tar ändå minst 15 min att göra en transfer mellan T5-T2. Mellan T4 och T3 finns det ingen buss airside utan endast landside/alternativt gå och det tar ca 10-15 min transfer där också! Hoppas verkligen att nya Gardermoen får en bättre planering än Arlanda!

Med vänliga hälsningar

Andreas

Arlanda er absolutt et eksempel på hvordan en ikke ønsker Gardermoen. Utrolig rotete og lite oversiktlig. Hvor er forresten terminal 1 blitt av?

Originally posted by Hurum
Arlanda er absolutt et eksempel på hvordan en ikke ønsker Gardermoen. Utrolig rotete og lite oversiktlig. Hvor er forresten terminal 1 blitt av?

AOL til den. Var på ARN i vinter, og lå på Radisson SAS SkyCity. Var såpass korttenkt at jeg bestilte FlyNordic-billetter hjem igjen (Tripreport), og med tanke på hvor langt unna T2 lå fra T4 og T5 (hvor SkyCity ligger) var det alene nesten god nok grunn til å fly med SAS... ikke mange stedene jeg kan si at selve terminalen har noe å si for valg av selskap...:cool2

Back