• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Terminal2 på OSL

OslLonghaul

Newcomer
Terminal2 på OSL

Hørte tidligere at man var godt igang med å planlegge t2 på OSL. At man hadde lagd undergang osv. Er det noen som har noe info om dette? Noen som har en link?

Replying to Topic 'Terminal2 på OSL'

Undergangen ble laget under byggingen av nye Gardermoen, hva den benyttes til idag vet f.eks. ENGM RAMP kanskje mer om?

vel, det er vel en kulvert der som benyttes av biler som skal til andre siden (MIL etc) og til SGS sine brakker der borte,

Ellers er det en kulvert og som slik jeg har skjønt det murt igjen inntil det blir behov for den...

Men mere ellers om T2 har jeg ikke hørt et døyt om

:zzz

Det var vel en artikkel om dette i Aftenposten for 1-1,5 år siden, tror overskriften var: Gardermoen snart for liten. Men det har vært veldig stille om teamet siden det..

Jeg håper bare den blir bygget før oppslagene om store køer på OSL kommer... :smokin

Er det ikke allerede store køer på OSL...;)

Stort bilde av hvordan det eventuelt vil se ut er å finne på Majorstua. Niels Torp arkitekter i Industrigata. Titter man inn i gangen der henger det et stort bilde av T2.

Jeg har hørt at "T2" er delvis prosjektert slik at det kan gå kort tid fra en beslutning til byggingen kan starte. Men ellers er vel hele greia temmelig i det blå, er den ikke?

Dagens terminal skal vel ha en kapasitet på 17 millioner passasjerer i året.

I 2005 hadde OSL i underkant av 16 millioner passasjerer noe som betyr at grensen for 17 millioner antageligvis blir nådd allerede i år eller i begynnelsen av 2007.

Det er nok absolutt på tide å begynne å planlegge Pir B om ikke man skal komme skikkelig på etterskudd i forhold til kapasitet mm.

Nå er vi jo dessverre kjent for en skippertak kultur her i Norge og ikke alt blir planlagt for fremtiden så dagens terminal er nok sprengt innen T2 blir realitet.

Uansett så viser det seg ofte at man får inn flere folk enn det kapasiteten egentlig er og OSL får sikkert stappet in 19m i året får de får gjort noe selv om det innebærer totalt kaos

Moelven lager vel fortsatt brakker tilpasset de fleste behov. For de som er kreative med tuneller, brakker og busser er mulighetene uendelige, også på Gardermoen.

Hva er planene med T2? Dele innenriks og utenriks? Eller er det en annen deling? Vil det være mulig at man lager en LCC terminal?

-stig

Om det nå skulle bli slik at OSL med tiden vil by på lange køer og sprengt kapasitet, ja da er det bare å komme til Rygge :love

Originally posted by Blubird

Om det nå skulle bli slik at OSL med tiden vil by på lange køer og sprengt kapasitet, ja da er det bare å komme til Rygge :love
Nå er det vel allerede lange køer på visse tider av døgnet allerede.. Er sååå glad jeg ikke skal ut å fly i sommerferien, da syntes jeg kapasiteten alltid virker sprengt :wow:
Takk for velkomsten, men Rygge blir for langt for meg da jeg bor nord i Oslo, og bruker 20-25 minutter på å kjøre til OSL.;)

Originally posted by storg

Hva er planene med T2? Dele innenriks og utenriks? Eller er det en annen deling? Vil det være mulig at man lager en LCC terminal?

-stig
Får virkelig håpe at de bygger en skikkelig terminal, en kopi av dagens uten sentralbygget, blir lekkert der oppe da.:up: . Planene er vel at de trenger flere non Schengen gater etterhvert.. Mitt tips er at det går mot ett innenriksbygg og ett internasjonalt bygg??!

Flytoget snur nord for der en evnt T2 skal ligge så dette ligger inne i et langsiktig planverk.

Originally posted by LN-KOG

Flytoget snur nord for der en evnt T2 skal ligge så dette ligger inne i et langsiktig planverk.

Skal T2 få egen tog-stasjon? Det ser jeg ikke vitsen med, eller missfortår jeg hva du mener?

Originally posted by Someone

Originally posted by LN-KOG

Skal T2 få egen tog-stasjon? Det ser jeg ikke vitsen med, eller missfortår jeg hva du mener?

Du misforstår nok hva han mener. Flytoget har et eget spor mellom hovedsporene slik at det får snudd, samt avventet til sørgående flytog-spor er ledig igjen. Hvordan de skal transportere folk mellom "T1" og "T2" vet jeg ikke, muligens med rullebånd som inni i "T1," men å frake pax til "T2" med flytoget kommer ikke til å skje.

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva dere mener, men en stasjon for passasjerer til T2 kan jo være aktuelt, à la de to stoppene som er på Arlandas flytog. Men for transferpassasjerer mellom T1 og T2 passer ikke flytoget.

Jeg håper også Gardermoen utvider før kapasiteten er sprengt og at det blir to fullt adskilte terminaler slik at det kan sjekkes inn i T2 også.

Originally posted by jb1

Jeg håper også Gardermoen utvider før kapasiteten er sprengt og at det blir to fullt adskilte terminaler slik at det kan sjekkes inn i T2 også.

Da kan vi fastslå at vi er uenig ;) Jeg foretrekker ett innskjekkningsted og heller flere pirer som f.eks Denver som er en glimrende flyplass

Back