Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Så det er ikke noe form for tabeller?
Jo, det finnes tabeller på dette, men da må du nok tilbake på tidlig B-737, DC-9 check-lister. Gutta i styrhuset bladde i checklista før avgang dersom de hadde mulighet til å redusere pådraget, det tok de ut av tabeller. Med FMC ordner nok den dette selv.
...Men det er kanskje det du allerede arbeider med?
T-H...
-----Hei, god forklaring av Dag, må bare legge til noe info.
Flex er et utrykk brukt hovedsaklig av Airbus, Boeing bruker uttrykket assumed temperature. Men det er det samme vi gjør, lurer FMC til å tro at det er varmere ute. Regelverket tilsier at man ikke kan redusere takeoff thrust mer enn 25 % (777 kan reduser med 40%). Med å redusere med assumed temp, endres ikke Vmcg, noe som gjør at dette ikke er loc på contaminerte rullebaner. De flyene (selskapene) som bruker en performance computer, får denne assumed temp fra computeren.
Ellers kan man redusere med fixed derate, i dette tilfellet forteller du FMC at du har en annen motor på flyet, med lavere certified rating. Du kan bruke assumed temp oppå en fixed derate. Fordelen med fixed derate er at du kan bruke den på contaminert bane, siden du får en lavere Vmcg, og faktisk kan du ta med mer vekt også.......
På B 737 - 800 med en 26K motor, kan du derate til 24K og 22K. Du kan bare derate 2 step.
-----
Jepp - heller ikke på Airbus flexer man på contaminated rwy, men wet rwy er ok med flex.
På Airbus A330 har man i tillegg til muligheten for å flexe take off power en derate climb. Thomas Cook kjører D2 climb, men man kan også kjøre D1 climb. Dette er en fixed derate som brukes etter climb thust setting, og som følgelig også sparer motorene. A320 / 321 har ikke denne fixed climb, men kun mulgheten for flex take off.
Ved behov for TOGA (full motorkraft) på take off, kjører man bare throttlene frem, og flex forsvinner. D1 eller D2 fjerner man bare ved et tastetrykk på MCDU (del av FMGC/FMS), f.eks ved ønske fra ATC om øket stigehastighet.
En liten tilleggssak - ønsker man intersection take off (ikke full banelengde), så krever dette at man har en performanceplate som dekker denne intersection, for å få riktig flex og speeds.
Tally-Ho
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.