Historien her:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1118216#post1118216
... om moren som insisterer på å ta ungen på do etter annonseringen "Cabin crew, take your seats for takeoff" fikk meg til å lure litt på følgende:
Hvor "brutal" er egentlig en rejected takeoff med tanke på hvilke krefter som settes i sving for å stoppe flyet? På sett og vis ser jeg jo for meg at mindre/lettere fly er "mer brutal" ettersom det er mindre masse som skal stoppe, men så vil jo også motor (ved motor-revers) og bremser også være mindre kraftfulle, samt at hjulene vil ha totalt sett mindre kontaktflate. Så kan man jo gjerne dra en sammenlikning mellom hvordan det vil være å skulle prøve å stå oppreist i et fly ved rejected takeoff og bråbrems i en buss?
At 70 tonn (en passelig full 737-800 eller A320) ikke stopper på et frimerke vet jeg jo. Men samtidig har jeg jo også sett ganske høye verdier på utregning av V1, og tenker at en stopp i slike hastigheter før rullebanen tar slutt unektelig vil bli lagt merke til av alle i flyet. Spesielt med tanke på at man jo også skal akselerere til hastigheten først...
https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1118216#post1118216
... om moren som insisterer på å ta ungen på do etter annonseringen "Cabin crew, take your seats for takeoff" fikk meg til å lure litt på følgende:
Hvor "brutal" er egentlig en rejected takeoff med tanke på hvilke krefter som settes i sving for å stoppe flyet? På sett og vis ser jeg jo for meg at mindre/lettere fly er "mer brutal" ettersom det er mindre masse som skal stoppe, men så vil jo også motor (ved motor-revers) og bremser også være mindre kraftfulle, samt at hjulene vil ha totalt sett mindre kontaktflate. Så kan man jo gjerne dra en sammenlikning mellom hvordan det vil være å skulle prøve å stå oppreist i et fly ved rejected takeoff og bråbrems i en buss?
At 70 tonn (en passelig full 737-800 eller A320) ikke stopper på et frimerke vet jeg jo. Men samtidig har jeg jo også sett ganske høye verdier på utregning av V1, og tenker at en stopp i slike hastigheter før rullebanen tar slutt unektelig vil bli lagt merke til av alle i flyet. Spesielt med tanke på at man jo også skal akselerere til hastigheten først...