• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Teknisk info om fly...

  • Thread starter Thread starter SK931
  • Start date Start date
S

SK931

Guest
Jeg skriver på en artikkel om transport av ulovlig last i lasterom på fly (beholdere, tanker m.m) og lurte på om noen vet er det innstallert brannvarslere i lasterom på dagens fly?

Den amerikanske havarikommisjonen har ved flere tilfeller anbefalt dette ser jeg og senest i 2003. Er det noen som har kunnskap om dette finnes i dagens passasjerfly?

Takker for gode svar:)

H
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

De fleste har vel et cargo smoke system. Det ble installert i alle md-80'ene til sas i 2000. Med røykvarsler og kvelegass(halon). Cargo skal være lufttett. Er det hull i platene så kan en ikke fly. Dette lappes med en speedpatch.
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Såvidt jeg vet er dette installert i de fleste fly ja. Widerøe har jo hatt endel problemer med disse, ved at alarmene utløses av mobiletelefoner som ligger påslått i bagasjen. Og siden det ikke er mulig å se inn i lasterommet på dash8 mens man er i lufta så er det landing på nærmeste flyplass som gjelder.
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Stemmer det, og det er påbudt. For de som ikke hadde det fra før (som 737) ble det installert (både smoke detector og extinguisher) rundt årtusenskiftet, husker ikke datoen for påbudet.
Kan også nevne som en kuriositet at F50 kom som ny med detector i begge lasterom. Man har også en liten luke til å titte inn i dem. For å slukke en eventuell brann har man et hull i døren hvor man holder en bærbar slukker inntil for å spre halonet i rommet. Enkelt og genialt!
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Originally posted by LN-TAL


Såvidt jeg vet er dette installert i de fleste fly ja. Widerøe har jo hatt endel problemer med disse, ved at alarmene utløses av mobiletelefoner som ligger påslått i bagasjen. Og siden det ikke er mulig å se inn i lasterommet på dash8 mens man er i lufta så er det landing på nærmeste flyplass som gjelder.

Her blander du litt. Q400 har "tett" bakre lasterom. Utstyrt med smoke/fire warning og halon anlegg. Compartment er "isolert" fra cabin og man kan derfor ikke gjøre en visuell inspeksjon. -100 og -300 har dør mellom cabin og bakre lasterom. Lasterommet er med andre ord ikke tett og har derfor ikke halon. En eventuell brann må derfor slukkes med "handholdt" brannslukker. Rommet er utstyrt med smoke detector. Angående mobiltelefoner som utløser varsling, så viser erfaring at det er eldre mobiltelefoner som i de fleste tilfeller skaper problemer.
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Originally posted by SK917



Jeg skriver på en artikkel om transport av ulovlig last i lasterom på fly (beholdere, tanker m.m) og lurte på om noen vet er det innstallert brannvarslere i lasterom på dagens fly?

Den amerikanske havarikommisjonen har ved flere tilfeller anbefalt dette ser jeg og senest i 2003. Er det noen som har kunnskap om dette finnes i dagens passasjerfly?

Takker for gode svar:)

H

Dette er et vedlig interssant emne, som har mange dimensjoner....i tillegg til Ulovlig Last er det ogsaa Dangerous Goods...og for aa komplisere det hele kan de samme gjenstandene vaere Ulovlig Last hos et selskap men Dangerous Goods hos et annet:

Tar vi utgangspunkt i de O2 beholderene som foerte til at ValuJet's DC-9-51 styrtet i Everglades var disse klart ulovlig last hos Valujet, mens hos et selskap som American Airlines ville de samme beholderene blitt klassifisert som Dangerous Goods og behandlet deretter...dvs at slik de var pakket ville de ha blitt avvist hos AA fordi avsenderen heller ikke var sertifisert for aa pakke(behandle) Dangerous Goods.

SAS I Norge (SAS Learning Center) har faktisk en av verdens ganske faa instruktoerer paa Dangerous Goods - og det er mange interessant historier, og ikke minst bilder og deler i fra fly han har. Husker godt en del fra en Icelandair DC-8, gjennomkorrodert i fra saltet fra Fisken som ble fraktet....
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

En av mine favoritter fra tiden som DAMKKSK var saltede fåretarmer fra Damascus til Køben. Tonnevis pr flyvning. Husker en gang vi hadde ca 2 tonn som skulle til Gøteborg
med omlasting i Køben. Gutta i CPH slurvet med lastingen på 9'ern til GOT. Lekasje og en stk 9'er på bakken i nesten en uke for clean-up. For ordens skyld 8'ern fra DAM til CPH var helt tørr i comp. Ikke en dråpe ut.
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Tar vi utgangspunkt i de O2 beholderene som foerte til at ValuJet's DC-9-51 styrtet i Everglades var disse klart ulovlig last hos Valujet, mens hos et selskap som American Airlines ville de samme beholderene blitt klassifisert som Dangerous Goods og behandlet deretter...dvs at slik de var pakket ville de ha blitt avvist hos AA fordi avsenderen heller ikke var sertifisert for aa pakke(behandle) Dangerous Goods.


Det er denne ulykken jeg jobber rundt og det som har skjedd i senere tid- i følge US luftfartsmyndigheter var Aviox oxygen generators klassifisert som ulovlige uansett selskap og skulle ikke fraktes på fly med passasjerer uansett selskap, men dette viser seg å være endret i dag da dette kan faktisk fraktes som du sier av enkelte selskap til tross for hendelsen i Everglades

Det jeg ser er at flere selskap kom på banen i løpet av 90-tallet og fikk inn brannvarslere i lasterommet men etter ulykken var det ingen særlig stemning for det, det var jo bare et engangs tilfelle.

Jeg har akkurat lest gjennom rapporten, det må ha vært et sant helvete når flammene kom gjennom kabingulvet ...

vel takker for mange gode kommentarer...:)
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Originally posted by Stone


Stemmer det, og det er påbudt. For de som ikke hadde det fra før (som 737) ble det installert (både smoke detector og extinguisher) rundt årtusenskiftet, husker ikke datoen for påbudet.
Kan også nevne som en kuriositet at F50 kom som ny med detector i begge lasterom. Man har også en liten luke til å titte inn i dem. For å slukke en eventuell brann har man et hull i døren hvor man holder en bærbar slukker inntil for å spre halonet i rommet. Enkelt og genialt!

Det er påbudt bl.a. i USA, men ikke i Norge.
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

- ironisk nok i den aktuelle saken var det ValjuJet selv som transporterte beholderene under COMAT sammen med et nesehjul og to ekstra dekk.

Men det er riktig at det er påbudt i USA, det skal vist nok ha kommet i 1999 etter det jeg har klart å spore opp.

Jeg ser at dette gjelder for Cargo D lasterom, hva vil det si, noen som vet forskjellen på disse typene ?

H

Edit: vi fant, vi fant hos FAA forskjellen på A,B,C,D lasterom..:)
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Sec. 25.857 - Cargo compartment classification.

(a) Class A; A Class A cargo or baggage compartment is one in which --

(1) The presence of a fire would be easily discovered by a crewmember while at his station; and

(2) Each part of the compartment is easily accessible in flight.

(b) Class B. A Class B cargo or baggage compartment is one in which --

(1) There is sufficient access in flight to enable a crewmember to effectively reach any part of the compartment with the contents of a hand fire extinguisher;

(2) When the access provisions are being used, no hazardous quantity of smoke, flames, or extinguishing agent, will enter any compartment occupied by the crew or passengers;

(3) There is a separate approved smoke detector or fire detector system to give warning at the pilot or flight engineer station.

(c) Class C. A Class C cargo or baggage compartment is one not meeting the requirements for either a Class A or B compartment but in which --

(1) There is a separate approved smoke detector or fire detector system to give warning at the pilot or flight engineer station;

(2) There is an approved built-in fire extinguishing or suppression system controllable from the cockpit.

(3) There are means to exclude hazardous quantities of smoke, flames, or extinguishing agent, from any compartment occupied by the crew or passengers;

(4) There are means to control ventilation and drafts within the compartment so that the extinguishing agent used can control any fire that may start within the compartment.

(d) [Reserved]

(e) Class E. A Class E cargo compartment is one on airplanes used only for the carriage of cargo and in which --

(1) [Reserved]

(2) There is a separate approved smoke or fire detector system to give warning at the pilot or flight engineer station;

(3) There are means to shut off the ventilating airflow to, or within, the compartment, and the controls for these means are accessible to the flight crew in the crew compartment;

(4) There are means to exclude hazardous quantities of smoke, flames, or noxious gases, from the flight crew compartment; and

(5) The required crew emergency exits are accessible under any cargo loading condition.

[Doc. No. 5066, 29 FR 18291, Dec. 24, 1964, as amended by Amdt. 25-32, 37 FR 3972, Feb. 24, 1972; Amdt. 25-60, 51 FR 18243, May 16, 1986; Amdt. 25-93, 63 FR 8048, Feb. 17, 1998]
 
Replying to Topic 'Teknisk info om fly...'

Originally posted by dc-8-63
Tar vi utgangspunkt i de O2 beholderene som foerte til at ValuJet's DC-9-51 styrtet i Everglades

Spikke,spikke....det var en DC-9-32,N904VJ som styrtet i den tragiske ulykken den 11.mai 1996.
 
Back
Top