• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TC-nytt

Tok 332 til Phuket for, tja, ca 10 år siden. Allerede da var det individuelle skjermer for alle passasjerer. 10 år etter har altså LH ikke fått dette på alle sine fly. Toalettene i underetasjen var også imponerende. Ikke si at charter alltid er dårligst!
 
Tok 332 til Phuket for, tja, ca 10 år siden. Allerede da var det individuelle skjermer for alle passasjerer. 10 år etter har altså LH ikke fått dette på alle sine fly. Toalettene i underetasjen var også imponerende. Ikke si at charter alltid er dårligst!

Jeg fløy fra YVR-LGW i VKF, mener jeg. Den har individuelle skjermer, men jeg vil si det trengs enn oppussing ombord :)
 
Jeg fløy fra YVR-LGW i VKF, mener jeg. Den har individuelle skjermer, men jeg vil si det trengs enn oppussing ombord :)

--------
Enig med deg.
Flyene går dag og natt, og det er lite og ingen snag på de, bortsett fra slitasje i kabinsammenheng. Men der slites kabinskjermer, musikkanlegg, tepper og stoler fortere ned, enn ellers. Røff behandling er vel en del av årsaken. Så selv om flyene er relativt nye enda, plages man ofte med feil på entertainmentsystemet.
Medvirkende årsaker er alt fra at noen bruker sine egne medbrakte "inputs" til musikkanlegget, barn henger i skjermene i taket (A320/321) etc. Man vil nå snart avvikle ordningen med kamera foran i nesen på A330'ene p.g.a. problemer, men på A320/321 vil man fortsette med dette.
Jeg vet at man bruker store summer for å holde entertainmentsystemet oppe og stå. Spørsmålet er om man ikke også skulle ha skiftet ut seter og tepper oftere?
T-H
 
Litt OT: Hvor lenge er det siden DK gikk fra DC10 til A330? Har hatt mange turer i gamle Scanair/Premiair DC10. Siste turen for min del i DK's DC10 tror jeg var til FLL i 96.
 
------

Sorry - men G-OMYT har 360 seter (ikke 323). Fløy den selv på OSL-LCA-OSL i går, med 360 pax hjem.

OK, da har de (engelskmennene) stappa seter i den, når de fikk den igjen i sommer. Sist jeg fløy den, i mars/april en gang, hadde den 323.
 
Litt OT: Hvor lenge er det siden DK gikk fra DC10 til A330? Har hatt mange turer i gamle Scanair/Premiair DC10. Siste turen for min del i DK's DC10 tror jeg var til FLL i 96.

------------
Det er i disse dager ti år siden den første A330-200 kom, for å erstatte DC-10. I det påfølgende år (2000) ble DC10-10 og DC10-30 tatt ut av programmet (fem DC10).
T-H
 
Åhh, 10'ern var legendarisk. Flott, romslig kabin med gode seter og selv om DK hadde 389 seter ombord ble pictchen allikevel helt fin:D
Mektig maskin på alle måter.
 
Hvis det er noen som lurer på hvordan Premiair DC-10enes endelikt ble, her er en liten oversikt:

DC-10-10 MSN 46646
Scanair SE-DHS 1988-1994
Premiair SE-DHS 1994-1996
Premiair OY-CNS 1996-2000
Airtours International Airways G-DPSP 2000-2002
My Travel Airways G-DPSP 2002-30.09.2003
Sist sett parkert på JNB i april i år - deler mangler

DC-10-10 MSN 46983
Scanair SE-DHY 1988-1994 (leaset ut til Sun Country vinteren 1993/94)
Premiair SE-DHY 1994-1995
Premiair OY-CNY 1995-2000
Airtours International Airways G-TDTW 2000-2002
My Travel Airways G-TDTW 2002-30.09.2003
Sist sett parkert på JNB i juli 2008

DC-10-30 MSN 46990
Premiair OY-CNO 1997-1998
Airtours International Airways OY-CNO 1998-1999
Airtours International Airways G-BYDA 1999-2002
My Travel Airways G-BYDA 2002-12.2004
Fløyet fra Manchester til Kemble 6. mai 2005 - 30. juli 2005 var det ikke noe igjen av den

DC-10-10 MSN 47832
Scanair SE-DHU 1988-1994
Premiair SE-DHU 1994-1995
Premiair OY-CNU 1995-2000
Airtours International Airways G-TAOS 2000-2002
My Travel Airways G-TAOS 2002-28.09.2003
Sist sett parkert på JNB i februar 2008

DC-10-10 MSN 47833
Scanair SE-DHT 1988-1994
Premiair SE-DHT 1994-1995
Premiair OY-CNT 1995-14.02.2001
Sist sett parkert på Bournemouth 14. august 2001 - og er ikke sett siden

Og til slutt et bilde jeg tok av G-BYDA på begynnelsen av siste sommersesong den fløy
G-BYDA.jpg
 
Nevnt i første post ..

Jo, så det, men trodde som sagt at G-OMYT var en -300 og da så jeg ikke helt poenget med å bytte to -300 med hverandre, med mindre det var på grunn av vedlikeholdsrotasjon e.l. Men nå viste det seg at G-OMYT var en -200, så de var det mer fornuft i det. =)
 
Back
Top