• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TC-nytt

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Det er vel den tiden av året igjen ..... (Fra Gatwick Spotters)

Thomas Cook A332 G-MLJL (254) was ferried from Manchester to Stockholm/Arlanda yesterday as TCX360P on winter lease to Thomas Cook Scandinavia & G-OMYT (301) also left Manchester yesterday for Oslo as TCX32P for the same reason. They are replacing A333s OY-VKH (356) & OY-VKI (357), which arrived at Manchester in the early hours of this morning as VKG9997 & VKG9995 respectively for preparation for lease to Garuda (presumably for Hajj operations).
 
Og selvfølgelig måtte de "ta" fra oss OY-VKI som er den eneste A333 som er ferdig lakkert i de nye Thomas Cook fargene.:headbang ;)
 
A330-200'ene som kom til Skandinavia nå, er i det nye Thomas Cook colour scheme. G-OMYT (360 seter), startet Skandinavia-oppholdet med å fly LCA i dag.

T-H
 
Denne er jo lakkert (G-OMYT ) ( A 330.200) med Thomas farger. Men OY-VKG ( A330-300) skule vært omlakkert i fjor høst, men ble utsatt - noen som vet når siste turen med MYTRAVEL farger skjer fra OSL ???
 
De bytter vel ut 333 som brukes i sommersesongen med 332 som har bedre rekkevidde og dermed bedre egnet for vinterrutene.
 
Sorry, fikk det for meg at G-OMYT var en -300. 360 seter i en 332???
 
Og slikt så den ut for noen år siden (første gang jeg fikk den på Canon-gamla)

G-OMYT.jpg


Og her er VKF for noen måneder siden på samme flyplass

OY-VKF.jpg
 
Last edited:
Hvorfor bytter de ut en dansk 333 med en britisk 333? Vedlikehold?

Nevnt i første post ..

They are replacing A333s OY-VKH (356) & OY-VKI (357), which arrived at Manchester in the early hours of this morning as VKG9997 & VKG9995 respectively for preparation for lease to Garuda (presumably for Hajj operations).
 
Hvilke destinasjoner bruker TC disse flyene på? Thailand og Caribien? Klarer en 333 å fly til non stop til Thailand?

BF:cool2
 
Ekke Garuda på Svartelista a? Virker ørlitte snodig av et Norsk selskap å leie ut til et svartelistet flyselsakp.
 
Ekke Garuda på Svartelista a? Virker ørlitte snodig av et Norsk selskap å leie ut til et svartelistet flyselsakp.

Det har de gjort i mange år efetr hånden. Og det er vel pointen at DK's egene folk vedligeholder de maskiner og ikke Garudas folk.

Garuda er vel heller ikke blacklistet længere - de kommer jo til AMS igen i 2010 og LON i 2011
 
Garuda har hatt EU personell som har sett på operasjonene deres i den siste tiden. For og evaluere "nye" Garuda. Som faktisk har gått gjennom en veldig stor forbedring! Nytt fargeskjema har de også fått!

Litt komisk også, at Air Asia Indonesia og Garuda er de eneste som har lov og fly i EU av Indonesiske selskap :lol:
 
G-OMYT har 323 seter.

------

Sorry - men G-OMYT har 360 seter (ikke 323). Fløy den selv på OSL-LCA-OSL i går, med 360 pax hjem.
Jeg har hørt at skandinaviske TCAS (Thomas Cook Airline Scandinavia) ønsker 323 seter i disse maskinene, men at engelskmennen holder på 360 seter i sine, som vi "låner". Noen av de andre A330-200 kan derfor godt bli satt inn med 323 seter.

I begge tilfellene har kabinen en forward seksjon med såkalt Royal class (49 seter).

Forskjell på A330-300 og A330-200?
-200 er ca fem meter kortere, men med samme vinger og motorer. Den har en ekstra sentertank for fuel, som gjør at den ikke er limitert på reisestrekning, som -300 er.
Hos oss har -200 en vindeltrapp ned til en underetage med toilettseksjon samt storage-room.
-300 tar hos oss 405/407 pax på sommer og 398 på vinter. Forskjellen baserer seg på at man setter inn ekstra galleyutstyr for de lengre vinterflygningene. Ingen Royal-klasse.

-200 med 323 seter vil fly t/r OSL - Thailand (Phuket og Krabi). Den med 360 seter tror jeg også vil gå t/r, men her finnes det muligheter for fuelstop i SHJ (Emiratene) - er ikke sikker.
-300 går direkte ned med redusert antall pax (ca 370 fra OSL), men med garantert fuelstop hjemover. Flyene er dessuten "veiet opp" med MTOM til 233 T.

En av de -300 som lenge gikk i Oslo (VKH), skulle ha vært lakkert i de nye fargene tidligere i år, i forbindelse med en C-sjekk i Abu Dhabi, men dette ble utsatt etter at den fikk en flytrapp blåst inn i siden på OSL, som påførte så pass forsinkelse at hele programmet måtte legges som. Den og -VKG er malt i gamle "MyTravel colour scheme", ellers tror jeg hele flåten er i nye farger nå...

Tally-Ho
 
Når ble Thomas Cook norsk?

---------

TCAS (Thomas Cook Airline Scandinavia) flyr på dansk AOC, og flyene er følgelig på dansk register (OY-...). Hovedkontoret er i CPH.

MEN - selskapet er skandinavisk, og bygger på sammenslåingen av SCANAIR (fra SAS) og CONAIR. De øvrige deler av Thomas Cook, bl.a VING, har sin egen ledelse i de enkelte land.

I dag er basene til TCAS i OSL, SVG (sommerbase), ARN, MMX, GOT, CPH, BLL og HEL.

TCAS er den skandinavisk gruppen i Thomas Cook, hvorav de klart fleste ansatte er i Tyskland (Condor-gruppen / "ex Lufthansa-charter") og i UK. Ca 33.000 ansatte pr oktober-09.

Tally-Ho
 
Back
Top