Taxi til/fra Gardermoen

Re: Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)

Her er info fra Gardermoen. "Bedre opplevelser" i vente.

Rubynor AS overtar driften av taxivirksomheten på Oslo lufthavn fra
1. oktober. Det skal gi enklere løsninger for kundene og en kraftig reduksjon i passeringsavgiften.

– Dette vil gi de reisende som skal ta taxi fra lufthavnen en bedre opplevelse, sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør Oslo lufthavn.

Det norske selskapet Rubynor AS vant Avinors anbudskonkurranse om ny taxiavtale på Oslo lufthavn. I anbudsprosessen ble pris vektlagt 70 prosent og kvalitet 30 prosent.

Mulighet for billigere taxi:

Passeringsavgiften reduseres fra 120 til 23 kroner når Rubynor overtar driften 1. oktober. Dette vil gi bedre marginer for taxiselskapene.

– Dette gir gode muligheter for lavere taxipriser for kundene. Vi forventer at et så kraftig kostnadskutt bør merkes av kundene, sier Trym Ulstein, leder for flytaxi i Rubynor AS.

Fritt taxivalg for kundene:

– Avinor ser frem til iverksettelsen, sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør Oslo lufthavn.

Hun legger vekt på at den nye løsningen er enklere og mer oversiktlig for de reisende. Rubynor AS vil levere et nytt bookingsystem for taxi som gjør at kunden kan velge mellom ulike kriterier, blant annet pris, biltype og antall seter.

– Løsningen legger opp til at kundene fritt kan velge den taxien som passer best for turen deres, sier Westby.

Vil implementeres gradvis:

Endringene vil skje gradvis og det vil derfor ta noe tid før den nye ordningen er helt på plass.

– Her samarbeider vi godt og gjør alt vi kan for at kundene skal merke så lite som mulig til dette, sier Westby.

Re: Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)

Jau... en egen nettside har de også
https://rubynor.com/about/

No sweat, de har skills med lean startups og en (noe overmodig?) tro på seg selv.
De omfavner problemer og usikkerhet med troen på at «dette går nok bra!»
Tospråklige er de også.

What could possibly go wrong? Bongos tryllereiser har endelig funnet sin perfekte samarbeidspartner!

Står mer om oppstarten på bloggen deres: https://rubynor.com/blog/2021/10/bann-gass/

Hmmm... Det er jo fint. Men hvem er egentlig kundene? Noen hos Avinor må jo ha glemt det. For Rubynor er Avinor og muligens taxiene kunden.

Men de er jo ikke ikke egentlig kunden. Kunden er jo han gjøken som kommer der en tirsdag kl 12 og vil ha taxi uten å bli rundlurt. Jeg kjenner jeg blir litt provosert når noen blogger om en suksesshistorie uten å engang ha vært inne på kjernen.

Vi diskuterer det internt ofte. Vi trenger sikkert mange på back office. Men om vi ikke prioriterer å lage noe noen faktisk vil kjøpe så reduserer back office behovet seg selv ganske snart.

Makan

Noen ferske tips på flyplass-taxi nå som dukker opp til tid for en hyggelig sum?
Har noen turer til og fra nå til ublu tider og prøver å få summen tresiffret.
Stoler ikke helt på at Yangoo, Bolt og Uber har ledige biler 0400 om morgenen.

Blir for Oslo Taxi, men da bikker det 1000 lappen (ikke ille det)

Synes taxiene utenfor Gardermoen har blitt litt som denne rundkjøringa under/ved Byporten - kaotisk.

Tok taxi fra køen en gang, fordi en sjåfør fra ukjent selskap sa at jeg måtte ta førstemann i køen.
Sa - OK, så lenge prisen er det samme.
Noe sjåføren bekreftet, men det endte med feilkjøring og pris 100-200 dyrere enn Oslo Taxi. Kontaktet taxiselskapet og klaget. Fikk heldigvis medhold, men fortsatt irriterende.

I tillegg prøvde jeg den nye bestillingsplatformen som ble introdusert før jul, og der ble det også rot. Da var jeg og en annen som hadde fått samme taxi - med Oslo Taxi. Men årsaken ligger garantert på den nye og elendige bestillingsplatformen. Den gamle platformen var mer brukervennlig.

Bestiller heller direkte gjennom TaxiFix nå, så vet jeg hva jeg får. Alltid gode sjåfører.

Rydd opp, Avinor.

Last edited:
Det var akkurat en reportasje fra OSL om det nye systemet som ble innført i dag (nyhetene på NRK TV kl.16.30 i dag),og det så greit ut. Hvordan det virker, gjenstår å se...

Man MÅ bestille en taxi via et elektronisk system på holdeplassen, og der skriver man inn adressen man skal til, og så kan du velge både selskap og biltype, og prisen blir også oppgitt.

Så Uber er nå lovlig i Norge? (Igjen)

Jeg her brukt mye Uber i USA, her i Florida er dem på hvert gate hjørne, praktisk og har bare hatt 2 marginale opplevelser.
Fortsetter gjerne med Uber i Norge.

Så Uber er nå lovlig i Norge? (Igjen)

Jeg her brukt mye Uber i USA, her i Florida er dem på hvert gate hjørne, praktisk og har bare hatt 2 marginale opplevelser.
Fortsetter gjerne med Uber i Norge.

Ja, ble lovlig igjen i fjor

Har stort sett brukt det i Oslogryta det lille jeg har tatt taxi i år. Og velger man noen av de rimeligere variantene er det uansett nesten alltid en taxi som kommer, med mindre man velger Black eller Lux. Da mange veksler mellom hvilken operatør de kjører for. Man da kjører de etter kartet i appen, og ikke forsøker finne på noe «lurt».

Vi fikk tilbud om 3700 kroner for maxi-taxi hjem fra OSL etter påskeferien. Ganske stiv utropspris som dragen og undertegnede fikk ned til 1500 etter litt "hør nå her unge mann"

Fastprisene til både Oslo Taxi og Norgestaxi har økt såpass siste månedene, at ved jobbreiser nå så tar jeg kun drosje til flytoget så sant det ikke er ugunstige tider.

Litt kjipt at Bolt og Uber alltid er dyrere enn taxi til Gardemoen.

Ny drøy opplevelse med taxi i dag, men motsatt.. Booket Bolt på vei ut av flyet og da ventet bilen (en Prius, men vel og merke ny - med taxi lampe på taket) og stakkaren tok 670(!) kroner fra OSL til en sone som Oslo Taxi skal ha 1100 for på kveldstakst makspris (som er i og for seg ikke ille med økningen i bensinpris.

Da er det en sjåfør som skal ha en times lønn, (hvis han er heldig og jar turer back to back), bensin til 60 km, bompenger, avskrivning av bil og ikke minst 15 eller 20% (tror jeg til Boltgjengen).. Da er det ikke mye igjen? Rart det er lov.

Ny drøy opplevelse med taxi i dag, men motsatt.. Booket Bolt på vei ut av flyet og da ventet bilen (en Prius, men vel og merke ny - med taxi lampe på taket) og stakkaren tok 670(!) kroner fra OSL til en sone som Oslo Taxi skal ha 1100 for på kveldstakst makspris (som er i og for seg ikke ille med økningen i bensinpris.

Da er det en sjåfør som skal ha en times lønn, (hvis han er heldig og jar turer back to back), bensin til 60 km, bompenger, avskrivning av bil og ikke minst 15 eller 20% (tror jeg til Boltgjengen).. Da er det ikke mye igjen? Rart det er lov.

Ikke mye penger å tjene på dette. Dette er nok mest ment for de som allerede har en bil stående og trenger penger kjapt. Kjøper man en bil for å drive med dette, så er ikke pengene noe å leve av
Har lagt merke til at de gangene jeg har brukt Uber, så er det alltid en eller annen bil fra et Limo-selskap eller noe lignende. Dette er riktignok ikke fra det billigste tilbudet til Uber.

Man får en slags følelse av å benytte seg av dette, som hva man får med å fly med Wizz f.eks.

Har sett disse Bolt bilene, gjerne hydrogenmodellen til Toyota. Er dette en lovlig form for Uber? Er de bare i Norge? Orker ikke forholde meg til vanlige taxier verken til Gardermoen eller ellers, men dette er kanskje et ok alternatic?

Har sett disse Bolt bilene, gjerne hydrogenmodellen til Toyota. Er dette en lovlig form for Uber? Er de bare i Norge? Orker ikke forholde meg til vanlige taxier verken til Gardermoen eller ellers, men dette er kanskje et ok alternatic?

Både Uber, Bolt og Yango er lovlige i Norge. Ofte kampanjer fra de to sistnevnte. Ofte mye billigere enn taxi, særlig på tidspunkt med god kapasitet.

Sud: Var kanskje prisen din halv siden du er ny kunde? Ser jeg gar 10 turer til halv pris som nyregistrert. Ser ikke ut som at biler kan forhåndsbestilles i appen, eller har jeg bommmet? Det er jo litt vesentlig om en skal til Gardermoen,

Sud: Var kanskje prisen din halv siden du er ny kunde? Ser jeg gar 10 turer til halv pris som nyregistrert. Ser ikke ut som at biler kan forhåndsbestilles i appen, eller har jeg bommmet? Det er jo litt vesentlig om en skal til Gardermoen,

Nope - ingen promo-pris. Hat brukt Bolt en del ganger i byen. Sjekk selv med en djmmy-ride. De var latterlig lave priser. Hvis vi tar med to av barn i en Bolt til Majorstuen så er det samme pris som trikken.

De har ikke forhåndsbestilling som Uber, men på OSL har de biler stående på vent borte i lia.

Kjørte taxi i helgene på '90 tallet og lærte fort at jeg ikke kunne regne timelønn, en kjipp fredag var jeg nede i 3.50 pr. time utbetalt, inkludert feriepenger:(
Så heller totalen for helga, men det var lange dager, gjerne 50 timer fre-søn i bilen og 1500-2000 i lomma etterpå.

Back