Taxfreekaos på OSL

Re: Taxfreekaos på OSL

Jeg måtte gjennom på samme tid pga gave som måtte kjøpes. Tok 35 min. I tillegg så jeg at bagssjebåndene stod siden de ble stappfulle. De forsøkte å få folk til å hente bags, men alt var jo komplett kaos.

Orket du stå i den køen altså? Jeg ga opp uten å prøve.

Det kom jo minst 6 sydenfly samtidig så ved bagasjebåndene var det rimelig action. Glad jeg ikke sjekket inn (men nå gjør jo nesten aldri jeg det).

Taxfreekaos på OSL

Mitt første opplevelse med den nye ordningen, ble god, den! Jeg sto i tidenes tregeste ordinære taxfreekø på Kastrup i går. Det nye oppleggetpå OSL funka derimot utrolig effektivt. Jeg la på båndet mens forrige kunde pakka. Og mens jeg pakka, la ny kunde på båndet. Køen så lang ut, men ble raskt håndtert.

Måtte! Det var grusomt mye transferpax i dag, de tre som stod foran meg skulle alle ha tre forseglede poser på plass, det gikk 5 min pr. pax på det. Her burde de enten hatt ekstrafolk til å forsegle poser, eller splitte køene basert på de som skal forsegle og de som ikke trenger det.

Vedr. nye ordningen: Det er skiltet "Fasttrack" el.l. til de nye kassene, antar det er noe med maks antall artikler el.l. Så lenge det er lang kø er det umulig å havne på rett plass. Mulig fast track burde vært "ingen mulighet for forsegling".

Det kom jo minst 6 sydenfly samtidig så ved bagasjebåndene var det rimelig action. Glad jeg ikke sjekket inn (men nå gjør jo nesten aldri jeg det).
Etter mye venting på OSL prøver jeg i størst mulig grad å reise uten å sjekke inn bagasje på vei hjem... av og til virker det som om 'alt' går tregt ved ankomst der.. har ventet i halvannen time på pri-tagget bagasje (og det kom bagasje minst en time før min koffert kom), noe som jeg ikke ønsker å gjenta for ofte... :(
Kaos i taxfree i tillegg... nei, da blir det heller kjøp før avgang hjem, og rett fra flyet og til toget :old

Kan underskrive på at det var kaos også i dag (søndag) ettermiddag. Køen startet cirka 10 meter inn i butikken, og så smalt som det er mellom hyllene der fra før stoppet rett og slett hele butikken opp. Det er umulig å si hvilken kø man egentlig stiller seg i før man er nesten fremme, og selv da er systemet helt uforståelig. De såkalte fast track-kassene med nummertavlen har et sikk-sakk-system for å komme frem til mål som er bare å glemme for de med bagasjetraller. Det var etterlatte handlekurver overalt, og på bagasjebåndene hopet det seg opp med bagasje. Vi stod cirka 25 minutter i kø, noe vi glatt hadde droppet om ikke reisefølget hadde handleplaner som hastet. Dette er rett og slett ikke godt nok!

Etter mye venting på OSL prøver jeg i størst mulig grad å reise uten å sjekke inn bagasje på vei hjem... av og til virker det som om 'alt' går tregt ved ankomst der.. har ventet i halvannen time på pri-tagget bagasje (og det kom bagasje minst en time før min koffert kom), noe som jeg ikke ønsker å gjenta for ofte... :(
Kaos i taxfree i tillegg... nei, da blir det heller kjøp før avgang hjem, og rett fra flyet og til toget :old

Det er nok en sammenheng mellom kaos og lang kø hos Heinemann og lang venting på bagasje. Tror jeg hørte oppfordringen om å ta bagasjen av båndet så fort som mulig hundre ganger mens bagasjeeierne sto i kø for å betale billig akevitt til fårikålen...

Mine ca 30k i avgiftsfi handel kommer til å havne i andre lommer enn norske fra nå av.

You bet! Jeg går igjennom ild og vann for å slippe å sjekke inn bags til OSL. Så får heller forumets "glade fakirer" gremmes over at jeg fyller hattehylla ;)

Samme system som LHR da??

Satte fra meg en stor handlekurv der etter å ha stått 1 min i en lang kø som ikke flyttet seg nevneverdig. Da kom det en dresskar med navneskilt og lurte på hva som var galt. "I don't do lines" var mitt svar og jeg tuslet vekk...

Har nå sendt klage/synspunkt til OSL på dette, og antar det er større sjanse for forbedringer ved å gjøre dette enn å klage på forumet ;)

http://www.osl.no/osl/omoss/_kontaktoss/_sidinmening

Brukte linken din som ganske tydelig gjelder OSL men nevnte ikke OSL i klagen og fikk følgende svar:

Hvilken lufthavn gjelder dette?
Avinor eier og driver 46 lufthavner over hele Norge, så for at vi skal få sendt henvendelsen til rett vedkommende trenger vi å vite hvilken lufthavn dette gjelder.

;)

Brukte linken din som ganske tydelig gjelder OSL men nevnte ikke OSL i klagen og fikk følgende svar:

;)

Skjedde det samme med meg :p

Men nå skal den være sendt riktig etter jeg svarte på samme mailen du fikk

Klage sendt her også. Jeg gjorde et raskt estimat på hurtigkassene på søndag, de står ledige ca. 15% av tiden fordi man ikke får tildelt kasse raskt nok og man ikke kan begynne med lasting av varer mens forrige kunde behandles.

Jeg tror jeg kommer til å trappe kraftig ned på tax-free handel fremover, og heller legge igjen litt ekstra penger hos mitt eminente lokale vinmonopol. Dårlig utvalg blandt det jeg ønsker å fylle kjelleren med, markant økning i prisene og lang kø overdøver det man sparer i alkoholavgifter. Evt kan man kjøpe med seg fra utlandet dersom det ikke er Heinemann som driver der også.

http://www.aftenposten.no/okonomi/H...ol_-vin-og-godlukt--7331312.html#.UlKNmNKnqVU

Økt reiselyst og god privatøkonomi gjør at det blir til salt i maten for dem som står bak det meste av taxfreesalget på norske flyplasser. De kunne håve inn drøyt 1 million kroner pr. dag i overskudd i fjor.

 Jeg tror ingen flyplasser i Europa har høyere priser enn det vi finner på Oslo Lufthavn, sier selskapets danske informasjonssjef, Torben Andersen.

 I forbindelse med den pågående utvidelsen av flyplassen vil det bli gjort plass til ytterligere 200 kvm ankomstsalg, slik at det totale arealet blir på 1900 kvm, sier direktør for eiendom og kommersiell utvikling på Oslo Lufthavn, Espen Ettre.

Svært så dere syter og klager, jeg har vært innom sjappa på ankomst hver uke de siste
8 ukene, og det i rush-tid. Fungerer raskt og bra, dette burde de fortsette med.

Svært så dere syter og klager, jeg har vært innom sjappa på ankomst hver uke de siste
8 ukene, og det i rush-tid. Fungerer raskt og bra, dette burde de fortsette med.

Har 3 besøk de siste 8 ukene selv og syns det fungerer bra jeg også.

Er glad jeg ikke er med på taxfree-kjøret. Det er alltid en opptur å bare kunne gå rett forbi området og se stakkarene som må innom.

Har vært innom et par ganger og syntes det nye systemet fungerer helt greit, uten at jeg er noen stor fan av det. Ellers er jeg også en av de som helst står over taxfree på ankomst. Er som oftest billigere der man kommer fra.

Vet ikke hva du definerer som rushtid, men kommer man inn samtidig med et par-tre pakkede fly fra syden på toppen av annen trafikk føles det ihvertfall for meg som rush hos Heinemann.

Ankom forøvrig litt etter 23 igår. 10 personer i kø, 10 kasser åpne og likevel må jeg vente et minutt eller to mens kassererne gjesper og taster litt på mobilen før de får ny kunde tildelt. Håpløst system om enn rettferdig så lenge køen er kortere enn slusene.

Back