Taxfreekaos på OSL

Bergern

ScanFlyer Dusty
Taxfreekaos på OSL

Gikk idag for andre gang denne høsten tomhendt fra OSL. Ingen fargesterk blå og rød pose med godter for liten og stor.
Er det bare meg, eller er det nye kassesystemet på taxfree ankomst på OSL en skikkelig brems for avviklingen av kunder? Det går jo fort et halvt minutt mellom kundene i hver kasse...

Taxfreekaos på OSL

Veldig enig i at det nye kassesystemet er latterlig. Snakk om å byråkratisere seg i hjel (og det kommer får en sosialdemokrat!). Opplevde det første gang 22.07 når jeg kom med en sen flight fra ALC, og for første gang noen sinne sto jeg i mer enn 5 minutter i kø, rettere sagt 15 min. Så flere som ga opp og gikk sin vei,

Re: Taxfreekaos på OSL

"Cashier number five, please" sier den forhåndsinnspilte meldingen samtidig som gutten i kasse nummer tre vifter med hendene og roper "ledig kasse!". Velkommen til Norge :rolleyes:

Taxfreekaos på OSL

Synes det går raskere med dette systemet faktisk, har vel vært igjennom 3 ganger nå og det har gått radig unna.

Merker lite forskjell, bortsett det er vanskeligere å snike seg bort til de bakerste kassene hvor det pleide være lite kø

Også mye mere stressende og det tar lengre tid. Nå må man idet man får kasse, opp med varene,frem med boardingkort,frem med visa kort,trykke kode og pakke sakene før kassa er ledig. Før så fikk man opp sakene mens personen før betalte,mens man kunne pakke mens neste mann ble betjent

Last edited:

Ja, verden går ikke fremover på OSL. Men det varierer alt etter hvor flinke innpiskerne er. Det kan gå tregt, og det kan gå rimelig radig.

Tenk sikkerhetskontrollen på BGO. Alle sluses inn i en og tilsynelatende endeløs kø i påvente at neste kasse blir ledig. Kassene er satt opp etter det gamle Vinmonopol-prinsippet, så her har de virkelig tatt det verste fra to verdener.

Skjønner godt at folk gir opp og går når de ser 157 mennesker foran seg i køen - uavhengig av hvor fort køen går. I tillegg er det åpenbart at det går tregere når posene skal pakkes ved disken før neste kunde ekspederes.

Heia Norge!

Kan det tenkes at det er noen som er vant til forholdene i andre land som har designet dette? Sjelden jeg ser folk med så mye varer per pers i en tax-free som i Norge. Ellers i verden kjøper gjerne folk en flaske sprit og noe smådill. Her makses alt av kvoter....

Taxfreekaos på OSL

Huh??? Jeg var på ankomsttaxfree forrige mandag, men merket ikke noe nytt i det hele tatt. Snek sikkert jeg, da? Får skylde på jet lag...

Last edited:

Huh??? Jeg var på ankomsttaxfree forrige mandag, men merket ikke noe nytt i det hele tatt. Snek sikkert jeg, da? Får skylde på jet lag...

På sørsiden er det de vanlige gamle skrankene, mens det på nord og øst-veggen har dukket opp omtrent et dusin "småskranker"

Taxfreekaos på OSL

På sørsiden er det de vanlige gamle skrankene, mens det på nord og øst-veggen har dukket opp omtrent et dusin "småskranker"

Ahh, jeg var på sørsiden, ja, takk for oppklaringen!

Dette systemet fungerte dårlig ja, jeg er sikker på at jeg blokkerte kassen mye lengere enn før siden jeg både måtte løfte opp varene, og pakke de i pose mens hun i kassen bare så på. Enig i at det var mye bedre med bånd slik jameson82 skriver, da er den ansatte i aktivitet hele tiden, mens en kunde laster opp varer en betaler og den siste pakker ned sine varer.

Jeg synes ankomst tax-free bare har blitt mer og mer katotisk på OSL, og kombinert med at prisene der har gått opp, og nå er på linje med konkurrentene på andre flyplasser, så har jeg begynt å oftere kjøpe taxfree på avreiseflyplass. Det er mindre stressende å bære med seg varene enn å styre i taxfree på OSL...

Kan det tenkes at det er noen som er vant til forholdene i andre land som har designet dette? Sjelden jeg ser folk med så mye varer per pers i en tax-free som i Norge. Ellers i verden kjøper gjerne folk en flaske sprit og noe smådill. Her makses alt av kvoter....

Dette systemet fungerte dårlig ja, jeg er sikker på at jeg blokkerte kassen mye lengere enn før siden jeg både måtte løfte opp varene, og pakke de i pose mens hun i kassen bare så på. Enig i at det var mye bedre med bånd slik jameson82 skriver, da er den ansatte i aktivitet hele tiden, mens en kunde laster opp varer en betaler og den siste pakker ned sine varer.

Slike kasser er normen i tyske supermarkeder. Da står man klar med veska eller handlevogna og skyfler nedi ;) Pakking av poser gjøres i etterkant.

Jeg synes ankomst tax-free bare har blitt mer og mer katotisk på OSL, og kombinert med at prisene der har gått opp, og nå er på linje med konkurrentene på andre flyplasser, så har jeg begynt å oftere kjøpe taxfree på avreiseflyplass.

Ofte minst like billig å kjøpe i en vanlig butikk der man kommer fra. Null problem å ha med en Jäger eller et par øl i kofferten så lenge man pakker rett.

I dag gikk køen nesten til andre enden butikken. Ga opp hele greia og får heller klare meg med 2 x CduP fra Kastrup.

X2. Ga opp jeg og, kø fra stabelen med handlekurver.

Jeg måtte gjennom på samme tid pga gave som måtte kjøpes. Tok 35 min. I tillegg så jeg at bagssjebåndene stod siden de ble stappfulle. De forsøkte å få folk til å hente bags, men alt var jo komplett kaos.

Back