Tax Free shopping i Norge.

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Tax Free shopping i Norge. Er det noen av dere her som kjenner til enkle løsninger for tax free shopping i Norge? Mor blir i Oslo 8 uker til sommeren og jeg blir 2, så det kommer nok til å handles en god del produkter som vi gledelig får igjen 25% av på Gardermoen.

Global Blue (tidl. Global Refund) er vel de største. De har en oversikt over butikker de samarbeider med.

Nå er det ikke 25% du får tilbake. Først og fremst siden momsen kun utgjør 20% av summen du betaler i kassa. I tillegg tar de en viss sum for å hjelpe deg med moms-refunderingen. Ifølge kalkulatoren på nettsida deres får du 1.500 kroner tilbake om du handler for 10.000 kroner (ie 15%).

Dersom selger er villig kan du gjøre jobben selv: Toll.no: Tilbakebetaling av mva

Merk at alle varer du vil kreve mva-refusjon for må være ubrukte og forevises ved utreise.

Det finnes et skjema fra tolletaten som gjør at du unngår gebyrene til disse tax-refound selskapene. Det lå iallfall tidligere på sidene til mpx.

Det finnes et skjema fra tolletaten som gjør at du unngår gebyrene til disse tax-refound selskapene. Det lå iallfall tidligere på sidene til mpx.

Det er det skjemaet som Maltwhisky linker til.

Skriv ut noen skjemaer og ta med til butikkene. Fortell hvor mye dere har tenkt å handle for og spør om butikken vil fylle ut skjemaet.

Stemple alle skjemaene i tollen når utreisen skjer. Enklest er få noen til å ta en runde til butikkene for å samle inn momsbeløpet som står på skjemaet. Evt må skjemaet sendes tilbake til butikken og butikkene overføre pengene.

Globale Blue er enklere, pengene blir utbetalt på flyplassen, men ca halvparten går til Globale Blue.

Husk at det bare gjelder for personer med pass fra andre land enn Norge.

Jeg glemte å oppdatere om hvordan dette gikk.. Jeg handlet noen bukser og spurte om butikken hadde peiling på dette med Tax Free. De hadde veldig peiling paa dette, spurte om min adresse, og printet ut skjemaet der og da.

Pa Gardermoen var det heisen ned til første og man ringte på i toll-luken rett ved ankomst utland. Han stilte mer eller mindre et spørsmål og det var ”har du varene med deg” hvor jeg svarte ja og han stemplet papiret.

Hele prosessen fra jeg hoppet ut av bilen til Senior til jeg var klar til å sjekke inn tok ca 5 minutter som gir en meget god timebetaling (940 kroner på fem minutter)

Nå er jeg jo litt furten over at man ikke har gjort dette før – men man lærer, så nå skal det handles litt klokker og annet snadder på neste hjem tur.

Hadde jeg vært hakket lurere så hadde jeg til og med hatt med en frankert konvolutt med adressen til butikken og sendt fra OSL. Jeg valgte å sende dette fra Dubai, så det er nok fremme omtrent når jeg pensjonerer meg. :D

Hele prosessen fra jeg hoppet ut av bilen til Senior til jeg var klar til å sjekke inn tok ca 5 minutter som gir en meget god timebetaling (940 kroner på fem minutter)

Nå er jeg jo litt furten over at man ikke har gjort dette før – men man lærer, så nå skal det handles litt klokker og annet snadder på neste hjem tur.

Hadde jeg vært hakket lurere så hadde jeg til og med hatt med en frankert konvolutt med adressen til butikken og sendt fra OSL. Jeg valgte å sende dette fra Dubai, så det er nok fremme omtrent når jeg pensjonerer meg. :D

Rart at ikke flere gjør det. Svært lett-tjente penger.:68:

Tax Free shopping i Norge. Er det noen av dere her som kjenner til enkle løsninger for tax free shopping i Norge? Mor blir i Oslo 8 uker til sommeren og jeg blir 2, så det kommer nok til å handles en god del produkter som vi gledelig får igjen 25% av på Gardermoen.

Dersom fotoutstyr står på handlelisten vet jeg at interfoto.no er godt kjent med tollvesenets skjema.

Dette er genialt. Har selv benyttet meg av det hver gang jeg har reist fra Norge til Sør-Afrika siden 2007. Benytter utelukkende metoden SC har gjort med tollvesenet, og får senior til å sende skjemaet fra Oslo. Pengene er på konto maks omtrent 1 mnd etter kjøpet. Fått meg gode priser på kamera, laptop, ekstern harddisk etc etc. Men viktig å huske på dette med at du må ha kjøpt produktene maks 4 uker før utreise fra Norge. Jeg har både vært student i Sør-Afrika uten å være skattemessig bosatt der, og vært meldt utflyttet i folkeregisteret, og jeg har aldri opplevd å ikke få tilbakebetalt noe. Så dette er en genial måte å spare litt penger på ellers dyre produkter :-)

Back