• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tastefeil, havnet i Australia fremfor Malaysia

kekker

Onkel reisende kekker
Denne overskriften på nrk.no er jo rett og slett fantastisk.


"Pilot tastet feil – fløy til Australia istedenfor Malaysia"

Air Asia-flyet skulle etter reiseruta fly fra Sydney mot Kuala Lumpur. Isteden tastet piloten inn en kurs som først sendte flyet 11 000 kilometer ut av kurs før de oppdaget feilen.
Her er det mye som ikke stemmer, kjenner at det mangler endel informasjon her.

– Mannskapet hadde en rekke anledninger til å identifisere og korrigere feilen, heter det i granskingsrapporten, men oppdaget ikke problemet før flyet først var kommet i lufta.


Etter flere mislykkede forsøk på å rette opp feilen, ba piloten om tillatelse til å returnere til flyplassen i Sydney, men la til at han måtte gjennomføre en landing uten hjelp av flyets navigasjonssystem.
 
Last edited:
Lett å taste feil hvis man har det travelt.
Ingen unnskyldning for ikke å følge prosedyrer med å lese av distanse og kurs mellom punktene på flyplanen. Da ville feilen ha blitt funnet med en gang.
Dette var latskap og slurv. :rolleyes:
 
For noen år siden hadde vi i ATC en flyging fra "syden" med FPL til Kvernberget (som er Kristiansunds flyplass)....

I det han hadde passert Flesland på vei nordover kunne han fortelle at de hadde filet FPL til "feil" Kristiansund, og han ba rimelig spakt om diversion til Kjevik (Kristiansand)..... Så det ble en fin 180-graders sving med snuta rett sørover igjen.... Mon tro om hva de fortalte passasjerene....
 
Så har vi Wrong Way Corrigan som skulle til California, men havnet i Irland...

Han kunne ikke skylde på kåmputer, men var helt klart "directionally challenged"... Eller kanskje ikke?
 
Back
Top