Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

http://reise.aftenbladet.no/reise/article3928072.ece

I september booket Halvor Nordbø fra Oslo en billett tur/retur Oslo – Manila med KLM. Avreisedato var i november.
Litt senere dukket det opp behov for endre datoene på flybilletten, så Nordbø ringte KLM, som sa han kunne endre dato på utreiseturen, men ikke hjemreisen.

Nordbø bestemte seg da for å legge inn en forespørsel om refusjon på hjemmesidene til KLM.
Dagen etter fikk han beskjed om at billettene var kansellert.

Nordbø har nå fått beskjed om at han ikke får mer enn 367 kroner tilbake for billettene som kostet han rundt 9000 kroner.

Dette er bare utdrag fra denne artikkel. Og ja, det er sikkert en "logisk" grunn til den lave summen han fikk tilbakebetalt. samt regelverket/vilkårene som ligger til grunn når han bestillte. Men summen i seg selv, høres merkelig lav ut.... :)
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Regner vel med at billetten er type "non-refundable", men jeg vet ikke hvordan KLM sin side er bygget opp og hvordan man skal bekrefte om man har lest vilkår e.l.
Det kan tenkes at det er enda et nytt tilfelle av "ja, jeg aksepterer vilkår" "men gidder ikke lese de" "fordi det er så mye tekst" e.l.
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Ja, 367kr var veldig lite. Vanligvis har KLM/AF veldig høye skatter og avgifter, mellom 2000 og 3000kr.Nok en grunn til å holde seg borte fra Lying Blue.

Edit:
Gikk inn på siden til KLM for å se litt på en bestilling til Manilla. Det kom på noe over 9000kr, med følgende delsummer:
Prisspesifikasjon
Voksen
Total pris for alle passasjerer NOK 9 466
Billettpris 6 975
Bestillingsgebyr 10
Drivstoffavgift 2 106
Passasjeravgift 119
Sikkerhetsavgift 118
Passasjeravgift 104
Støybekjempelsesavgift, Nederland 34
Pris: 9 466
Antall passasjerer 1

Drivstoff-avgiften er vel da ikke refunderbar.
Dette var også en billett der ene veien kunne endres mot gebyr, men den andre veien kunne ikke endres. Litt rart at de ikke har mulighet til å la folk kjøpe seg opp til en høyere klasse, men slik er det vel for å presse folk til å bestille dyre billetter. Å få en billett som kan endres begge veier, var bare 300kr ekstra. En liten pris å betale for å unngå å havne i denne situasjonen.
 
Last edited:
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Å få en billett som kan endres begge veier, var bare 300kr ekstra. En liten pris å betale for å unngå å havne i denne situasjonen.

...og dette er jo veldig ofte problemet når folk skal være sitt eget reisebyrå. Det blir sett på sluttsummen men ikke hva den inkluderer.
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Er jo noe med hvilke muligheter hvermannsen har til å vurdere betingelser og bookingklasser også da. Som regel masse koder og ikke på eget språk.
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Er jo noe med hvilke muligheter hvermannsen har til å vurdere betingelser og bookingklasser også da. Som regel masse koder og ikke på eget språk.

Som regel kanskje, men ikke på siden til KLM. Der står ting enkelt forklart, og har man ikke skjønt det som står der, så kan man ikke norsk. Koder er ikke nevnt, og de finner man ikke hvis man ikke leter etter de.
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Merkelig nok er det motsatt fra USA, hvor AF/KL har betydelig mindre skatter og avgifter enn konkurentene....paa mine 2 siste Norges turer fra Seattle har AF/KL hatt rundt USD 120 mens Star Aliance - LH/UA tar USD 420 og med samme basis pris, har gitt meg medlemskap I Flying Blue og Star Alliance medlemskapet Aamodt støv. Med jobb I Norge vaaren blir det en del pendling Seattle - Oslo og saa langt tar Star Alliance USD 300 I Star Alliance gebyr paa alle avgangene jeg har sjekket.

Ja, 367kr var veldig lite. Vanligvis har KLM/AF veldig høye skatter og avgifter, mellom 2000 og 3000kr.Nok en grunn til å holde seg borte fra Lying Blue.

Edit:
Gikk inn på siden til KLM for å se litt på en bestilling til Manilla. Det kom på noe over 9000kr, med følgende delsummer:


Drivstoff-avgiften er vel da ikke refunderbar.
Dette var også en billett der ene veien kunne endres mot gebyr, men den andre veien kunne ikke endres. Litt rart at de ikke har mulighet til å la folk kjøpe seg opp til en høyere klasse, men slik er det vel for å presse folk til å bestille dyre billetter. Å få en billett som kan endres begge veier, var bare 300kr ekstra. En liten pris å betale for å unngå å havne i denne situasjonen.
 
Last edited:
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Er det bare jeg som synes KLM har håndtert denne saken dårlig? Ved å utøve fleksibilitet og storsinn tror jeg man i mange tilfeller kommer langt. Og kunden har faktisk betalt for flightene selv om han kansellerte de. Når det dreier seg om en misforståelse så burde det være mulig å løse dette uten at det blir en mediesak ut av det. KLM #fail
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Men å kreve erstattning for tort og svie er vel litt på kanten?
Heldigvis hadde jeg en bror i Afrika jeg kunne låne truse av
Ja, det er kjipt å bli stående uten klær, men man får kjøpt (og erstattet) klær - til og med i Afrika.

Uten at jeg skal henge ut noen, så har forøvrig den samme journalisten i den siste tiden kommet med en del artikkler som har litt vel sensasjonspreg.
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Er det bare jeg som synes KLM har håndtert denne saken dårlig? Ved å utøve fleksibilitet og storsinn tror jeg man i mange tilfeller kommer langt. Og kunden har faktisk betalt for flightene selv om han kansellerte de. Når det dreier seg om en misforståelse så burde det være mulig å løse dette uten at det blir en mediesak ut av det. KLM #fail

Jeg synes ikke egentlig KLM har håndtert saken dårlig og er enig i at man bør forvente at billetten blir kansellert når man ber om refusjon. Det er også mer fleksibilitet som først og fremst er det man betaler for ved å kjøpe en dyrere billett, så jeg har stor forståelse for at man ikke vil være for fleksibel.

Det jeg ser som er kritikkverdig her, er først og fremst at det ble gitt for dårlig informasjon om at "refusjon" kun innebærer at noen helt ubetydelige avgifter tilbakebetales. Når en kunde føler seg lurt, så er det vel først og fremst informasjonen som har feilet, ikke billettreglene. Jeg er vel heller ikke spesielt imponert over selskaper som behandler fuel som en skatt når man kjøper og billettpris når man refunderer, men det er en annen debatt.
 
Re: Tapte nesten 9000,- på å sende refusjonsskjema

Synes det går ganske klart frem på KLMsidene om en flight kan endres eller kanselleres. Det står der man velger pris, ikke som liten skrift langt borte/nede.
 

Attachments

  • KLM.jpg
    KLM.jpg
    11.1 KB · Views: 116
  • KLM2.jpg
    KLM2.jpg
    9.7 KB · Views: 115
Back
Top