• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TAP øker på OSL

Stian

ScanFlyer Gold
TAP øker på OSL

Ser at TAP skal bvegynne å fly en tidlig morgenavgang til LIS på lørdager og søndager fra jan. 2009, i tillegg til den daglige TP 507.
Den nye avgangen skal gå kl. 05.10 om morgenen.
Er det i det hele tatt mulig å komme seg til OSL til en så tidlig avgang ved hjelp av off. kommunikasjon?

Re: TAP øker på OSL

Og andre veien begynner de en skikkelig red-eye

TP0508 DEP: 23:25 Lisbon ARR: 04:25 Oslo

Har de fått en eller annen charter kontrakt siden de skal fly om natta?

TP0508 DEP: 23:25 Lisbon ARR: 04:25 Oslo

Har de fått en eller annen charter kontrakt siden de skal fly om natta?

Enten det, eller så har de oppdaget en nisje blandt foreldre som har babyer som må ut å fly for å sove, ikke bare ut på en biltur?

Jeg vet ikke om noe som tyder på at jeg skal til Lisboa, men skulle noe slikt dukke opp, så tror jeg ikke du finner meg på noe med de avgangstidene der.

Jøss, det var litt av noen avgangstider - må være en charterkontrakt, ellers ville de vel aldri begitt seg ut på noe sånt. Definitivt ikke noe for meg - skal den gå via København eller er det helt slutt på sånt? Når er avgangstidene på hverdager?

Jøss, det var litt av noen avgangstider - må være en charterkontrakt, ellers ville de vel aldri begitt seg ut på noe sånt. Definitivt ikke noe for meg - skal den gå via København eller er det helt slutt på sånt? Når er avgangstidene på hverdager?

De har vel bra avgangstider på hverdager nå (ettermiddag fra Oslo, formiddag fra LIS) og går vel ikke via CPH lenger. Synes det er hyggelig at TAP får det til på OSL. Regner med at kapasiteten trengs å utvides særlig i helgene og at disse tidene kanskje passer bra med connections fra Brasil/Sør-Amerika generelt.

Men disse tidene var ikke noe for meg heller, nei...:8:

Da får man mye ut av dagen i LIS...bor man på Gardermoen natten før så er det vel ikke så ille.

Hmmmm svarte, da må jeg jobbe enda mere på natta da jo! ;) Men bra dette da med økt tilbud til Lisboa, en fantastisk by forøvrig.....

Hyggelig at TAP øker. Vil ruten bli flydd med en blanding av a319/a320 eller kun a320? Synes som regel det er best å reise om morgenen fordi da får jeg mest mulig ut av dagen i byen jeg flyr til.

Det er en god stund siden det ble slutt på mellomlanding i CPH.

Okei, har ikke fulgt helt med i timen, jeg. Fløyet en gang TAP mellom Oslo og København - og det var egentlig et bra alternativ.

Da får man mye ut av dagen i LIS...bor man på Gardermoen natten før så er det vel ikke så ille.

Jeg er delvis enig i at det er fint å reise tidlig for å få mye ut av dagen på ankomststedet. Her er nok personer forskjellige, men for min del er det i alle fall sånn at jeg blir veldig sliten utover dagen om jeg har vært oppe veldig tidlig. Så jeg foretrekker å reise på formiddagen og dermed være opplagt gjennom hele dagen.

STD for denne ruten er hele TRE minuttetter etter STA for flytoget. (Første flytog kommer inn 0507). Europark tjener vel på det. ;)

Kjempebra tiltak av TAP dette her :) Slipper vel da å overnatte i LIS når jeg skal til Brasil da.

Hyggelig at TAP øker. Vil ruten bli flydd med en blanding av a319/a320 eller kun a320? Synes som regel det er best å reise om morgenen fordi da får jeg mest mulig ut av dagen i byen jeg flyr til.

Kommer nok litt an på hva slags passasjergrunnlag det er
snakk om, hvis det er charterseter på avgangene - vil de
evt. bruke A321 som de bruker fast; Kl: 0915 fra
LIS til OSL, og fra OSL til LIS kl: 15:10.

'Problemet' med ettermiddagsavgangen til TAP har for en stor del vært at de har mistet endel gjennomgående pax til USA og til Rio. Etter som jeg forstod går EWR, JFK og IAD maskinene på formiddagen og Rio på morningen - derfor har TAP basert seg på Natal, Cape Verde og Afrika.

Nå derimot, kan man fint rekke også USA avgangene, selvom man må være nepesyk i huet for å sette avgårde til en flyplass klokka 0300 om natta!

Hvis du hadde forskjøvet flighten til å gå 0615 for eksempel burde det ikke være problem å få slot på OSL, muligens i LIS? - men flighten ville med en gang appellert til en del flere, tror jeg. Ville kanskje medført dårligere utnyttelse av maskinen men...

Kommer nok litt an på hva slags passasjergrunnlag det er
snakk om, hvis det er charterseter på avgangene - vil de
evt. bruke A321 som de bruker fast; Kl: 0915 fra
LIS til OSL, og fra OSL til LIS kl: 15:10.

Har ofte undret meg at skulle være grunnlag for den daglige A321, men det må det jo være.

Det tyder på at TAP har haft success med det "forsøg" de kørte på CPH i sommers med en tidlig morgenafgang til Lissabon, således at der skabes bedre forbindelse til deres Sydamerika flyvninger.

TAP sluttede med den tidlige morgenafgang på CPH d. 15 september, men den er netop blevet genoptages her fra vinterflyveplanen således at TAP nu tilbyder 13 ugentlig flyvninger fra CPH.

TAP har således efterhånden er rigtig god dækning af det skandinaviske marked:

CPH: 13x ugentlig
OSL: 9x ugentlig
ARN: 7x ugentlig

Har ofte undret meg at skulle være grunnlag for den daglige A321, men det må det jo være.

Tja den A321'en jeg kom oppover med i forrige uke hadde max 50% belegg. Men så er vel slutten av oktober måned en periode med lite passasjerer?

Forøvrig var servicen ombord bra med matservering inkl. i økonomibilletten. Brukte SAS på tur nedover, der måtte vi kjøpe maten :(

Blir veldig spennende med morgen flyet.

Saken er jo at man nå kan komme seg til bl.a Brasil på dagen og uten overnatting i LIS.
Det er jo da også derfor man går så grusomt tidlig.

Maskinen vil gå ca 23:30 fra LIS på kvelden og ankomst mellom 4.00 og 4.30 om morningen. Og da utreise 05.10 med ankomst i 8 tiden lokal tid LIS. Noe som gir gode conection tider,

Og for de som følger godt med, så har man kanskje lagt merke til at TAP jobber ganske godt med markedsføring. Ikke lenge siden bl.a VG hadde dobbelt oppslag om Brasil og i rubrikken "Hvordan kommer du deg dit" så var det kun TAP som var nevnt..... ikke tilfeldig.
Har sett en del slikt i det siste så jeg tror nok gjengen i LIS har en plan.

S

Back