TAP - Hvordan skal de overleve Korona?

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Den portugisiske staten signaliserer at de vil sikre at TAP Portugal overlever som et selvstendig selskap. Videre sies det at dette kan få konsekvenser for aksjonærene. En mulig løsning kan dermed bli at Portugal øker sin eierandel i selskapet.
With flag-ship airline TAP in dire financial straits, infrastructures minister Pedro Nuno Santos reveals the government is preparing a large scale intervention, which will radically alter the shareholding structure.
https://www.portugalresident.com/tap-braced-for-large-scale-government-intervention/
 
Hos TAP var det vel murring mellom aksjonærene fra før, så ikke umulig staten der ender opp om 100% eier igjen, mens Neeleman og co, går ut
 
Den Portogisiske staten kjøper seg opp fra 50% til 72,5% av TAP for €55 millioner. I praksis kjøper de ut David Neeleman, men en lokal portogiser ble sittende med 22,5% og de ansatte 5% av aksjene

https://www.aviation24.be/airlines/tap-portugal/portugal-re-nationalises-tap-air-portugal/

The Portuguese government announced Thursday the renationalisation of its flagship airline TAP Air Portugal. The state will acquire 72.5% of the capital to prevent a collapse of the airline due to the coronavirus crisis.
 
David Neeleman har tatt TAP til et nytt nivå ved å bidra til å fornye flåten og ekspandere rutenettverket, så det er synd for dem at han forsvinner ut. Samtidig har samarbeidet mellom aksjonærene ikke vært knirkefritt, og det har vært snakk om å kjøpe han ut lenge. Coronasituasjonen akselererte dermed denne prosessen.

Så er det kanskje lov å håpe at de fæle økonomiklasse-stolene fra Recaro forsvinner ut sammen med Neeleman. ;)
 
David Neeleman har tatt TAP til et nytt nivå ved å bidra til å fornye flåten og ekspandere rutenettverket, så det er synd for dem at han forsvinner ut. Samtidig har samarbeidet mellom aksjonærene ikke vært knirkefritt, og det har vært snakk om å kjøpe han ut lenge. Coronasituasjonen akselererte dermed denne prosessen.



Så er det kanskje lov å håpe at de fæle økonomiklasse-stolene fra Recaro forsvinner ut sammen med Neeleman. ;)
Enig. TAP har løftet seg betraktelig. Loungen i LIS er jeg dog ikke spesielt begeistret for.
 
Da må det kuttes, og kuttene følger et kjent mønster: Et sted mellom 1600 og 3600 stillinger skal bort. Det skal gjøres lønnskutt og flåten skal reduseres med inntil 17 fly. Restruktureringsplanen skal sendes for godkjenning av EU den 10. desember.
TAP Air Portugal is preparing for a smaller fleet size and a massive reduction in the number of people it employs, while at the same time scaling back the salaries of the people who can retain their jobs.

simpleflying.com/tap-air-portugal-jobs/
 
Last edited:
De gjenværende A321ceo og A330-200, samt en del A320ceo fyker. Alle A319ceo skal jo også ut, men hvilke fly som regnes inn i de 17 flyene det er snakk om her vet jeg ikke. Mange skal jo også ut pga nye A320neo/321neo.

Flåten skal etter hvert bestå av A320neo, A321neo og A330neo, samt A320ceo i en del år til.
 
TAP er i store økonomiske vansker og har inngått en nød-avtale med pilotforeningen om oppsigelser samt å kutte lønna med 25% for de som beholder jobbene. Pga nye koronautbrudd har selskapet også kuttet kraftig i flygningene sine i februar. Sammenlignet med februar 2020 er kapasiteten redusert med 93%.
....new clauses have been put in place, which will have an effect on the workers. This includes a 25% cut in wages, as well as the dismissal of 500 pilots, 750 cabin crew, 450 maintenance and engineering workers, and 250 staff from other areas of the business. The fleet will be reduced from the current 108 aircraft to 88.

simpleflying.com/tap-pilot-union-emergency-agreement/
 
Samtidig inngår de et tettere samarbeid med Emirates

https://www.emirates.com/media-cent...gal-sign-mou-to-expand-strategic-partnership/

  • Customers of both airlines to benefit from more codeshare destinations in the Americas, North Africa and East Asia, and added domestic connections in Portugal
  • Both airlines to explore expansion of current frequent flyer programme
  • Both airlines to leverage each other’s award winning Stopover programmes
  • Emirates to support TAP Air Portugal as it investigates flying to Dubai
 
Nå står det ikke i hvilken form pengene skal komme, men den Portugisiske staten søker om å støtte TAP med nye €460 millioner

https://www.flightglobal.com/airlin...s-approval-for-460m-aid-to-tap/142880.article

Godkjent av EU

https://www.flightglobal.com/strate...f-support-for-tap-air-portugal/143458.article

European regulators have cleared a €462 million ($558 million) loan from the Portuguese state to flag carrier TAP, having deemed the support to be within state-aid rules.
 


Denne kom med en liten hake, ved at TAP må gi fra seg 18 slots på LIS

https://www.aviation24.be/airports/...n-apply-for-up-to-18-slots-at-lisbon-airport/

In the context of the European Commission’s approval of €2.55 billion restructuring aid from Portugal to TAP Group (case SA.60165), TAP Air Portugal shall transfer up to 18 daily slots at Lisbon airport to another carrier, free of charge
 
Back
Top