TAM (JJ) på vej til CPH?

Re: TAM (JJ) på vej til CPH?

For oss som bor i Bergen er København, Amsterdam og Frankfurt mye mer å se på som hovedflyplass enn det Gardermoen noensinne kommer til å bli. Har fløyet til USA med US Airways via Gardis en gang, og det gjør jeg aldri mer. Alt styret med bagasje på retur er en vits samt at det burde være en egen sluse på utland for tranfer med egen sikkerhetskontroll.

Jeg tror nok samme gjelder folk som bor i Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Sandefjord... Så jeg hilser TAM velkommen med åpne armer til CPH :)

Hade inte VARIG 3+4+2 i MD-11ans ekonomiklass?
Jag tror A332 är den lämpligaste typen TAM kan skicka till CPH...

Hade inte VARIG 3+4+2 i MD-11ans ekonomiklass?
Jag tror A332 är den lämpligaste typen TAM kan skicka till CPH...

Det er korrekt, 3 + 4 +2, standard MD11 Economy config. Fløy den AMS-CDG-AMS i 2005, herlig:D

Spennede om denne kommer til CPH :)

..og for historikere så må vi jo føye til at Varig har fløyet denne ruta både med B707 og med DC-10 før de flyene dere nevner ovenfor..

Spørsmålet er jo hvor CPH skal få kundene fra? Det ligger et betydelig pax-grunnlag mellom Norge og Brasil, muligens større enn pax-grunnlaget mellom Danmark og Brasil. Så å påstå at CPH kjører sitt eget løp uten å tenke på Norge når de utvikler ruter vil være like naivt som å tro på julenissen. Det nordiske markedet henger tett sammen, og kan ikke sees som uavhengige av hverandre, som noen her inne synes å mene.

VARIG sin rute gikk ikke spesielt bra, såvidt jeg husker. For at en rute fra Skandinavia til Brasil skal bli en suksess må man i alle fall satse på en non-stop rute. Tror ikke at mange high-yield pax gidder å fly f.eks OSL - CPH - LHR - GRU, når de kan fly one-stop fra f.eks OSL - LHR/CDG/AMS/ZRH - GRU med BA/AF/KL/LX i dag.

Last edited:

Hvis ruta blir direkte vil jo TAM via CPH være et like godt alternativ som KL/LH via AMS/FRA (som er de aktuelle alternativene hvis en ikke flyr fra OSL). Med en skikkelig codeshareavtale med SAS vil dessuten ruta kunne få feed både fra skandinavia og fra resten av Europa.

Ved slike anledninger (TAM?/QATAR/GULF's f.eks) inntreden på CPH burde SK vært på hugget og "dels" markedsført disse som connection partnere.
Ingen grunn til at ikke SK skulle kunne få feed til disse, men da må de informere pax i NO/SE.
Slik som det er idag så er det latterlig å se et SK banner hengende på flyplassen hvor der står fra CPH til 55 destinasjoner i hele verden, når du på andre siden av gulvet sjekker inn KLM til hvor mange destinasjoner i hele verden:8:
Så fler nye langruter fra CPH kan gavne SK også.

Håper det er hold i disse ryktene. Sammenlignet med f.eks. FRA og LHR er CPH en "liten" og oversiktlig flyplass. Den vil dermed være et flott alternativ som IC-hub når man skal til Sør-Amerika.

Kan i parantes nevne at Varig også fløy med B767 på ruten GIG-LHR-CPH sommeren 2006.

Hvis det kan være en lønnsom rute, er det jo merkelig at ikke heller SAS starter opp en slik rute?

BF:cool2

Hvis det kan være en lønnsom rute, er det jo merkelig at ikke heller SAS starter opp en slik rute?

BF:cool2

Med hvilket fly? Jeg kunne sagtens se for mig at SAS åbnede en rute i den retning; men først når der er en plan for fremtidens SAS IC-fly (se anden tråd om netop dette emne).

Lars

SAS flög väl CPH-GIG i minst 30 år?
Jag vet att linjen flögs med bla DC-10-30.

Varig har faktiskt flugit på ARN också...charter.
Under vintern 2003/3004(?) flög VARIG Natal-Arlanda en gång i veckan med Boeing 767

Ja, den rute gik vel via LIS. Der er faktisk stadig "SAS Scandinavian" skilt udenfor terminalen i GIG.
og da SAS modtog B767-283 blev der floejet direkte mellem CPH og Brasilien
, SAO så vidt jeg husker
Hilsen Ole

SAS skylten i GIG terminalen minns jag...den har ju "Jan Carlzon" loggan..riktigt nostalgigskt idag!
Jag undrar om SAS även flög 747-200Combi till GIG?
Nu för tiden har väl SK codeshare med LH till GRU?
LH återstartar väl FRA-GIG efter sommaren..så marknaden till GIG måste växa.
Synd att inte TAM har några MD-11 kvar..dessa hade varit coola på GRU/GIG-CPH!

Hvis jeg husker rigtigt, har SAS aldrig brugt B747 til Sydamerika...Det var DC8 og DC10 og derefter B767...Siden de "små" B767 forlod SAS har vi aldrig fløjet dernede, MEN......
B767-283(-83 er jo SAS) kom jo siden hen til Brasilien og på den måde "er" SAS jo stadig dernede,haha
Hilsen
Ole

Back