T2

Når det virkelig blir trangt om plassen på OSL fram mot 2012, så er det vel ikke umulig at endel charterbevegelser frivillig eller "ufrivillig" blir flyttet til Rygge. Men hvor stor andel av den totale trafikken utgjør charter?

Originally posted by jikswoboB

Originally posted by amatør

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!!

Så där brukar det låta i Sverige också. Norge är inte på något sätt exceptionellt. Det finns positiva sidor av att projekteringstiden är lång - då ökar chanserna att det blir bra och väl genomfört. Sen finns det ju gränser. Här i Stockholm har en viss motorväg som nu ser ut att äntligen bli av planerats sedan 1950-talet.

Problemet med Norge er at vi ikke har begynt å planlegge motorveiene våre engang...sist det ble gjort så var det vel i 1940-1945 av tyskerne....

Quote:Originally posted by jikswoboB

Hei !

Dette begynner å minne om sutring.

Hvor stor trafikk mener der det skal planlegges for på OSL; Trafikken i 2020, 2050 eller 2100 ? Kom ned på jorden.

Min erfaring er at dette er det samme over hele verden.

Bussing er jo også ganske vanelig ut til "småfly" (CPH, FRA, LHR osv)

Prøv TORP:D så slipper dere kaoset. Hanne og jentene (våre døtre) tar en tur til "Det store eple" i påsken og flyr TRF-AMS -(777)-JFK tur/retur. Enkelt og greit !

Hanne i 2007:

FlugStatistik

Originally posted by Gulboble
Prøv TORP:D så slipper dere kaoset. Hanne og jentene (våre døtre) tar en tur til "Det store eple" i påsken og flyr TRF-AMS -(777)-JFK tur/retur. Enkelt og greit !

OSL-EWR er da mye enklere, så slipper man transfer med alt det kan medføre
-misconnect
-tap av bagasje
-stress for å finne frem
-flybytte morgenen etter en TA flight (som er HAT)

Originally posted by Dag Viking

OSL-EWR er da mye enklere, så slipper man transfer med alt det kan medføre
-misconnect
-tap av bagasje
-stress for å finne frem
-flybytte morgenen etter en TA flight (som er HAT)
Nja.. Ikke for alle. Jeg som Sandefjording vil heller fly fra TRF enn OSL. KLM har jo også et bedre produkt enn det CO har iform av bedre benplass, AVOD osv

Helt enig.
På TORP kan du møte i rimelig tid og det er heller ikke mye stress. Det beste er når du kommer hjem og kan gå rask i mellom bagasje og toll og bruke 20 min hjem.

757 i 8 timer; Nei takk !

Ref dagens ØP:

februar hadde Torp nesten 20 prosents trafikkvekst til 106.630 passasjerer.

Utenrikstrafikken utgjør tre firedeler av virksomheten på Torp, og den var i februar 74.478 passasjerer – en økning på nesten 30 prosent siden februar 2006. Disse tallene indikerer at Torp er nest størst på utenlandstrafikk i Norge - det er bare Gardermoen som har større trafikk til og fra utlandet.

Chartermarkedet viser en tilbakegang på vel 7 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Trafikkveksten på Torp er hittil i år vel 16 prosent i forhold til de to første månedene i 2006

757 er helt topp, den har jo pc-power!

KLM, på den andre siden, er på "nei-listen" min, og jeg kommer aldri til å krysse dammen med de igjen, hvis jeg da ikke får betalt for å fly foran gardinen. Makan til dårlig produkt har jeg aldri sett, service, mat og drikke på et bunn-nivå.

http://meine.flugstatistik.de/banner/HAL.gif[/img][/url]
FlugStatistik

Er da kaos på Torp også. Fuel-biler som parkerer fornærme nabo-flyet, slik at du ikke kan gå ut bak engang. Nei, gi meg en gate så jeg slipper å ta på meg jakke ;)

Hei !

Dette begynner å minne om sutring.

Hvor stor trafikk mener der det skal planlegges for på OSL; Trafikken i 2020, 2050 eller 2100 ? Kom ned på jorden.

Min erfaring er at dette er det samme over hele verden.

Hanne i 2007:

FlugStatistik
Ikke sutring. Veksten på OSL har vært veldig bra i ca tre år nå, og de visste allerede for en god tid tilbake (1-2 år), at smertegrensen ville bli nådd i løpet av 2007-2009, så prosjekteringen burde vært satt igang for leeenge siden, og byggingen burde vært godt igang pr idag, men igjen virker det som om ting kommer som fanden på kjerringa, skippertakmentaliteten igjen!!! :nor
De fleste større flyplassene i Europa har startet utvidelse for lenge siden for å møte veksten som kommer, bla er ARN allerede utvidet til å klare ca 25 millioner passasjerer i året, mens OSL måtte vente til de hadde 17 millioner inne før de starter prosjektering av T2..

Finnes det noen her inne som har noen tegninger over hvordan det er tenkt seendes ut? Er det meningen at pax skal bevege seg under bakkenivå for så å komme opp igjen i T2?

Det synes jeg høres merkelig ut i så tilfelle. Hvorfor ikke bare bygge T2 som en T ut fra eksisterende terminal? Taksebanen kan bare utvides utfor nyebygget igjen...

(Fint om noen vil diskutere dette og ikke om Torp er en bra flyplass eller ikke)

Originally posted by Dag Viking

757 er helt topp, den har jo pc-power!

KLM, på den andre siden, er på "nei-listen" min, og jeg kommer aldri til å krysse dammen med de igjen, hvis jeg da ikke får betalt for å fly foran gardinen. Makan til dårlig produkt har jeg aldri sett, service, mat og drikke på et bunn-nivå.
Nei dæven nå er jeg uenig med deg igjen gitt. Stort sett sitter jeg foran gardinen når jeg reiser long haul, men hadde faktisk "gleden" av å teste KLM A332 monkey class fra AMS-YVR. Det var faktisk overraskende bra. Bra betjening, utrolig bra AVOD og brukbar benplass (jeg er 1.94). Har skjønt at 777'en er sammenlignbar, mens de andre flya har eldre seter.

Originally posted by seatsniffer

Finnes det noen her inne som har noen tegninger over hvordan det er tenkt seendes ut? Er det meningen at pax skal bevege seg under bakkenivå for så å komme opp igjen i T2?

Det synes jeg høres merkelig ut i så tilfelle. Hvorfor ikke bare bygge T2 som en T ut fra eksisterende terminal? Taksebanen kan bare utvides utfor nyebygget igjen...

(Fint om noen vil diskutere dette og ikke om Torp er en bra flyplass eller ikke)
Tunnel er allerede bygget, så det legges opp til at folk skal bevege seg under flyplassen. Men jeg kan ikke skjønne at prosjekteringen ska ta så lang tid. Bygg en litt mindre, men bredere kopi av dagens terminal, da blir det en "helhetlig" løsning med like bygninger..

Originally posted by amatør
De fleste større flyplassene i Europa har startet utvidelse for lenge siden for å møte veksten som kommer, bla er ARN allerede utvidet til å klare ca 25 millioner passasjerer i året, mens OSL måtte vente til de hadde 17 millioner inne før de starter prosjektering av T2..

LFV väntade också med att utvidga ARN. Flygplatsens samtliga terminaler hade tidigare en kapacitet på 16 miljoner och det taket nåddes redan 1998. Först 2002 blev Pir F klar och året därpå invigdes samtliga tillbyggnader i en officiell cermoni. Men då hade trafikutvecklingen hunnit vända ner.

Løsningen med en ny parallell T2 er genial, og finnes på andre store flyplasser rundt om i verden. Mener også at det er planlagt underjordisk skinnegående transport mellom T1 og T2.

Heller ikke jeg kan begripe at prosjekteringen skal ta så lang tid, prosjektet er jo i prinsippet tegnet innn allerede da første byggetrinn stod klart.

Jeg har sett forslag til løsninger til terminal 2 og hvilken løsning som blir valgt er visstnok ikke bestemt, men det kan hende det blir en overraskelse. Det er ikke gitt at den kommer til å ligge parallelt med terminalen i dag.

De som bestilte litt brosjyrer fra osl for noen år siden, kan jo se hvordan det er planlagt...men ting endres jo fort her i verden!

Back