T/R Beijing (direkte)

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Er litt usikker på om denne skal hit men jeg prøver:

Et vennepar hadde tenkt seg til Beijing(PEK) sist uke. De hadde billetter med AY via Helsinki og et Visum som gjaldt 25 -29 apil. De reiset fra HEL dem 29 om kvelden og kom følgelig til PEK den 30 april om morgenen.
De ble promte tatt ut av passkøen og satt direkte tilbake på AY flyet til HEL da de ankom PEK ca 6 timer for sent ifølge deres Visum.

Hva er reglene her ?? Vet at til USA så er det flyselskapet som er ansvarlig for at ingen reiser uten gyldige reisedokumenter, men hvordan er det til Kina ? 14 dagers ferie gikk fløyten ( de hadde bestilt alt selv og ikke via reisearrangør/reisebyrå) men er det noe å hente hos f.eks AY som burde ha sett at de ikke hadde gyldige visum ?
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

Passasjeren er den som til syvende og sist er ansvarlig for at reisedokumentene er gyldige, uansett land og visumtype.
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

Many countries require a passport and a visa for entry. If you are planning a package holiday, your tour operator or travel agent can give you more information on visa regulations. When you travel independently, you should contact the destination country authorities to find out if you need a visa and how to apply for it.

Airlines are not required by law to inform their passengers of visa requirements at the sale of the tickets, nor are they liable for any expenses caused to the passengers by fees levied by authorities or other expenses incurred due to insufficient travel documents.

More information on travel documents is available at the Embassy or Consulate of your destination country.

http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/traveldocuments/en_FI
 
Re: T/R B. eijing ( direkte)

Er kineserne virkelig så firkantet - ingen mulighet for å forlenge visumet "on arrival"?
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

Disse totalitærstatene er ikke akkurat kjent for å ha et fleksibelt embetsverk ..... ;)
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

Kina har minimum av fleksibilitet.

Men forundrer meg litt at visumet var gyldig fra 25-29 april og de planla å være der i 2 uker.
Noe som er forunderlig.

Kan nok se ut som min arbeidsgiver får en regning fra AY på denne.... for AY får en bot fra Kinesiske myndigheter, og de sender den videre. Selv om papirene var gyldig vet utreise OSL, så må vi sjekke at de er gyldige under hele oppholdet...

Men til syvende og sist så er det passasjeren selv som er ansvarlig, og de har nok ingen ting å hente hos AY i dette tilfellet.

S
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

Det er passasjeren som er ansvarlig, boten blir sendt til flyselskapet, og eventuelt videresendt. Med mindre de fikk en bot der å da.
Kinserne er utrolig firkantede, ganske frustrerende å komme dit som crew også. Minste lille som er feil på enten visum, eller gen-dec, så ruller det fort en time eller to.
Det står også på visumsøknaden at visumet må være gyldig under hele oppholdet. Å dette signerer man jo også på.
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

Det er passasjeren som er ansvarlig, boten blir sendt til flyselskapet, og eventuelt videresendt. Med mindre de fikk en bot der å da.
Kinserne er utrolig firkantede, ganske frustrerende å komme dit som crew også. Minste lille som er feil på enten visum, eller gen-dec, så ruller det fort en time eller to.
Det står også på visumsøknaden at visumet må være gyldig under hele oppholdet. Å dette signerer man jo også på.

Etter som jeg skjønte så var det snakk om innreisedato før den 29 april, og så var visumet gyldig for hele perioden. De kom bare 6 timer for sent og det er jo totalt meningsløst å ha slike rigide regler. Ikke mye turistvennlighet dette nei...
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

For enkelte kulturer er det like meningsløst å si det motsatte... ;)
 
Re: T/R Beijing ( direkte)

Etter som jeg skjønte så var det snakk om innreisedato før den 29 april, og så var visumet gyldig for hele perioden. De kom bare 6 timer for sent og det er jo totalt meningsløst å ha slike rigide regler. Ikke mye turistvennlighet dette nei...

Jeg har forstått på Kineserne som jobber ombord på SAS at dette er de utrolig pirkete på.
Av den enkle grunn at de tjener meget gode penger både på visum, og bøter.
Men jeg er helt enig, utrolig at de holder på slik.
De skremme jo bare folk bort.
 
men hvordan kan de ha visum i så kort tid ? sånn jeg kjenner kinas visumregeler etter å ha vært der 3 ganger er at visumet ditt er gyldig i så å så lenge etter innreise, og visumet i seg selv er gyldig så å så lenge etter at du har fått det. selv om kinas regeler kanskje er firkantet, så syns jeg alikevel at vennene dine har gjort er for slett arbeid i å skaffe seg visum . (?)
 
Back
Top