Synes du SAS' nettsider suger? Vel, nå har du mulighet til å gjøre noe med det

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Synes du SAS' nettsider suger? Vel, nå har du mulighet til å gjøre noe med det

Siden det snakkes om webdesign - her har jeg testet SAS Groups startside på fire browsere og siden feiler på tre av fire av dem. Dette med design er en sak, backenden og kompatiblitet på flere plattformer og alle typer browsere er viktig hvis en i det hele tatt skal selge. Det er tydelig av SAS sine landsider også har problemer. Jeg må velge browser med omhu hvis jeg skal bestille billetter gjennom f.eks. sas.no, hvis ikke kommer feiler søkesiden.

Selv ikke wideroe.no går fri av feil, men her er det stavefeil/gramatiske feil og det spesielt på den engelske utgaven. Et eksempel ser en klart ved å test den omtalte "Se om vi er i rute"-utgaven på engelsk wideroe.no (Live flight information) og opp kommer overskriften "Flight in scedule?" - skulle ikke dette har vært "Flight on schedule?"? Regner med at Farmer tar tak i dette raskt - og spell check er ikke et verktøy bare dyslektiske har bruk for.

Og nei, jeg vil ikke søke :rolleyes:

Attachments

• SASGroup_MSIE.jpg
    SASGroup_MSIE.jpg
    94.8 KB · Views: 294
  • SASGroup_Safari.jpg
    SASGroup_Safari.jpg
    75.6 KB · Views: 292
  • SASGroup_Firefox.jpg
    SASGroup_Firefox.jpg
    95.2 KB · Views: 289
  • SASGroup_Chrome.jpg
    SASGroup_Chrome.jpg
    81.8 KB · Views: 284
Re: Synes du SAS' nettsider suger? Vel, nå har du mulighet til å gjøre noe med det

De fleste av mine venner som kan anses som "amatører" foretrekker Norwegian sine sider, hovedsaklig p.g.a. den enkle og oversiktelige 'Lavpriskalenderen'. De synes SAS sine sider er vanskelige å bruke når man vet hvor man skal reise, men er fleksibel på dato. Da blir det mye prøving og feiling med forskjellige datoer, mens Norwegian gir deg de beste datoene på første forsøk.

Personlig synes jeg SAS sine sider er enkle nok, men så booker jeg aldri avanserte reiser der (det gjør jeg via reisebyrå). Blir hovedsaklig enkle tur/retur innenriks på sas.no.

Siden det snakkes om webdesign - her har jeg testet SAS Groups startside på fire browsere og siden feiler på tre av fire av dem. Dette med design er en sak, backenden og kompatiblitet på flere plattformer og alle typer browsere er viktig hvis en i det hele tatt skal selge. Det er tydelig av SAS sine landsider også har problemer. Jeg må velge browser med omhu hvis jeg skal bestille billetter gjennom f.eks. sas.no, hvis ikke kommer feiler søkesiden.

Selv ikke wideroe.no går fri av feil, men her er det stavefeil/gramatiske feil og det spesielt på den engelske utgaven. Et eksempel ser en klart ved å test den omtalte "Se om vi er i rute"-utgaven på engelsk wideroe.no (Live flight information) og opp kommer overskriften "Flight in scedule?" - skulle ikke dette har vært "Flight on schedule?"? Regner med at Farmer tar tak i dette raskt - og spell check er ikke et verktøy bare dyslektiske har bruk for.

Jeg er helt enig med deg KGL....minimu boer man teste sidene i disse "browserene" du har gjort her....og sidene skal fungere i alle 4...klart at hvis man koder til IE, saa er det langt mere jobb aa aa faa ting til aa fungere i de andre, fordi IE er en saapass hjernedoed leser.....

Spell check fikser ikke nødvendigvis alt slikt .. men Widerøe har jo kompetanse på språket internt, så dette bør vi fikse kvikt. På den annen side, burde ikke et provinsselskap som Widerøe ha noen slike små sjarmerende feil? ;)

På den annen side, burde ikke et provinsselskap som Widerøe ha noen slike små sjarmerende feil? ;)

Men for guds skyld ikke i overskrifter - det er de vi ser best :colgate:

På den annen side, burde ikke et provinsselskap som Widerøe ha noen slike små sjarmerende feil? ;)

Widerøe er et folkelig selskap. Da må man ha noen små skrivefeil ja :)

Widerøe er et folkelig selskap. Da må man ha noen små skrivefeil ja :)

Ikke bare er man folkelig - men om jeg husker riktig er "folkelighet" enn av fire kjerneverdier! Aldri følt meg så folkelig som under tiden i grønn uniform!

SAS har altid haft store problemer med at programmere hjemmesider til andet end Explorer. Tydeligvis er programmørerne udelukkende fokuseret på Windows og har ikke været fokuseret på andet end IE. Indtil for ganske kort tid siden har det været praktisk taget umuligt at bestille billetter hvis man har Mac. Selve bookingdelen fungerer nu med Firefox, men med Safari kan du f.eks. ikke logge ind på Eurobonus-siderne og der er masser af andre fejl, som skræmmer brugerne i armene på andre flyselskaber.

Jeg arbejder selv med webudvikling og naturligvis kan der være problemer i visse tilfælde med at optimere til alle browsere, men idag er det blot en nødvendighed hvis man vil fremstå som et professionelt e-commerce firma. Når de så er sagt, så vil det altid være muligt at optimere til alle browsere og hvis det ikke er, så har man fra starten valgt en forkert teknologi og dermed også valgt de forkerte folk til at styre udviklingsprocessen.

Jeg håber disse tiltag med større fokus på e-commerce hos SAS langt om længe får selskabets øjne op for at der findes mange kunder som bruger andet end Windows, men desværre så ser det ikke ud til at SAS har haft nogen særlig fokus på dette.

Et godt eksempel er SAS forholdsvis nye Pakkerejse-booking, hvor man har valgt en samarbejdspartner og teknologi, som ligner noget fra starten af 80'erne. Design, brugervenlighed og overskuelighed er direkte pinlig.

Desuden ender man op med at få udstedt sin SAS-flybillet via et eksternt rejsebureau når man forsøger at booke???? Det kan SAS gøre bedre - og hvis man ikke vil det, så er det bedre helt at lade være - for med den nuværende løsning skræmmer man kunderne væk. Et tydeligt eksempel på at dem der træffer beslutningerne om sådan noget ikke har gennemarbejdet det godt nok eller ganske enkelt ikke er dygtige nok. Pakkerejse delen er pinlig dårlig.

Det mest skræmmende eksempel er SAS medarbejder-portal, som naturligvis ikke har indflydelse på kunderne, men er et klasseeksempel på hvor dårlig kode man kan slippe afsted med at levere. Hele opbygningen af denne er et klasseeksempel på hvordan man IKKE skal lave en portal. Den er smækfuld af ikke-standarder og er umulig at bruge på andet en IE - desuden er den langsom og unødvendig uoverskuelig. Og for at gøre dette endnu værre, så har SAS lige lavet helt ny version af portalen, som blot er blevet endnu dårlige kodemæssigt end den gamle. Utroligt at man bruger så mange penge på noget, som er så dårligt programmeret.

jeg håber SAS med ny fokus begynder at bede deres programmører om at lave ordentlig kode, så man også kan få fat i de kunder, som man idag gør alt hvad man kan for at skræmme væk.

og nej jeg er heller ikke interesseret i at søge, men er der et konsulent job åbent ville jeg kunne komme med en masse inputs om brugervenlighed og optimering :-)

back on topic - det er fremdeles mulig å søke på stillingene!
Vi trenger flere dyktige kolleger borte i Stockholm!

jeg vet hva jeg velger... MJF eller STO.... :-)

Når begynner du? :lol:

Den "sentrale" bedriften er vel kjent for å være fleksible på hjemmekontor-løsninger - eller hva Andreas? ;)

Hva får deg til å si det? :love

Den "sentrale" bedriften er vel kjent for å være fleksible på hjemmekontor-løsninger - eller hva Andreas? ;)

Og for å få til døgndrift så sender de noen til en strand i Asia, og noen til bondlandet i sørstatene... :p

-A

Back