Sykle Oslo - Bergen

DAG 4 fra fjell til fjord

Etter en ganske guffen ettermiddag på den vestre delen av Rallarveien var det en positiv overraskelse å våkne opp til knallvær og blå himmel. Frokosbufféten inneholdt også en positiv overraskelse: Verdens beste croissanter! Varme, sprø og lette! Etter en ihjælsaltet middag kvelden før hadde jeg slett ikke noen forhåpninger om kulinariske godbiter, men der tok jeg jaggu feil! Nam!

Pga at sykkelveien ned Måbødalen er stengt pga ras, er den eneste muligheten nå å sykle Rallarveien mellom Oslo og Bergen. Det innebærer at man må «jukse» med å ta toget gjennom Gravhalstunnelen til Upsete stasjon. Toget var som seg hør og bør litt forsinket, men ikke verre enn at tidsskjemaet mitt holdt helt greit.
En Fun-fact om Gravhalstunnelen: Fra den ble bygget holdt den stand i 40 år på suveren førsteplass som Norges lengste tunnel. I dag er den på 54. plass.

Fra Upsete er det bare å følge veien gjennom Raundalen ned mot Voss. Stort sett nedoverbakke hele tiden, men som alltid ellers i Norge noen seige kneiker oppover også. Dersom man som meg egentlig ikke har noe på Voss å gjøre, kan man kutte svingen litt ved å ta en grusvei på østsiden av Bømoen. Det sparer fire-fen kilometer. Man kommer ut på sykkelveien som er anlagt langs den gamle Hardangerbanen som gikk fra Voss til Granvin. Med unntak av et par tunneler der det ikke er lov å sykle igjennom er hele traséen asfaltert og helt nydelig sykkelvei.

Man passerer Skjervsfossen der det er anlagt en flott rasteplass på toppen. Der finner man sannsynligvis også verdens beste utsikt fra et toalett; gulv-til-tak vindu rett ut i fossen. Se bilde.

Sykkelveien følger gamleveien ned forbi fossen før den kommer inn på Hardangerbanen nedenfor tunnelene. Inn til Granvin er det flatt og fint langs Granvinsvatnet, mange fine rastemuligheter her også. Det ble en baguett og Cola i Granvin før jeg tråkket videre utover langs Hardangerfjorden i strålende sol og vindstille. Hvilken dag, og for en flott tur!

Av de ca 1650 veitunnelene vi har i Norge ligger veeeldig mange på Vestlandet. Å sykle i tunnel er noe man skal tenke seg godt om før man gjør, og de bør unngås dersom man har mulighet. Det er dog umulig å unngå dem helt om man skal komme seg frem, men sørg i hvert fall for unngå de mest trafikkerte.
Jeg hadde omhyggelig prøvd å unngå tunneler da jeg planla turen, men det måtte bli to-tre stykker uansett. Den første var Folkedalstunnelen. Den er knappe 10 år gammel, bred og godt belyst. Jeg har hele tre baklys (to faste og et strobelys) på sykkelen i tillegg til refleksvesten, så bør være godt synlig. Mye av problemene med sykling i tunnel er den store fartsforskjellen. Bilene holder 80-100 og på sykkel er det stort sett maks 20-30. I motbakker enda mindre. Greit å være så synlig som overhodet mulig. Selv har jeg som bilist opplevd å komme brått på to mørke syklister ved siden av hverandre i en vestlandstunnel, så lærdommen sitter.
En annen ting de fleste ikke er klar over er hvor inni granskauen høyt støynivå det blir på trafikken inni en tunnel. Det må oppleves for å tro det. Det første som kjørte forbi meg i Folkedalstunnelen var en blodtrimmet ATV. Tror en F35 på take-off er mer støysvak, det var et spetakkel som faktisk var nesten skremmende. Og jeg er ikke lettskremt.

Ved neste tunnel, Bjørgatunnelen, var det mulig å sykle gamleveien rundt langs fjorden. En flott omvei i penværet. Bortsett fra naturen er det ikke så mange severdigheter langs veien, men Fyksesund bru kan nevnes. Da kronprins Olav åpnet den i 1937 var det Nord-Europas lengste hengebro med sine 346 meter. Den har lidd samme historiske utvikling som Gravhalstunnelen og er ikke lenger med på listen over de 100 lengste broene i Norge.

Endelig kom man seg da frem til Sandven hotell i Nordheimsund. Et staselig gammelt hotell med fantastisk flott beliggenhet nede ved sjøen. Her ventet en bedre middag, stille og rolig kveld samt tidlig til køys. Trodde jeg. Fortsettelse følger.

Attachments

• IMG_2723.jpeg
    IMG_2723.jpeg
    998.9 KB · Views: 203
  • IMG_2724.jpg
    IMG_2724.jpg
    163.9 KB · Views: 190
  • IMG_2726.jpg
    IMG_2726.jpg
    101 KB · Views: 194
  • IMG_2731.jpg
    IMG_2731.jpg
    184.2 KB · Views: 199
  • IMG_2732.jpg
    IMG_2732.jpg
    180.2 KB · Views: 193
  • IMG_2733.jpg
    IMG_2733.jpg
    185.1 KB · Views: 45
Last edited:
Tusen takk for fantastisk reise!!
Jeg har krysset heder og føtter og håpet at skulle gå bra. Og, nå har du kommet frem, så nå kan jeg puste lettet ut.
VIKTIG!! Du må ta fly tilbake til Oslo!

DAG 2 fortsettelse

Metereolygene påsto det skulle regne kraftig fra sånn ca 10-1100 og utover, så derfor ble det en tidlig start. Ut i rushtrafikken nordover fra Veggli, bildet ble tatt klokken 0821. Greit nok, selv på sykkel. Værvarselet viste seg heldigvis å ikke stemme, det kom ikke en eneste dråpe. Kanskje litt flaks, eller så har de vært jækla flinke til å legge veien utenom regnbygene. Uansett veldig greit, mye av stigningen ble tatt på en grusvei (Smådølsveien) som var tung nok å trå som den var.

Sikkert noen som lurer på hvordan det kan bale på seg med 1500 høydemeter når man starter et sted som ligger 230 moh og skal til et sted som er 780 moh. Det burde bli 550..?
Forklaringen er at man må opp i over 1000 meters høyde hele tre ganger før man kommer frem til Geilo. Med mindre man kjører Hallingdal er det ingen måter å unngå dette på, skjønt Smådølveien «høvler av» noen hundre meter ift rv40.

Det ble jaggu ny personlig fartsrekord også, 66,7 km/t ned fra Dagalifjellet til Skurdalen. Det holdt helt greit, tror den rekorden skal få stå i fred fremover. Men litt gøy var det…;)

På den siste toppen før Geilo ligger Kikut. Makan til industrielt og støggt hyttefelt/skiheisområde skal man da jaggu… Nuvel. Her bor sikkert alle dem som sier nei til å bygge ut veier i Norge, for det ødelegger naturen så mye.
Beklager, men begynner å bli ganske lei drittveier nå. Sorry.

Helt grei -men dessverre ikke mer- overnatting på Geilo, gamle ærverdige Dr. Holms. Tidligere et yndet sted for diverse rikeruder og tertefine Bægænsærre, men nå begynner det å bli ordentlig slitent. De prøver å holde fasaden, men når malingen flasser, noen av lysene ikke funker, det ligger grus på gulvet ved siden av boblebadet og det er brune, ekle flekker langs lister og i hjørner noen steder..? Men, hyggelig personale og knallbra service, det skal de ha!

Straks middag, og kanskje en øl et sted på «byen» etterpå. Får se.
Som de sier her langs jernbanen: Neste stasjon er Vatnahalsen. Mer i mårra.

Du kunne vel spart en del høydemeter hvis du ved Rødberg hadde svingt av 40 og syklet opp til Tunhovddammen og fortsatt vidre forbi Langedrag og videre ned til Lia Fjellhotell. For så å sykle over siste fjellovergangen til Geilo. For det første så er du lavere enn du er over Dagalifjell, og du hadde sluppet oppstigningen fra Dagali.

DAG 4 fra fjell til fjord

Etter en ganske guffen ettermiddag på den vestre delen av Rallarveien var det en positiv overraskelse å våkne opp til knallvær og blå himmel. Frokosbufféten inneholdt også en positiv overraskelse: Verdens beste croissanter! Varme, sprø og lette! Etter en ihjælsaltet middag kvelden før hadde jeg slett ikke noen forhåpninger om kulinariske godbiter, men der tok jeg jaggu feil! Nam!

Pga at sykkelveien ned Måbødalen er stengt pga ras, er den eneste muligheten nå å sykle Rallarveien mellom Oslo og Bergen. Det innebærer at man må «jukse» med å ta toget gjennom Gravhalstunnelen til Upsete stasjon. Toget var som seg hør og bør litt forsinket, men ikke verre enn at tidsskjemaet mitt holdt helt greit.
En Fun-fact om Gravhalstunnelen: Fra den ble bygget holdt den stand i 40 år på suveren førsteplass som Norges lengste tunnel. I dag er den på 54. plass.

Fra Upsete er det bare å følge veien gjennom Raundalen ned mot Voss. Stort sett nedoverbakke hele tiden, men som alltid ellers i Norge noen seige kneiker oppover også. Dersom man som meg egentlig ikke har noe på Voss å gjøre, kan man kutte svingen litt ved å ta en grusvei på østsiden av Bømoen. Det sparer fire-fen kilometer. Man kommer ut på sykkelveien som er anlagt langs den gamle Hardangerbanen som gikk fra Voss til Granvin. Med unntak av et par tunneler der det ikke er lov å sykle igjennom er hele traséen asfaltert og helt nydelig sykkelvei.

Man passerer Skjervsfossen der det er anlagt en flott rasteplass på toppen. Der finner man sannsynligvis også verdens beste utsikt fra et toalett; gulv-til-tak vindu rett ut i fossen. Se bilde.

Sykkelveien følger gamleveien ned forbi fossen før den kommer inn på Hardangerbanen nedenfor tunnelene. Inn til Granvin er det flatt og fint langs Granvinsvatnet, mange fine rastemuligheter her også. Det ble en baguett og Cola i Granvin før jeg tråkket videre utover langs Hardangerfjorden i strålende sol og vindstille. Hvilken dag, og for en flott tur!

Av de ca 1650 veitunnelene vi har i Norge ligger veeeldig mange på Vestlandet. Å sykle i tunnel er noe man skal tenke seg godt om før man gjør, og de bør unngås dersom man har mulighet. Det er dog umulig å unngå dem helt om man skal komme seg frem, men sørg i hvert fall for unngå de mest trafikkerte.
Jeg hadde omhyggelig prøvd å unngå tunneler da jeg planla turen, men det måtte bli to-tre stykker uansett. Den første var Folkedalstunnelen. Den er knappe 10 år gammel, bred og godt belyst. Jeg har hele tre baklys (to faste og et strobelys) på sykkelen i tillegg til refleksvesten, så bør være godt synlig. Mye av problemene med sykling i tunnel er den store fartsforskjellen. Bilene holder 80-100 og på sykkel er det stort sett maks 20-30. I motbakker enda mindre. Greit å være så synlig som overhodet mulig. Selv har jeg som bilist opplevd å komme brått på to mørke syklister ved siden av hverandre i en vestlandstunnel, så lærdommen sitter.
En annen ting de fleste ikke er klar over er hvor inni granskauen høyt støynivå det blir på trafikken inni en tunnel. Det må oppleves for å tro det. Det første som kjørte forbi meg i Folkedalstunnelen var en blodtrimmet ATV. Tror en F35 på take-off er mer støysvak, det var et spetakkel som faktisk var nesten skremmende. Og jeg er ikke lettskremt.

Ved neste tunnel, Bjørgatunnelen, var det mulig å sykle gamleveien rundt langs fjorden. En flott omvei i penværet. Bortsett fra naturen er det ikke så mange severdigheter langs veien, men Fyksesund bru kan nevnes. Da kronprins Olav åpnet den i 1937 var det Nord-Europas lengste hengebro med sine 346 meter. Den har lidd samme historiske utvikling som Gravhalstunnelen og er ikke lenger med på listen over de 100 lengste broene i Norge.

Endelig kom man seg da frem til Sandven hotell i Nordheimsund. Et staselig gammelt hotell med fantastisk flott beliggenhet nede ved sjøen. Her ventet en bedre middag, stille og rolig kveld samt tidlig til køys. Trodde jeg. Fortsettelse følger.

Fantastisk reisebrev.

Men du kan faktsik sykle Oslo - Bergen uten rallarveien. Og togturen vil da være byttet ut med fergetur.

Sykle over Haukeli, gamleveien går utenfor de lange tunnelene både på Hauklifjell og Røldalsfjellet.

Fra Odda sykler man da til Utne og fra der enten ferge til Kvandal og så fortsette slik du syklet nå. Eller fortsette til Jondal og ta ferge der over til Tørvikbygd.

Takk for flott turrapport Knut. Utrolig spennende lesning. Jeg kjenner jo godt til Gravhalstunnelen som med sine 5311 meter var Norges lengste fra 1906 til 1944. Den var også den nordeuropas lengste tunnel (nord for Alpene). Jeg visste ikke at den var helt nede å 50. plass nå. Det er lenge siden jeg har kjørt over Fyksesund, men husker godt broen. Er den fremdeles enveiskjørt (trafikklys)? Husker den var det sist jeg var der og den har vært enveiskjørt så lenge jeg kan huske.

Jeg har også syklet i tunneller og det er litt av et spetakkel når det passer biler og særlig trailere. Det som du sier at F35 eller SAR queen virker lydløse i forhold.

Vi ser frem til siste rapport fra siste etappen.

DAG 5 sjarmøren og sjarmøretappen

Dærschken! Nordheimsund by night, asså! Alle fordommer om et stille, rolig landsbyliv i bygdenorge ble totalt, komplett og til evig tid borte.

Det startet med en ganske sen middag på hotellet. Såpass sen at det kun var meg og et lystig lag med godt voksne damer fra Bergen i hele spisesalen. Å
Jeg hadde syklet meg rosévinstørst og syntes 175 kr glasset var såpass heftig pris at jeg like godt bestilte en flaske til 570. Da middag og ostetallerken var fortært var det rett under halve flasken igjen. Hmmm. Jeg hadde alle edle hensikter om pent og rolig å trekke meg tidlig tilbake for å ta kvelden, og ingen planer om å drikke noe mer. Hverken vin eller noe annet. Men så var det jo forjævlig å bare la vinflasken stå igjen også. Så jeg mannet meg opp, tok med isbøtten bort til damebordet og sa værsågod, kos dere med resten hvis dere liker rosé.

Dét ble særdeles godt mottatt! Jeg ble beordret til å ta et glass med dem, og da de hørte jeg holdt på å sykle Oslo-Bergen ble de virkelig interessert. De var nemlig en spenstig gjeng med ymse helsearbeidere som en gang i året hadde fast helg alle møttes og tok en tur til et eller annet sted og gjorde noe gøy. Diverse varianter av sykkelturer ble foreslått og luftet.

Restauranten stengte og vi ble alle høflig men bestemt anmodet om vennligst å forlate lokalet. Da fant damene ut at de skulle gå til stedets lokale pub og fortsette der. Jeg sa takk for i aften og tuslet opp på rommet. Men fikk ikke sove. For mye fysisk aktivitet i frisk luft? For mye vin sent på kvelden? For mye et eller annet annet? Aner ikke. Klin umulig å sovne. Sååå… If you can’t beat them, join them.

Inn på puben. Stor gjensynsglede, og fra et eller annet sted dukket det opp en mojito. En av damene, som viste seg å være massør og fysioterapeut syntes -med rette!- at jeg virket så stiv i nakken når jeg vred på hodet. Joda, det kunne ikke benektes. Hvorpå damen beordret en ny mojito og massasje. Der og da! Hun var faktisk veldig flink, og fikk løst skikkelig opp i et par vonde muskler på siden av nakken. Mens jeg satt og drakk mojito. I Nordheimsund! Nu jäklar!

Da jeg kom besto pubens klientell av et par slitne, rustne herrer og et ungt par i tilleg til damegjengen og meg selv. Herrene forsvant ut i natten og det unge paret forsvant ut for å gjøre det ungdommen gjør på natten i Nordheimsund. Kjøre traktor i fylla eller tjuvlåne en fiskebåt. Ellet noe annet. Uansett ble jeg plutselig den eneste mannen i lokalet, og nå hadde damene lyst til å danse..!

Det utartet etter hvert til allsang, dansing på bordet og særdeles høy stemning. Et forslag om fellesbad i sjøen rundt klokken 0130 ble heldigvis nedstemt. Det var ca 8-10 grader i vannet.

Et under at vi ikke ble pælma ut hele gjengen, men det virket på dørvakten som at dette var en ganske så vanlig lørdagskveld i Norheimsund.
Litt over klokken 0200 krøp jeg til køys og sovnet. Alene. Nevner det bare for ordens skyld, siden vi later som dette er et seriøst forum.

Sykkeltur, ja.. Joda. Det var den biten også. Det ble en rooolig morgen og noe sen avgang fra hotellet. Dagens løype gikk videre langs Hardangerfjorden og deretter på skrå over til Eikelandsosen, Osøyri og inn til Bergen. Nok en dag med knallvær. 20 grader, vindstille og strålende sol fra blå himmel. Også den utsikten! Bedre blir det ikke. Og på sykkel får man naturen liksom mye mer innpå enn når man suser forbi inni en bil.

En annen ting man jo også bokstavlig talt får mer innpå er fjellsidene. De er veldig høye og veldig bratte. Rasfare på Vestlandet betyr noe annet enn at støttemuren rundt naboens utegrill holder på å dette ned. Jeg tok meg et par ganger i å lure på om den steinen som veier 10 tonn og ligger på vippen 100 meter over veien har tenkt å falle ned om 2 sekunder eller om 200 år. Et par steder kom man forbi der den hadde falt ned og der så det ikke ut til at sykkelhjelm ville hjulpet noe særlig.

I Eikelandsosen stakk jeg innom og kjøpte en cola og baguett. Damen i kassa lurte på om jeg skulle sykle langt? «-Til Bergen.» «-Ka?! Ska’ du sykla heilt herifrå te Bægæn?!» Jepp. Bergenserne har et godt ord for reaksjonen hennes: Månebedotten!

Fra Os følger sykkelveien deler av den gamle jernbanelinjen Os-Nestun før man på Nestun «skifter spor» til Bergensbanens gamle trasé inn mot Bergen.
Jeg sutrer mye over norske drittveier, men det må sies at sykkelveiene inn mot Bergen er jækla bra! Ingenting blir bedre enn en asfaltert jernbanestrekning som sykkelvei. Og fra Minde til Fyllingsdalen har de jo virkelig laget det fjongt med den nye sykkeltunnelen. Den er egentlig bygd som nødtunnel og rømningsvei for trikke..beklager, BYBANEN, som går ved siden av. 3 km gir den status som verdens lengste sykkeltunnel og den måtte jo bare prøves. Kort oppsummering: Knallbra. Fantastisk lyssatt og kunstnerisk utformet, samtidig som den er funksjonell. Flotte sykkelbaner og fortau. Ditto for tunnelen under Kronstad. Men vær obs på at temperaturen i tunellene bare er 12-13 grader, så det ble kjølig å sykle i t-skjorte.

I sentrum generelt og på Bryggen spesielt, var det i anledning godværet et yrende folkeliv og umulig å komme seg frem på gangveier og fortau. Men på slaget 1755 sto jeg parkert. Totalt 581 kilometer fra Holmenkollbakken. Sykkelen fungerte 100% perfekt. Det samme kan kanskje ikke sies om syklisten, men det var heller ikke så halvgæernt. Lårmusklene protesterte i motbakkene de to siste dagene, men resten fungerte forbausende bra. Til tross for at denne rapporten kan tyde på noe ganske annet passet jeg hele tiden på å drikke mye vann. Det forebygger stort sett mot alt av plager og kramper, noe jeg heldigvis unngikk. Og med unntak av et par timer på Rallarveien var det opphold og godvær på hele turen. Nesten utrolig mtp årstiden, distansen og geografien.

Takk for turen!

Attachments

• IMG_2734.jpg
    IMG_2734.jpg
    78.4 KB · Views: 44
  • IMG_2684.jpg
    IMG_2684.jpg
    94.8 KB · Views: 48
  • IMG_2698.jpg
    IMG_2698.jpg
    133.1 KB · Views: 53
  • IMG_2738.jpg
    IMG_2738.jpg
    137.9 KB · Views: 47
  • IMG_2739.jpeg
    IMG_2739.jpeg
    727.5 KB · Views: 47
  • IMG_2741.jpeg
    IMG_2741.jpeg
    584.9 KB · Views: 35
  • IMG_2742.jpg
    IMG_2742.jpg
    192.3 KB · Views: 37
  • IMG_2743.jpeg
    IMG_2743.jpeg
    716.8 KB · Views: 38
Last edited:
Takk for turen og hva jeg tenker må være et av de morsomste reisebrevene her på lange tider!

Episk bra skrevet

Takk for flott turrapport Knut. Utrolig spennende lesning. Jeg kjenner jo godt til Gravhalstunnelen som med sine 5311 meter var Norges lengste fra 1906 til 1944. Den var også den nordeuropas lengste tunnel (nord for Alpene). Jeg visste ikke at den var helt nede å 50. plass nå. Det er lenge siden jeg har kjørt over Fyksesund, men husker godt broen. Er den fremdeles enveiskjørt (trafikklys)? Husker den var det sist jeg var der og den har vært enveiskjørt så lenge jeg kan huske.

Jeg har også syklet i tunneller og det er litt av et spetakkel når det passer biler og særlig trailere. Det som du sier at F35 eller SAR queen virker lydløse i forhold.

Vi ser frem til siste rapport fra siste etappen.

Takker! Ja, Fyksesund er lysregulert enveis.

Også et tak for turen fra det flade naboland! Du er - med et dansk ord - en bjergtagende fortæller !

Du kunne vel spart en del høydemeter hvis du ved Rødberg hadde svingt av 40 og syklet opp til Tunhovddammen og fortsatt vidre forbi Langedrag og videre ned til Lia Fjellhotell. For så å sykle over siste fjellovergangen til Geilo. For det første så er du lavere enn du er over Dagalifjell, og du hadde sluppet oppstigningen fra Dagali.

Det er syv km lengre og du sparer 4 -fire- høydemeter iflg GoogleMaps.
I tillegg får du 350 meter stigning de første fire kilometerne i stedet for over 10 km på Smådølveien. Det har mye å si for belastningen på batteriet og kroppen, pluss at man holder vesentlig høyere fart med slakkere stigning.

Fantastisk reisebrev.

Men du kan faktsik sykle Oslo - Bergen uten rallarveien. Og togturen vil da være byttet ut med fergetur.

Sykle over Haukeli, gamleveien går utenfor de lange tunnelene både på Hauklifjell og Røldalsfjellet.

Fra Odda sykler man da til Utne og fra der enten ferge til Kvandal og så fortsette slik du syklet nå. Eller fortsette til Jondal og ta ferge der over til Tørvikbygd.

Ja, gamleveien går utenom akkurat de tunnelene, men det er fremdeles mange du må igjennom. Det er også en god del snø- og rasoverbygg som i praksis er det samme som tunnel mht sikt og utsatthet. Det blir også mange kilometer langs E134 og rv 13 som er sterkt trafikkert, spesielt av tungtrafikk.
Dessuten har du Eitrheimstunnelen fra 1960 som er 1,7 km, smal og mørk, så nei takk.

Last edited:
Back