Sykeseng på B737 -700

henrikvd

ScanFlyer Blue
Sykeseng på B737 -700

Jeg fløy AB8246 fra TXL til OSL på fredag og da hadde de gjort en litt spennende vri på de bakerste radene.

På venstre side hadde setene på rad 24 og 25 (26 er bakerst) blitt slått ned og oppå disse var det montert en sykeseng. Innretningen/senga hadde noen slags skinner slik at det var mulig med forheng. I denne senga lå det en dame som tydeligvis skulle transporteres liggende. Hun hadde en spesialsele slik at hun var sikret til sengen hele turen. Hun virket helt frisk (og "normal"), og var ikke komblet til noe apparat, men måtte tydeligvis ligge. Med seg hadde hun en dansk mann som hadde en SOS-logo på genseren og jakken.

Så mitt spørsmål, er det noen som vet om dette er en normal måte transportere pasienter på? Og er dette vanlig i flere flytper? Og er det noe flyselskap i stor grad legger til rette for?

Re: Sykeseng på B737 -700

Dette var vanlig også her i landet i "tidligere tider". BU transporterte bårer både i 737, F28 og F27, og jeg regner med at SAS gjorde det samme. Det var da altså et kit med utstyr og stropper ombord i alle fly.
Jeg har sett tilsvarende bårer også hos AF (B732/735) og BA (B732/734), men da som et skikkelig byggesett som var et hekkan å montere... Disse ble sendt fra hovedbase dersom det var bestilling på båre. Disse ble vel også brukt på andre flytyper i deres flåter. I hvilken utstrekning disse er i bruk i dag vet jeg ikke, men ser ikke bort fra at det kan være tilfelle.

I BU ble det slutt på dette en gang på 90-tallet, det var vel da bruken av ambulansefly virkelig tok av.

Jeg har montert og surret utallige av disse gjennom mange år. Mange skjebner å se, for å si det slik, kanskje spesielt barn til brannskadeavdelingen på Haukeland i Bergen. :(

Last edited:

Mannen med SOS-logo kommer nok fra SOS International. De jobber med assistanse og hjelp til mennesker som blir syke i utlandet/på reise.

Hadde gjerne et par slike om dagen da jeg jobbet på FBU. Har alt gått til ambulanseflyene?

Om ikke hukommelsen spiller meg ett puss så var det sånn båre på en SK charter fra JSI i sommer.

Jeg var med på en slik med Dash 7 en gang fra Vadsø til Hammerfest via Alta. Mulig pasienten skulle videre til Tromsø også, men jeg gikk av i Hammerfest. Mener å huske at det var 6 seter de brukte den gangen.

Du trenger tre rader, enten tosetere eller tresetere. DC9/MD80 var bra der. Mulig det gjorde det uøkonomisk å måtte betale for ni istedet for seks seter...

Du trenger tre rader, enten tosetere eller tresetere. DC9/MD80 var bra der. Mulig det gjorde det uøkonomisk å måtte betale for ni istedet for seks seter...

Trenger 3 rader ja, men det er bare to av dem som trenger å bli slått ned. Den tredje raden okkuperes, men er ikke slått ned.

Dette var vanlig også her i landet i "tidligere tider". BU transporterte bårer både i 737, F28 og F27, og jeg regner med at SAS gjorde det samme. Det var da altså et kit med utstyr og stropper ombord i alle fly. (...)

Takk for raskt og utfyllende svar Stone :-)

På noen eldre (og kanskje nyere også?) flytyper kan man av og til se at det finnes skinner for forheng fastmontert allerede. Tror dog de nyere stretchermodellene har det "integrert". Det finnes også stretchere som du kan montere helt uten verktøy, du "klikker" dem fast i gulvskinnene. Hvor stretcher skal monteres i kabinen er forhåndsbestemt. Og det koster masse penger!

Det er tiden for dette nå i beste KLM-ånd, nederlenderne kommer til Norge for å stå på ski og reiser som regel hjem igjen på stretcher.

Sist jeg var borti en stretchertransport var nettopp på KL, så det stemmer bra også med min erfaring. :-)

Finnes en del av dette hos TK, mange som reiser til et veldig bra sykehus i Tyrkia, samtidig som at det finnes hos OS og LX også, om vinteren vet jeg at OS har et eget strecherfly som flyr fra VIE til INN f.eks :)

Back