Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken (Okt '19)

Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Det her kan jo potentielt sætte hele AirBaltic på bakken... 30 fly ude hos Swiss må også kunne mærkes ganske kraftigt.
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

GVA er hardt rammet. Alt unntatt JFK og ZRH er kansellert
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Det her kan jo potentielt sætte hele AirBaltic på bakken... 30 fly ude hos Swiss må også kunne mærkes ganske kraftigt.
Air Baltic har "kun" 11 av 40 fly som A220. Resten en blanding mellom CS300, 737 og Q-400.
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Air Baltic har "kun" 11 av 40 fly som A220. Resten en blanding mellom CS300, 737 og Q-400.



En A220-300 er identisk med en CS300, så de har 20 av typen [emoji6]

Men slik jeg forstår skal Swiss «kun» ha dem inn til en kort sjekk. Med mindre de finner noe mer
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Air Baltic har "kun" 11 av 40 fly som A220. Resten en blanding mellom CS300, 737 og Q-400.

A220 eller CS300 spiller ingen rille .. de har samme motorer. 2 x PW PW1524G
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Dessverre, selvfølgelig, kveldens flight fra/til ZRH er kansellert..... Det hoper seg opp nå...
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Er det noen siste generasjons motorer som ikke har problemer nå? De har jo tøyd strikken for langt tør jeg påstå? RR sliter med varmeutvikling og sprekker på dreamlinerene, GE sliter med den nyeste største til 777x, P&W sliter med havarier på a320neo (spesielt i India) og nå a220 (jeg som tenkte girkassa skulle gjøre en forskjell her). Pluss de måtte bytte motorene på tidlige embraer e2 som wif sine. Da sitter vi igjen med leap motoren til cfm. Disse har vel også rukket å havarere på max om jeg ikke husker feil? Alt i alt så har man gått fra noe som "alltid" funker, til noe som bruker mindre fuel, men som man slettes ikke kan stole på lengre? Ryker vel en P&W på en embraer også snart da...
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Skumle greier dette her. Flymotorer som var så til å stole på at vi fikk ETOPS osv, og nå er det nesten ikke nye motorer uten feil... Kan bli skeptisk av mindre, hvor lenge til vi ser første doble motorhavari?
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Ser ut som Swiss allerede har første A220 tilbake i trafikk. HB-JCM, en A220-300 tok nettopp av mellom ZRH og CDG, og Swiss bekrefter det på Twitter også, selv om de har glemt den nå heter A220 ;)

https://twitter.com/FlySWISS/status/1184176854623760384

After a comprehensive engine inspection the first C Series have already returned into service in perfect condition. Based on the current planning the flight operations can be resumed on Thursday in a largely regular manner.

Da sitter vi igjen med leap motoren til cfm. Disse har vel også rukket å havarere på max om jeg ikke husker feil?

Leap'n som hadde en inflight shut down var på en Southwest MAX under en ferry flight etter groundingen.

Leap på både NEO og MAX har hatt sine problemer, men de har vært relativt mindre, sammenlignet med mye annet i dag. Dog har det vært noe smårusk (utover produksjonsproblemer) og noen motorer har måttes byttet og det har vært større slitasje på enkelte deler. Det er jo egentlig litt av det som er PW GTF sitt problem, hvor det på endel deler under endel forhold er veldig høy slitasje

Eneste motor de siste årene som vel har gått relativt knirkefritt er Rolls Royce Trent XWB på A350
 
Last edited:
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Ser ut til at sjekken gikk fort eller at de har ombestemt seg da det meste/mange er til bake i trafikk
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

A220 eller CS300 spiller ingen rille .. de har samme motorer. 2 x PW PW1524G

Air Baltic mener de har en annen versjon, PW1521G og derfor har business as usual.
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Air Baltic mener de har en annen versjon, PW1521G og derfor har business as usual.



Joda, men samtidig er også de byttet en drøss med motorer siden de fikk første fly
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Motorbytte har nok vært "Business as usual" for disse maskinene.
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

Slik jeg forstår det har nesten alle A220 hos Swiss nå tilbake i trafikk. Unntaket er den som blåste motoren og som står i Paris, samt en maskin som var inne til planlagt vedlikehold
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken

En airBaltic-flyvning til Malaga landet i Bordeaux i dag etter "left engine shutdown", ref. én av pilotene på den aktuelle flygningen.

Det var for øvrig YL-AAU, som vel er siste A220 airBaltic har mottatt, levert i desember.
 
Last edited:
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken (Okt '19)

Hvorfor kan man aldri sette flyene på noe mer kreativt og spennende sted en bakken?

Det må finnes et bedre sted????
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken (Okt '19)

Det må da være bedre med 'på bakken' enn 'i bakken' ?

Eneste alternativ ellers er vel space, og da trenger man vel litt sterkere motorer ..
 
Re: Swiss setter alle A220 midlertidig på bakken (Okt '19)

Er jo blitt ganske vanlig å lagre i skyen...
 
Back
Top