SVG stengt pga. mistenkelig gjenstand 11AUG25

Det viser seg at den aktuelle kofferten testet positivt på spor av sprengstoff. NRK melder det nå i kveld.

Kofferten ble funnet ubevoktet på et toalett.

På flyplassen har personellet mulighet til å teste for spor av sprengstoff.

Kofferten uten vedkjent eier testet positivt.

– Det er trinnvis eskalering. I dette tilfellet kontaktet vi politiet som vurderte at de ville ha inn ekspertise, sier sikkerhetssjefen på Stavanger lufthavn, Ailin Berntsen.

Det er sjeldent at konsekvensene blir så store.

https://www.nrk.no/rogaland/stavang...fra-karmoy-matte-utsette-usa-turen-1.17524792

Det er lett å latterliggjøre slike situasjoner. I dette tilfelle synes jeg det var innafor å være varsom.

Last edited:
«Sikkerhet er kunsten å sørge for at visse ting ikke skjer. En utakknemlig oppgave, for når slike ting ikke skjer, vil det alltid være noen som hevder at sikkerhetstiltakene var overdrevne og unødvendige»

Det er lett å latterliggjøre slike situasjoner. I dette tilfelle synes jeg det var innafor å være varsom.

Better be safe then sorry.

Når det er sagt, de visste at der var spor av sprengstoff, noe fikk allikevel lande, var der så mye endring i info fra de landet til de som måtte diverte?
Hvor stor skade sprengstoff i en koffert kan gjøre aner jeg ikke, men stusser litt på om ikke de andre og kunne landet, parkert I trygg avstand, blitt bussen til heliport, som jeg antar og vil være i trygg avstand. Der kunne de fått sin bagasje.

Better be safe then sorry.

Når det er sagt, de visste at der var spor av sprengstoff, noe fikk allikevel lande, var der så mye endring i info fra de landet til de som måtte diverte?
Hvor stor skade sprengstoff i en koffert kan gjøre aner jeg ikke, men stusser litt på om ikke de andre og kunne landet, parkert I trygg avstand, blitt bussen til heliport, som jeg antar og vil være i trygg avstand. Der kunne de fått sin bagasje.

Handler nok litt om operasjonelle grunner og disponering av resurser.
Skulle det f.eks faktisk ha skjedd en eksplosjon ønsker du å ha minst mulig pax/personer innenfor flyplassens gjerder.

Basert på det jeg har lest av informasjon om hendelsen tenker jeg i dette tilfellet har man gjort det eneste rette og tilkalle bombegruppen. Særlig når man har testet og funnet spor av sprengstoff på koffert, og man ikke klarer oppspore eier (som viste seg å sannsynligvis være utenlandsk) kan man aldri være sikker.

Så går det an å spørre seg om det burde vært politiressurser lokalt i politidistriktene som kunne hatt kompetanse/utstyr til å gjøre noen eller alle undersøkelsene bombegruppa fra Oslo gjorde.

Bagasjens eier er sporet opp.
Fra Aftenbladet:
- Vedkommende er en kvinne med utenlandsk statsborgerskap, som har vært i Stavanger på et kort besøk hos en slektning. Hun har nå returnert til hjemlandet, og vi har ikke lyktes i å få snakke med henne.
- Familiemedlemmet har fortalt at kvinnen reiste til flyplassen i den tro at hun hadde returbillett til hjemlandet fra Sola, men det viste seg å være fra Gardermoen. Kvinnen kom seg deretter i all hast til Gardermoen, og dro hjem derfra.

https://www.aftenbladet.no/direkte/i/BJjxb0/aftenbladets-nyhetsstudio?pinnedEntry=273832

Lå vel i kortene at det ikke var en EBP det var snakk om ja, om det er lov å si uten å bli kansellert, halshugget og hengt ut….

Back