SVG stengt pga. mistenkelig gjenstand 11AUG25

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Flyplassen stengt. Terminalen evakuert. ETA Bombegruppa Oslo 2130Z.

Tre ankomster står på TwY G. En flight fra BGO har snudd. Og SK4481 fra TRD i holding og er litt i villrede på hva de skal finne på.
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

SK4189 fra BGO og SK4481 fra TRD har begge diverted til BGO.
KL1183 har holdt ved HAU en kort tid men passerer nå SVG (i 15 000 ft) i dette tidspunkt sannsynligvis på vei til KRS (basert på retningen).
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

WF fra Bergen forsvant fra FR24 foran tårnet ved stands 30s. SK fra Oslo gjorde det samme.
Muligens siden begge er innenlands ankomster så kan disse pax busses ut og landside (kanskje droppes på et av flyplass hotellene).
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

WF545, DY548, SK4055 som landet før alt stengte ned har fått parkere remotely. Pax er busset fra flyene og direkte til taxidepot landside. Sendes videre vekk fra flyplassen og får ikke hente ut bagasje etc. nå.

KL fra AMS går til KRS. Ser ut som LH fra FRA går til OSL.

Mulig noen av de tre førstnevnte planlegger posflights ut fra SVG når de eventuelt åpner igjen hvis ikke crew går ut på tid da.

Ellers så dreier det seg visstnok om hensatt bagasje som er årsaken her.
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

Det blir en lang natt for KL PAXene som først satte kursen mot BGO, men ble omdirigert halvveis (mellom SVG og BGO) pga fulle hotellrom. Så gikk flyet til KRS, hvor man heller ikke fant hotellrom og nå etter refueling er på vei mot OSL.

Det rare oppi dette er at LH fra FRA også diverted mot OSL først før det snudde over Rjukan og satte kursen mot BGO. Flyet er så vidt jeg vet enda på bakken på BGO, men hvis det er ingen hotellrom, hva har dem da tenkt å gjøre?

SK fra CPH ser ut til å bli holdt igjen i CPH. Flyet er ikke innstilt enda hel 00:10, 1 time etter avg tid).

Bombegruppen fra politiet kommed helikopter ifg Aftenbladet frem kl 23:30.
 
Last edited:
Frankfurt maskinen stod oppført med en avgang (på FR24) BGO-SVG tidligere i kveld hvertall. WF har fått lov å fly Embraer-maskinen sin tom SVG-BGO. En DY-maskin fra NCE med ankomst omtrent nå setter kursen mot Oslo.

SK4481 som diverted tidligere i kveld er på vei BGO-OSL på samme rutenummer. Tyder på mangel på hotellrom i Bergen også.
 
Last edited:
Den mistenkelige kofferten som ble funnet på Stavanger lufthavn, Sola mandag kveld inneholdt helt ufarlige gjenstander og klær. Situasjonen var avklart rundt klokken to i natt.
 
Alle avganger mellom 0600 og 0730 er kansellert i morges bortsett fra SK4002 som var en av de tre maskinene som fikk parkert i løpet av kvelden i går.
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

Så gikk flyet til KRS, hvor man heller ikke fant hotellrom og nå etter refueling er på vei mot OSL.

Alle hotell i området er nok fullbooket denne uka pga Arendalsuka
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

Alle hotell i området er nok fullbooket denne uka pga Arendalsuka
Jeg tenkte det lå bak det (fulle hotellrom) JA, men tydligvis så tenkte/ viste ikke dem som handlet KLM det.
Men det kan også være at de måtte til KRS for refueling allikevel, fordi de hadde nok ikke tanket for den situasjonen og dermed kun hadde reserve til nærmeste flyplass, da de tok av fra AMS i det SVG ble stengt/ evakuert.
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

Men det kan også være at de måtte til KRS for refueling allikevel, fordi de hadde nok ikke tanket for den situasjonen og dermed kun hadde reserve til nærmeste flyplass, da de tok av fra AMS i det SVG ble stengt/ evakuert.

Avstanden SVG-BGO og SVG-KRS er ikke så forskjellig. Men de fant ikke hotellrom i Krisitiansand nei. Fra Aftenbladets artikkel:


– Vi lettet klokken 21.00, men like før vi skulle lande på Sola opplyste kabinpersonalet at vi måtte lande i Bergen. Fem minutter senere fikk vi beskjed om at det ikke fantes ledige hotellrom i Bergen, og at vi derfor ble sendt videre til Kristiansand. Nå har vi nettopp landet her og sitter i flyet og venter på mer informasjon, forteller han.

i 23.30-tiden fikk passasjerene vite at også alle hoteller i Kristiansand var fulle.

– Nå skal vi fylle mer drivstoff og fly til Oslo. Der skal det være ledige hotellrom, sier han.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4B2xER/stavanger-lufthavn-evakueres
 
Frankfurt-maskinen D-AIDL står fortsatt på BGO og skal gå pos.flight til FRA som LH9851 ca. 15:00.

Amsterdam-maskinen PH-NXK står fortsatt på OSL og skal gå pos.flight til AMS som KL9936 ca. 15:00.

Crew har naturligvis gått ut på tid og når det ikke er annet crew tilgjengelig så blir maskinen stående inntill de får inn alternativt crew eller gårsdagens crew har hvilt nok.
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

Avstanden SVG-BGO og SVG-KRS er ikke så forskjellig. Men de fant ikke hotellrom i Krisitiansand nei. Fra Aftenbladets artikkel:




https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4B2xER/stavanger-lufthavn-evakueres
Når jeg tenkte på reservefuel så tenkte jeg på at de ikke hadde planlagt fuel til å diverted til OSL. Og når dem fikk beskjed om at BGO ikke var et alternativ pga fulle hotel, så var vel kun KRS igjen som naturlig alternativ for KLM.

Det som ville vært interessant å høre er hva som gjorde at Bergen var fult (skjer det noe spesielt der nå) og hvordan greide Lufthansa å få tak i hotellrom, med tanke på at de lå noe bak KLM i tid.
 
Re: 11/8-25 - Sola stengt pga. mistenkelig gjenstand.

Det som ville vært interessant å høre er hva som gjorde at Bergen var fult (skjer det noe spesielt der nå) og hvordan greide Lufthansa å få tak i hotellrom, med tanke på at de lå noe bak KLM i tid.

En passasjer på Frankfurt-flyet sier at det ikke var rom å oppdrive i Bergen heller så de ble liggende på benkene på flyplassen. Informasjonen fra Lufthansa skal visst også ha vært mangelfull.
 
Snakk om å stelle i stand kaos for en koffert med klær.

Skulle tro det var ingen voksne på jobb...
Avinor/sikkerhetsselskapene gjør dette for å være på den sikre siden, som i seg selv er greit. Det morsomme er jo at det er DY, WF, SK, LH og KL som må ta regninga for deres forsiktighet. Så med andre ord-null insentiv for Avinor til å endre noe på praksisen her; forvent at det fortsetter som før
 
Back
Top