Flere flyruter i hard konkurranse
Dersom Braathens SAFE ikke fikk konsesjon på en ny flyrute Oslo-Torp-Stavanger med forlengelse videre til Haugesund og Bergen, no heller ikke Luftfartsverket gikk inn for, hadde selskapet utarbeidet alternative opplegg for rutene mellom Haugesund og nabobyene Bergen og Stavanger.
Braathens SAFE hadde hatt konsesjon på å anløpe Haugesund på sin Vestlandsrute siden Haugesund Lufthavn, Karmøy ble åpnet i 1975, men hadde aldri tatt Haugesund med på sitt rutenett, sannsynligvis fordi det var SAS som fikk konsesjonen på direkteruten Haugesund-Oslo.
Nå så Braathens SAFE og datterselskapet Busy Bee på mulighetene for å starte flygninger mellom Bergen-Haugesund og Stavanger med et 44-seteres propellfly av typen F-27 Friendship som Braathens SAFE leiet av Busy Bee.
Flyet brukte de til å fly post til Molde fra Oslo hver kveld. Det var meningen å fly om morgenen fra Molde til Bergen, Haugesund og Stavanger, og flere dalige turer mellom Stavanger og Bergen via Haugesund før flyet om kveldeb fløy Bergen-Haugesund-Stavanger-Oslo.
I flyselskapet ble det ikke lagt skjul på at det nye ruteopplegget ville kunne ta bort grunnlaget for de syv daglige flyrutene som Norving hadde mellom Haugesund og Bergen, foruten fem daglige avganger til Stavanger.
Norving-ledelsen trodde imidlertid ikke at Braathens SAFE kunne trafikkere den nye ruten økonomisk med så store fly.
Luftfarten på Haugalandet
Fra 1914 til 2004
Sverre Utne Reitan
Eget forlag
ISBN nr. 82-303-0124-7