SVG 25/5 - Test av D40

BSSW

Browncoat
Var en tur på SVG idag for å teste ut mitt nye Nikon D40. Så med en gang at det ikke holder med en 18-55mm linse, så det blir vel innkjøp av 55-200mm snart :) Visste vel egentlig det før avreise også :rolleyes: Traff på et forumsmedelem også, nemlig armag som hadde tatt seg en tur nedom i fra Tysvær for å kikke på fly og båter (av alle ting :8:) :p

Men er kjempe fornøyd med kameraet.....fotografen derimot.....:8:

Her er resultatene fra dagens ekspedisjon...

Alle bildene er bearbeidet i PictureProject, et program som fulgte med kameraet. Og alle utenom bilde nr 9 er resizet. Bilde nr 9 og 10 er samme bildet bare at nr 10 er resizet. Noen som kan forklare hvorfor det blir slik når jeg resizer?

EDIT: Ser nå at det ikke er noe forskjell på bilde nr 9 og 10....men er det noen som kan forklare hvorfor det blir lyse og mørke felt når bildene blir resizet? Det jeg tenker på er tydeligst på bilde 9 og 10 på den røde delen av flyet

Attachments

• DSC_0170 (Medium).JPG
    DSC_0170 (Medium).JPG
    69.7 KB · Views: 318
  • DSC_0181 (Medium).JPG
    DSC_0181 (Medium).JPG
    94.3 KB · Views: 321
  • DSC_0249 (Large).jpg
    DSC_0249 (Large).jpg
    79 KB · Views: 314
  • DSC_0306.jpg
    DSC_0306.jpg
    78.5 KB · Views: 300
  • DSC_0365.jpg
    DSC_0365.jpg
    61.5 KB · Views: 291
  • DSC_0420.jpg
    DSC_0420.jpg
    68.4 KB · Views: 77
  • DSC_0488.jpg
    DSC_0488.jpg
    68 KB · Views: 89
  • DSC_0503.jpg
    DSC_0503.jpg
    52.6 KB · Views: 87
  • DSC_0514.jpg
    DSC_0514.jpg
    73.8 KB · Views: 114
  • DSC_0514 (Large).jpg
    DSC_0514 (Large).jpg
    69.4 KB · Views: 122
  • DSC_0576 (Large).jpg
    DSC_0576 (Large).jpg
    77.3 KB · Views: 135
Last edited:
Det ser ut som du har komprimert bildene en del også! Resizing i seg selv skal vel ikke avstedkomme slikt, men har du komprimert bilde eller f.eks behandlet det med levels før du resizer, tar du jo vekk en del informasjon/pixler og dermed vil noe av bakgrunnen som ikke inneholder noe informasjon skinne gjennom. Dette kan også forekomme hvis du har kroppet bildene mye (noe som ville være naturlig siden du tar med 18-55mm)- da strekker du jo på en måte bildet ut- og har du da f.eks forstørret bildet i tillegg- er det jo vanskelig å holde på kvaliteten!

Det ser ut som du har komprimert bildene en del også! Resizing i seg selv skal vel ikke avstedkomme slikt, men har du komprimert bilde eller f.eks behandlet det med levels før du resizer, tar du jo vekk en del informasjon/pixler og dermed vil noe av bakgrunnen som ikke inneholder noe informasjon skinne gjennom. Dette kan også forekomme hvis du har kroppet bildene mye (noe som ville være naturlig siden du tar med 18-55mm)- da strekker du jo på en måte bildet ut- og har du da f.eks forstørret bildet i tillegg- er det jo vanskelig å holde på kvaliteten!

Ok, takk for tilbakemeldingen. Skal leke litt med LN-KKC og se om jeg klarer å gjøre noe med det uten at det blir slik.

Bare for å få det ut av verden, har det at jeg tar bilde i JPEG og ikke i RAW noe å si i denne sammenhengen?

Prosessen jeg gjør når jeg behandler bildene er at jeg behandler det først og så resizer. Skal prøve det motsatte på -KKC

Da har man testet litt til. Eneste jeg har gjort her er å behandle bilde og cropet det. Bruker photobucket som formidler
DSC_0514-1.jpg

Ja, etter mye om og men, kom jeg meg endelig til den "berømte" plattformen"...
Men det var en fin plass å stå det, følte meg bare litt beglodd av vakten i vakta når jeg stor der alene tidligere på dagen:p

Har fått tatt masse bilder jeg også, både i går og i dag. Vet ikke om jeg får dem ut i kveld, men skal se i morgen....

Å ja, det var egentlig cruise-skipene i Vågen i Stavanger jeg reiste ned for å se, men avstikkere er alltid kjekt..:D

(PS! Nå ligger også min nye D40, med 18-55 og 55-200, å venter på meg til jeg kommer på jobb i morgen;) )

Bare for å få det ut av verden, har det at jeg tar bilde i JPEG og ikke i RAW noe å si i denne sammenhengen?

Ja absolutt! Jpg er jo et Raw-bilde som er oversatt i kamera - uten hensyntagen til om det er mye/lite lys som er gjengitt. Det er derfor vanskelig å rette opp feil kameraet gjør i oversettelsen i ettertid. Med raw er det du som bestemmer hvoran oversettelsen skal bli og kan fremheve de verdiene du prioriterer. Du kan til og med rette opp linsefeil etc. Dessuten inneholder et raw-bilde mye større fargerom (mange flere nyanser)- faktisk større en f.eks Adobe-RGB som de professjonelle bruker i bildebehandlingen ved trykking. Dette gjør at du har mye mer informasjon du kan boltre deg med i etterbehandlingen- og bildet tåler å miste flere pixler før det blir synlige skader i bildet!

Ja absolutt! Jpg er jo et Raw-bilde som er oversatt i kamera - uten hensyntagen til om det er mye/lite lys som er gjengitt. Det er derfor vanskelig å rette opp feil kameraet gjør i oversettelsen i ettertid. Med raw er det du som bestemmer hvoran oversettelsen skal bli og kan fremheve de verdiene du prioriterer. Du kan til og med rette opp linsefeil etc. Dessuten inneholder et raw-bilde mye større fargerom (mange flere nyanser)- faktisk større en f.eks Adobe-RGB som de professjonelle bruker i bildebehandlingen ved trykking. Dette gjør at du har mye mer informasjon du kan boltre deg med i etterbehandlingen- og bildet tåler å miste flere pixler før det blir synlige skader i bildet!

Ok, da blir det testing med RAW vs JPEG idag :)

Ikke dårlige bilder dette BSSW. Det kan ta tid å finne formelen når det gjelder å ta flybilder (har ikke kommet i mål selv heller)! Vi får prøve igjen en dag, men vi kan jo prøve å avtale med et par dagers margin neste gang og håpe det klaffer! ;)

Ikke dårlige bilder dette BSSW. Det kan ta tid å finne formelen når det gjelder å ta flybilder (har ikke kommet i mål selv heller)! Vi får prøve igjen en dag, men vi kan jo prøve å avtale med et par dagers margin neste gang og håpe det klaffer! ;)

Takk :)

Skal prøve å komme med et par dagers varsel neste gang ;) men det blir ikke noe denne helgen ihvertfall....blir litt drøyt å stikke innom 3 helger på rad når det er 1 time hver vei. Men må jo bort å teste 55-200'en når den skulle velge å ankomme en gang i fremtiden...

Men er for tiden på jakt etter en veske/bag som kan holde 1 stk SLR m/objektiv, ett ekstra objektiv, 1 stk kompaktkamera pluss kabler og ladere til begge. De prisene jeg har funnet til nå tilsier at jeg da må opp i en 500-700spenn for å få til noe slikt

Last edited:
Ja, du skal ikke gå gå på kompromis mht til bag, det er tross alt det som beskytter utsyret mot slag og mot vær og vind......

Takk :)

De prisene jeg har funnet til nå tilsier at jeg da må opp i en 500-700spenn for å få til noe slikt

Får du tak i en god bag som i tillegg er tilnærmet vanntett for 700,- må du slå til!

En rimelig bag med regnovertrekk koster gjerne opp mot 1500- 2000. Jeg har en LowePro Minitrekker, hvor det sitter et regnskydd i bunnen som du kan trekke over bagen. Helt ok løsning! Kostet ca 1900,- men har sett den på tilbud senere for ca 1500,-

LowePro har en vanntett modell også - men da må du opp i nærmere 3000,- Sikkert tilsvarende for andre merker også!

Back