Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Beror väl lite på hur man väljer att försöka få igenom förslaget i riksdagen. Bakas det in i budgeten blir det knepigare för oppositionen att fälla skatten.

Præcis. En bruger på airliners.net skriver følgende:

"The current arrangement between the center-left government, which is many seats away from an actual majority in parliament, and the main opposition bloc (the center-right so called "Alliance for Sweden") stipulates that any piece of legislation that is part of the budget will pass parliament unchallenged. This means that unless the center-right decides to topple the government altogether (which they can do at any time, but has so far refused to do) the tax will pass parliament as part of the budget for next year."
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Det låter lite som man syftar till DÖ men den överenskommelsen gäller inte längre och det finns möjligheter för oppositionen att begära att delar av budgeten ska röstas igenom separat vad jag förstår. Vet inte hur ofta det har utnyttjats i praktiken. Om det är en viktig fråga för oppositionen (och det verkar det vara) och man har majoriteten på sin sida så kan den tänkas användas.
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Det er vel fullt mulig for opposisjonen å nekte å godkjenne budsjettet hvis de ikke er enige i avgiftssatsene regjeringen legger opp til? Her i Norge holdt regjeringskoalisjonen nylig på å ryke ifbm. et statsbudsjett som støttepartiene ikke var villige til å godkjenne i Stortinget. Ironisk nok handlet striden om manglende miljøavgifter i forslaget fra regjeringen.
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Det er vel fullt mulig for opposisjonen å nekte å godkjenne budsjettet hvis de ikke er enige i avgiftssatsene regjeringen legger opp til? Her i Norge holdt regjeringskoalisjonen nylig på å ryke ifbm. et statsbudsjett som støttepartiene ikke var villige til å godkjenne i Stortinget. Ironisk nok handlet striden om manglende miljøavgifter i forslaget fra regjeringen.
Du behöver icke rejecta hela budgeten, det är fullt möjligt för oppositionen att bryta ut delar av budgeten och "köra över" regeringen i enskilda budgetposter. Det är inte kutym att göra så, men som sagt fullt möjligt. Förhoppningsvis gör oppositionen så i detta fall...
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Jeg har full forståelse for at skandinaviske regjeringer ønsker å innføre grønne avgifter som er ment å korrigere for tredjeparts-kostnader som følge av utslipp av klimagasser, men problemet og selve årsaken til at dette ikke er en god avgift, er at det å ha gode luftfartsforbindelser til Europa og verden i seg selv har en rekke positive ringvirkninger for turisme og næringsliv.

Dersom vi legger til grunn at Sveriges regjering (i motsetning til den norske) faktisk har som mål med avgiftene å få ned CO2-utslippene, så tror jeg en slik forståelse er feil. Resonnementet er ikke at de skal bruke avgiften til å "korrigere for kostnader"-- de vil at utslippene ikke skal finne sted.

At gode luftfartsforbindelser har positive ringvirkninger for turisme og næringsliv er vel de fleste skjønt enige i.
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Den svenske flypassasjeravgiften ble altså innført fra nyttår eller ?
Sverige – Avgift på 80 kroner for reiser innenfor Europa, 280 kroner utenfor Europa inntil 600 mil, og 460 kroner for reiser lengre enn dette. Innført 2018.
Den er i alle fall nå mal for det som antakelig blir innført i Norge etter hvert....
https://www.nrk.no/ostfold/flypassasjeravgiften-kan-oke-mye-1.14012104
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Noen som vet hvor mye som er kommet inn til staten på passasjeravgiften?
Skal den brukes til noe spesifikt, eller går den inn i trakta til Han Staten?
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Nå vet man jo aldri med svensk politikk i disse dager, men det ser nå ut til at avgiften kan forsvinner fra 1 januar 2019 allikevel

https://e24.no/makro-og-politikk/luftfart/flyavgiften-i-sverige-kan-forsvinne-fra-nyttaar/24515434

Det politiske kaoset i Sverige ser ut til å få en litt uventet bieffekt, nemlig at den svenske versjonen av flypassasjeravgiften forsvinner fra nyttår. Dermed kan Norge bli stående igjen som det eneste landet i Norden med en slik avgift.
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Nå vet man jo aldri med svensk politikk i disse dager, men det ser nå ut til at avgiften kan forsvinner fra 1 januar 2019 allikevel

https://e24.no/makro-og-politikk/luftfart/flyavgiften-i-sverige-kan-forsvinne-fra-nyttaar/24515434

Den 1/7-2019 tas flygskatten bort i Sverige, sen övergångsregeringens budget inte blivit godkänd.

Detta öppnar för en expansion av t.ex det "nya" Norwegian Air Sweden.
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Den 1/7-2019 tas flygskatten bort i Sverige, sen övergångsregeringens budget inte blivit godkänd.

Detta öppnar för en expansion av t.ex det "nya" Norwegian Air Sweden.

Budgeten kan ju komma att ändras av en tillträdande regering, så det återstår att se om flygskatten verkligen försvinner.
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Nå som svenskene allikevel ikke klarte få til en regjering, gjelder da budsjettet uten passasjeravgiften frem til de ombestemmer seg igjen?
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Ja, det är budgeten som röstades igenom i slutet av förra året som gäller. Först när en ny regering lägger en ändringsbudget är det annat som gäller. Först ska riksdagen rösta fram en statsminister, sen presenteras en regering och därefter kan en ändringsbudget komma tillstånd. Så nån gång på vårkanten kan vi väl vänta oss en sådan (om det är Löfven som blir statsminister).
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Sverige vurderer endre avgiftssystemet på flyreiser, slik at det bedre korresponderer til utslippene. Slik at nyere fly og de som f.eks bruker delvis biodrivstoff, vil få lavere avgifter

https://www.reuters.com/article/us-...rline-take-off-and-landing-fees-idUSKBN2BE2CE

Sweden plans to rejig take-off and landing fees for aircraft so that they correspond to the amount of greenhouse gas emissions from different types of plane and fuel, the government said on Monday.

The plan would mean lower fees for newer, more efficient aircraft or those using bio-fuels and would cover both passenger and freight flights to and from Arlanda airport in Stockholm and Landvetter in Gothenburg, the government said, adding the move would be a world’s first.
 
Re: Sveriges regjering ønsker å kopiere Norsk flypassasjeravgift

Sverige fjerner flyskatten av juli 2025

https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/153860

Sverige har besluttet å fjerne flyskatten, sier Sverigedemokraternas gruppeleder Linda Lindeberg på et pressetreff.

Det skriver nyhetsbyrået TT i en artikkel som er publisert på Dagens Industris nettside. Flyskatten skal bort fra og med 1. juli 2025.
 
Back
Top