• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sverige og sveits utvikler ny versjon av Gripen

Det stämmer att Gripen E blir ensitsig & Gripen F blir tvåsitsig.
Däremot blir inte Gripen F endast träningsflygplan utan kommer ha fullständig operativ förmåga, precis som dagens tvåsitsiga Gripen D och Boeing F-15E & F/A-18F SuperHornet.
 
Ja Gripen NG var det framtidsprojekt...som har lett fram till Gripen E/F.
E/F blir större än dagens Gripen C/D och får en märkbart starkare och bränslesnålare specialutvecklad General Electric GE-414 motor anpassad för enmotor drift. GE-414 sitter i SuperHornet.
 
Ja Gripen NG var det framtidsprojekt...som har lett fram till Gripen E/F.
E/F blir större än dagens Gripen C/D och får en märkbart starkare och bränslesnålare specialutvecklad General Electric GE-414 motor anpassad för enmotor drift. GE-414 sitter i SuperHornet.

Ska E/F få samma motor som ska sitta i Tejas Mk2? Dvs en 414-motor med 6 kompressions-steg istället för EPE-versionens 7 men ändå trimmad? Personligen hoppas jag att man stoppar in EPE. Det skulle bara hjälpa till vid export.
 
Schweiz ska köpa 22 stycken Gripen E — ett ensitsigt plan till skillnad från Gripen F — och första leveransen sker under mitten av 2018, enligt Försvarsexportmyndigheten.

Alla 22 planen ska ha levererats till 2021. Fram till dess, från 2016, ska Schweiz hyra åtta Gripen C och tre Gripen D.

Leveransen av planen ska ske till ett fast pris och första betalning sker 2014.

Huruvida det krävs en folkomröstning är fortfarande oklart, till skillnad från vad som tidigare rapporterades av nyhetsbyråer på tisdagen.

I den svenska delen av affären ingår köp av mellan 40 och 60 plan. Enligt alliansens partiledare ska försvarsanslagen öka med 300 miljoner kronor 2013 och 2014 och 200 miljoner kronor efterföljande år.

Schweiz ska betala 3,126 miljarder schweizerfranc - motsvarande 21,47 miljarder kronor - för Gripenplanen, säger försvarsminister Ueli Maurer på en presskonferens enligt Basler Zeitung på nätet.

En första betalning på 300 miljoner schweizerfranc väntas ske i januari 2014.

Maurer betonar att Sverige garanterar fasta priser och en fungerande teknik. En schweizisk ingenjör ska kontrollera planen före leverans.

En av Gripens fördelar är ny utrustning för elektronisk krigföring, säger Maurer.

Den schweiziska flygvapenchefen Markus Gygax beskriver Gripen i positiva ordalag enligt Basler Zeitungs rapportering.

Han säger att Gripen har ett modernt radarsystem, och att planet kan sköta spaningsuppgifter dag som natt och i alla väder. Planet är också optimalt för pilotutbildning, säger Gygax.

Ueli Maurer säger också att Schweiz som en övergångslösning ska hyra åtta Gripen C och tre Gripen D mellan 2016 och 2020. Hyresbeloppet är 44 miljoner schweizerfranc (drygt 300 miljoner kronor) per år.

Maurer ser affären som en ”win-win”-situation för båda länderna, rapporterar Basel Zeitung. Offentliggörandet av kontraktet ska diskuteras med den svenska regeringen.

- Förhandlingarna var tuffa, säger Christian Catrina, som representerade Schweiz i affären, på presskonferensen.

Jürg Weber från schweiziska flygvapnet, projektledare för Gripenprojektet, hänvisar till Saabs utmärkta meritlista och nämner bland annat det gamla stridsflygplanet Viggen.

Gripenavtalet har kritiserats i Schweiz för att Schweiz skulle behöva betala delar av utvecklingskostnaden. Det tillbakavisas av Maurer.

- Alla utvecklingskostnader ingår, säger han enligt Basler Zeitung.

Från SvD näringsliv
 
Varför hoppades du på det?
Rett og slett fordi jeg, som entusiast, ikke har sansen for Gripen, og de har jo ikke akkurat prøvd å legge skjul på at Gripen ble valgt ene og alene fordi det var det billigste alternativet...

Jeg håpet å få se et sveitsisk Rafale- eller Typhoon-display, men det kan vi nok se langt etter nå. Og jeg grøsser ved tanken på at Patrouille Suisse kanskje må bytte Tigerne sine med Gripen :P
 
Rett og slett fordi jeg, som entusiast, ikke har sansen for Gripen, og de har jo ikke akkurat prøvd å legge skjul på at Gripen ble valgt ene og alene fordi det var det billigste alternativet...

Jeg håpet å få se et sveitsisk Rafale- eller Typhoon-display, men det kan vi nok se langt etter nå. Og jeg grøsser ved tanken på at Patrouille Suisse kanskje må bytte Tigerne sine med Gripen :P

Gripen uppfyllde Schweiz krav och hade betydligt lägre livscykelkostnader än de andra, då finns det ingen anledning att välja dyrare.

Det finns ingen anledning för ett land som Schweiz att ha flera olika flyplanstyper så om Gripen slår väl ut och de är nöjda så lär vi få se fler Gripar. :colgate:
 
Last edited:
Schweiz regering har tydligt sagt efter att Gripen blev vald att det handlade om Gripen eller inga nya stridflygplan alls.
Alternativet är att avvecka de gamla F-5, dra ner på försvarsanslagen och inte ersätta F-5 med något nytt flygplan.
Schweiz har gjort ett klokt val, de sneglade säkert på sitt grannland Österrike.
Österrike ersatte sina 40 år gamla J35 Draken med en division Eurofighter Typhoon. EF är så dyr att flyga att Österrikes flygvapen har problem att ha ens 8 EF redo på flightline.
 
Da har Saab hatt utrulling av første Gripen E prototype

https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-saab-rolls-out-first-gripen-e-fighter-425484/
Saab has unveiled its next-generation Gripen E fighter, some three years before delivering its first of at least 96 production examples to the air forces of Sweden and Brazil.

getasset.aspx
 
Sverige og Sveits utvikler ny versjon av JAS gripen. Den nye versjonen ska være E/F versjon. Det betyr vel at F er to-seters treningsutgave og E er en-seters.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10060455

Var dette den versjonen som ble tilbudt Norge i konkurranse med F-35?



Vidar

Men kommer den sveitsiske utgaven av Gripen til å bli en ren fighter altså ikke en multirolle? På samme måte som deres Hornet idag er en ren F18 og ikke en F/A18.
 
Kvar er skilnaden på fighter og multirolle, egentleg?

En mulitrolle jager er bygget for å kunne brukes både til bakkeangrep og til luftkamp. Så og si alle nye jagefly som bygges idag bygges som multirolle. Den svenske JAS Gripen er jo JAS en forkortelse for Jakt, Angrep og spaning.

Når det gjelder F/A18 så er det som betegnelsen sier en kombinert jager og angiper. Altså multirolle. Men Sveits sine fly er grunnet sveits sin nøytralitet kun utstyrt som en jager. De flyene har rett og slett ikke utstyr for bakkeanngrep.

Av kampfly brukt av vesten idag er det vel kun A10 Thunderbolt og F15 Strike eagle som er rene angrepsfly. Mens F15 Eagle og sveitsisk F18 er vel de eneste rene jagerflyene

F15 Eagle er jo i utgangspunktet bygget som en ren luftherredømme jager, og siden utviklet Strike Eagle varianten som egentlig er et anngrepsfly og strengt tatt ikke jager i det hele tatt.
 
En mulitrolle jager er bygget for å kunne brukes både til bakkeangrep og til luftkamp. Så og si alle nye jagefly som bygges idag bygges som multirolle. Den svenske JAS Gripen er jo JAS en forkortelse for Jakt, Angrep og spaning.

Når det gjelder F/A18 så er det som betegnelsen sier en kombinert jager og angiper. Altså multirolle. Men Sveits sine fly er grunnet sveits sin nøytralitet kun utstyrt som en jager. De flyene har rett og slett ikke utstyr for bakkeanngrep.

Av kampfly brukt av vesten idag er det vel kun A10 Thunderbolt og F15 Strike eagle som er rene angrepsfly. Mens F15 Eagle og sveitsisk F18 er vel de eneste rene jagerflyene

F15 Eagle er jo i utgangspunktet bygget som en ren luftherredømme jager, og siden utviklet Strike Eagle varianten som egentlig er et anngrepsfly og strengt tatt ikke jager i det hele tatt.

Nja, det er et par til; Tornado, AMX og Harrier er de første jeg kommer på. Alle tre kan dog bære luft-til-luft-våpen for selvforsvar, men blir aldri brukt i en ren luft-til-luft rolle.

De Sveitsiske Hornetene kommer til å få luft-til-bakke-kapabilitet med Upgrade 25-programmet som de skal igjennom. Finnene hadde også tidligere Hornets som kun kunne gjøre luft-til-luft, men de har også blitt oppgradert - og de har tilogmed forandret benevnelsen fra F-18 til F/A-18 i følge det Finske detasjementet som var i Bodø under Arctic Challenge Exercise. Og etter at F-22 ble oppgradert til å kunne bære GBU-er så er det bare F-15 igjen som er en ren air dominance fighter - "not a pound for air to ground!" som de sier.
 
Nja, det er et par til; Tornado, AMX og Harrier er de første jeg kommer på. Alle tre kan dog bære luft-til-luft-våpen for selvforsvar, men blir aldri brukt i en ren luft-til-luft rolle.

Sea Harrier ble brukt i ren luft til luft rolle under Falklandskrigen.
 
Nja, det er et par til; Tornado, AMX og Harrier er de første jeg kommer på. Alle tre kan dog bære luft-til-luft-våpen for selvforsvar, men blir aldri brukt i en ren luft-til-luft rolle.

De Sveitsiske Hornetene kommer til å få luft-til-bakke-kapabilitet med Upgrade 25-programmet som de skal igjennom. Finnene hadde også tidligere Hornets som kun kunne gjøre luft-til-luft, men de har også blitt oppgradert - og de har tilogmed forandret benevnelsen fra F-18 til F/A-18 i følge det Finske detasjementet som var i Bodø under Arctic Challenge Exercise. Og etter at F-22 ble oppgradert til å kunne bære GBU-er så er det bare F-15 igjen som er en ren air dominance fighter - "not a pound for air to ground!" som de sier.

Har ikke russerne fortsatt noen rene jagerfly? Men det er vel kanskje rene avskjæringsjagere og ikke luftherredømmejagere.

Russerne har vel og noen av sine gamle angrepsfly. Som kun har luft til luft for selvfosvar.
 
Back
Top