• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Vad händer med OSL-LAS och CPH-LAS? Norwegian hänvisar till LGW-LAS för att komma dit i framtiden.

Snarare att två flygbolag på Stockholm-Skellefteå är en för mycket än att en flygskatt på 60 kr tar död på linjen. Norwegian började väl flyga dit för ett år sen?
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

...och OSL-OAK och CPH-OAK verkar också ta vinterpaus så exakt samma neddragningar i NO och DK. Det verkar alltså inte ha särskilt mycket med flygskatten i Sverige att göra. Snarare dåliga bokningstal från hela Skandinavien.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Precis, skatten verkar vara ett svepskäl till varför man lägger ner olönsamma linjer. Klart att skatten påverkar flygbolagen negativt, men att den ska vara helt avgörande för om en linje är hållbar eller inte tror jag inte på. Skatten dämpar tillväxten men dödar inte etablerade linjer.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Precis, skatten verkar vara ett svepskäl till varför man lägger ner olönsamma linjer. Klart att skatten påverkar flygbolagen negativt, men att den ska vara helt avgörande för om en linje är hållbar eller inte tror jag inte på. Skatten dämpar tillväxten men dödar inte etablerade linjer.

Der hvor man allerede ligger i grenseland, kan et slikt tiltak være det som gir ruten dødsstøtet. Husk at marginene i bransjen er syltynne. EU tillater heller ikke at man kryssubsidierer ruter, så hvis den ikke kan stå på egne ben er det ut.

Men dette er langt fra sort/hvitt ...
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Der hvor man allerede ligger i grenseland, kan et slikt tiltak være det som gir ruten dødsstøtet. Husk at marginene i bransjen er syltynne. EU tillater heller ikke at man kryssubsidierer ruter, så hvis den ikke kan stå på egne ben er det ut.

Men dette er langt fra sort/hvitt ...

Det är ett politiskt inspel när Norwegian skyller på flygskatten (det är uppenbart när Stockholms Handelskammare är inblandad). Det är inget fel att flygbolagen protesterar och jobbar för att skatten ska försvinna men jag vill ändå tro att det finns fler förklaringar varför man lägger ner och skulle önska man kunde vara mer ärlig med det.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Tja, argumentet med flyskatten faller litt i grus når de nå annonserer Orlando fra Stockholm

https://www.swedavia.se/arlanda/nyheter/norwegian-startar-ny-direktlinje-till-orlando/

Flygtrafiken mellan Stockholm och det populära turistlandet USA har ökat med nära 80 procent de senaste fyra åren. Nu lanserar Norwegian en ny direktlinje från Stockholm Arlanda Airport till Orlando i Florida. Med start i oktober kommer den nya långlinjen att trafikeras två gånger i veckan.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

EU tillater heller ikke at man kryssubsidierer ruter, så hvis den ikke kan stå på egne ben er det ut.


Denne skjønte jeg ikke helt. Så et selskap kan ikke holde en rute i live hvis den går i minus?
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Denne skjønte jeg ikke helt. Så et selskap kan ikke holde en rute i live hvis den går i minus?

Joda, og det er nok mange gråsoner her. Men man kan ikke finansiere tap på en rute med å ta høyere priser på en annen f.eks. .. Hvordan man kontrollerer slikt vet jeg dog ikke.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Joda, og det er nok mange gråsoner her. Men man kan ikke finansiere tap på en rute med å ta høyere priser på en annen f.eks. .. Hvordan man kontrollerer slikt vet jeg dog ikke.

Vet FOT/PSO er berørt av dette, men kan ikke finne noe på nett som tilsier at det ikke er lov for rent kommersielle ruter.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Ser ut til at ARN-LAX også ryker nå og er ikke bookbar for W18/19. Evt om den kommer tilbake til S19.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Ser ut til at ARN-LAX også ryker nå og er ikke bookbar for W18/19. Evt om den kommer tilbake til S19.

Tok en dummy-booking og fikk den nå opp for januar. Eneste forskjell er vel at de ikke flyr onsdagen for å få inn MIA fra ARN.
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

Tok en dummy-booking og fikk den nå opp for januar. Eneste forskjell er vel at de ikke flyr onsdagen for å få inn MIA fra ARN.

Tror dere snakker om forskjellige flyselskap ;)
 
Re: Svenska flygskatten skördar sina första offer?

I tillegg har Norwegian igangsatt et stort program for kostnadskutt - så disse nedleggelsene kommer nok ikke bare på grunn av en flyskatt.
 
Back
Top