svarte piler

SAS-Steward

ScanFlyer Gold
Over enkelte vinduer på Airbus maskiner ( I alle fallA330 og A340 ) finnes det en liten pil eller trekant som er sort.
Har fått mange ulike svar fra piloter om hav dette er, men er det en mekaniker som kan forklare hva dette er?
Skriver ikke noe om hva jeg er fortalt, da jeg har opplevd masse synsing om dette.
 
Neste gang på jobb skal jeg ta et bilde, men det gjelder en trekant som peker oppover på størrelse med en tommelfingernegl. Klistremerke.
Sitter over enkelte vinduer. 2-3 stk kanskje per side på en 330/340.
Skal få tatt et bilde asap
 
Ja det er det samme spørsmålet ser jeg.
Men mye forskjellige svar.
Det sies der at det er der man kan innspisere vinger, slats, og flaps. Men jeg har fått diverse andre svar fra piloter. Derfor jeg lurer.

Ja pilene er klistret på innsiden, på veggen.
 
Det står jo egentlig bare en ting i den tråden, nemlig dette (fra A320 manualen):
A visual check of the position of the flaps[slats] can be done through the windows in the fuselage that are adjacent to the flaps[slats]. The windows to be used are identified by a brown triangle on the sidewall panel above them.

Det står også noe feilaktig om at det har med emergency lifelines å gjøre, men det blir avkreftet lenger ned i tråden.
 
Ikke sant, jeg har sjekka manualene jeg har tilgang til på A330 og A340, men finner ikke noe.
I tillegg så er det ulike beskjeder fra piloter.
Oddsen for at det er samme funksjon på WB er jo veldig stor når man snakker om Airbus, men man vet aldri.
 
Hvis det er så små trekannter, og bare på enkelte maskiner, så kan det jo tenkes at det bare er klistremerker for å merke skader i skroget der som er inspisert og skrevet i loggen? husker ikke hva de heter de merkene der men..
 
Du tenker på noe annet her. De svarte pilene står det lenger opp er på innsiden av flyet. De små firkantete merkene som skal markere skrogskader er damage report med et nr. og teksten "do not remove". De blir plassert rundt omkring på skroget der det er små bulker lakkskader eller annet som skal repareres senere.
 
Hvis det er så små trekannter, og bare på enkelte maskiner, så kan det jo tenkes at det bare er klistremerker for å merke skader i skroget der som er inspisert og skrevet i loggen? husker ikke hva de heter de merkene der men..

Disse merkene finnes i alle Airbus fly som SAS opererer på langruter i alle fall.
Skulle ikke være noe med noe skader, de står på samme sted på alle maskiner. Så tviler på at vi har klart å ødelegge noe så likt :-)
Bilde kommer til uka, blir en tur til Tokyo, ( NRT ) så skal se om ikke det blir et bilde.
 
Hei,

Har lagt merke til pilene i andre lange airbusser, blant annet Finnairs.
Min antakelse var at de skulle markere beregnet tyngdepunkt.


Eders
Knut Erik
 
Her er bildet.
Tatt i dag.
Dette er på venstre side i kabinen, men er et identisk på høyre side.
Dette var en A340-300.
 

Attachments

  • I-phone bilder 008.jpg
    I-phone bilder 008.jpg
    25.8 KB · Views: 273
Back
Top