Nordpolet er en del av COOP Svalbard, og ligger midt i sentrum av Longyearbyen. Du går inn der, plukker ut det du har lyst på (og lov til å kjøpe), så får du enten biletten stemplet eller klippekortet klippet når du går ut av avdelingen.
Du fortsetter handlingen din, alt etter hva du vil ha. Alt betales i samme kasse, så der kan du se brød, melk, en flaske cognac, smør, pålegg, appelsinjuice komme forbi på båndet.
Jeg nevnte klippekort i sted. Det har seg slik at alle i Longyear er underlagt kvotebestemmelser, også de fastboende. Dette stammer tilbake til tiden da Longyear var et gruvesamfunn. Da, som nå, var det kvote på brennevin og øl, men ikke vin. Tankegangen var at det var kun funksjonærer som hadde fin nok gane for vin, sluskene gikk etter sprit og øl.
Så alle fastboende får et klippekort hos sysselmannen med klipp for sprit og øl. En liter sprit i måneden, og jeg tror det var en kasse pr. måned også? Som tilreisende har du ikke klippekort, men du bruker returbiletten i stedet. Og det er Longyearbyen-kvoten det handler om.
Sist jeg var i Longyear var juni 2008. Reisen opp gikk via Gardermoen, og vi var aldri gjennom noen tax-free den veien. Ei heller noen utenlands gate. Returen gikk gjennom toll i Tromsø, men jeg kan ærlig talt ikke huske at vi gikk gjennon noen tax-free. Ikke hadde jeg bruk for den heller, jeg hadde vært på Coop-en.
Mvh,