Superpuma LN-OPX, Heidrun's SAR-maskin, 23stk

MFM

ScanFlyer Blue
Hei, da var det bilder fra meg igjen. Tirsdag 2. gikk livet som normalt her i heimen, da jeg plutselig hørte en grov og grom lyd komme dundrende over huset, en lyd av en maskin som ikke er fast ganger her i by'n. Jeg styrtet ut på verandaen og fikk se intet mindre enn en Superpuma i CHC's farger komme surrende over meg, ta en svipp utover fjøresteinene og legge seg i en sving for å snu 180 grader og lande på helipaden på sykehuset noen få hundre meter borti her. På ren refleks trev jeg kameraet, hev meg på sykkelen og hastet bort. De kom for å levere en pasient, det hadde vært rene rushet på kontinentalsokkelen denne ettermiddagen/kvelden: 2 Superpumaer og 1 Seaking måtte ut på oppdrag noenlunde samtidig. Jeg fikk bare med meg tidenes møkkaobjektiv, så bildene er kornete og j*vlige, men et såpass sjeldent syn fortjener en post likevell. Enjoy =)

IMG_6538.jpg

Akkuratt landet, og det er tydeligvis ikke en akkutt sak, for gutta har tatt seg tid til å bestille pizza.

IMG_6539.jpg

FLIR (Forward looking IR)

IMG_6546.jpg

Akterdelen av kabinen

IMG_6547.jpg

Og framre del. Til venstre sees monitoren til FLIR-systemet

IMG_6549.jpg

Cockpit

IMG_6563.jpg

Panelet til heisen

IMG_6565.jpg

Framre kabin med et glimt av cockpit

IMG_6568.jpg

OVHD

IMG_6579.jpg

IMG_6586.jpg

Haleparti fra hver sin side

IMG_6591.jpg

Pitot tubes

IMG_6594.jpg

Tenker denne lyser litt værre enn taklampa på rommet

IMG_6598.jpg

Buken/rompa, som dere ser er det pontonger, holder balja flytende i allefall en stund, avhengig av vær og strøm

IMG_6608.jpg

IMG_6614.jpg

Sidespeil er jo obligatorisk :grin:

IMG_6616.jpg

Da var det tilbake på arbeid etter en god middag

IMG_6626.jpg

Turbinene er i gang

IMG_6634.jpg

Og rotoren gjør det den kan best, roterer

IMG_6649.jpg

Boarding completed

IMG_6657.jpg

Liftoff

De siste tre:

IMG_6678.jpg

Snudd seg litt og står og hovrer en stund..

IMG_6685.jpg

Før den skyter i været..

IMG_6694.jpg

Og forsvinner

Takk så meget for titten!

Flotte bilder, og bra dokumentasjon.Takk!!

Du skrev ikke hvor dette var tat og hvilket sykehus, men jeg skimter en kjent
og kjær bakgrunn...
Molde :) ?

Jeg ser ut til å glemme dette hver bidige gang det kommer bilder fra meg. Det er helt korrekt, Molde, med romsdals/sunnmørs-alpene i bakgrunnen ;)

Må si meg uenig med deg hr. Meese...

Bildene var jo uberflotte! :p :D

Nei, sånne maskiner er vel sjelden kost for dere på andre siden av fjellet :D

Hei
Jeg vil gjerne vite om de er noen som kunne hjælp meg med så mange bilder av denne sexy maskinen
Hun ser absolutly vakker med henne SAR-utstyr og nye farger er

Jeg ville sette pris på dette veldig mye.

Mvh

Stuart

Vel, jeg var heldig å fange denne når den var innom i fjor sommer, har ikke sett den siden, så jeg kan ikke hjelpe utover det som er her, evt, resten av bildene fra samme dag jeg har i en mappe en eller annen plass

Back