Sunways MD-83 i Norge.

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Hei,

Har i samlingen en modell av Sunways Airlines MD-83 TC-INA. Vet att de flög mycket på Norge ända upp till Tromsö (TSO) bland annat. Vilka andra flygplatser flög de på i Norge?

Sunways ver ett turkiskt/svenskt samarbete mellen åren 1995-1997. Den svenska delen flög fyra st. Boeing 757-200 (233 pax) och den turkiska delen fyra st. MD-83.

Kanske inte en fråga för samlarhjornet?

God söndag,
/Hans

Attachments

• IMG_0151.jpg
    IMG_0151.jpg
    26.4 KB · Views: 205
  • IMG_0156.jpg
    IMG_0156.jpg
    29.7 KB · Views: 212
Jeg VET at de fløy med MD-83 til KRS (de holdt på å lande på en glattkjøringsbane som lå paralellt med rullebanen der), men jeg tror de også fløy til SVG, BGO, TRD og BOO og sikkert flere andre steder. De fløy for en svensk-tyrkisk charteroperatør, husker ikke navnet på denne. Det formelle navnet på det tyrkiske selskapet var visst Sunway Intersun Hava Yollari, trodde det sto bare Sunway på flyene, ikke Sunways, men jeg kan ta feil. Det svenske selskapet het såvidt jeg vet bare Sunways AB.

Last edited:
Vet att de flög mycket på Norge ända upp till Tromsö (TSO) bland annat.
/Hans

Det formelle navnet på det tyrkiske selskapet var visst Sunway Intersun Hava Yollari, trodde det sto bare Sunway på flyene, ikke Sunways, men jeg kan ta feil. Det svenske selskapet het såvidt jeg vet bare Sunways AB.

De fløy til Tromsø (som er TOS), både med MD-83 og på siste sesongen(1997) med 757. Det stod Sunway på MD-83 flyene det første året eller så, senere ble det føyd til en "s". På 757 flyene stod det Sunways hele tiden, mener jeg. Da de gikk konkurs høsten 1997 ble hundrevis av feriegjester strandet i syden. De som skulle hjem til Tromsø kom seg hjem med en Air Alfa A300 med reg. TC-ALR.
P.S Hans: Det var en flott modell du har der!:up:

De fløy til Tromsø (som er TOS), både med MD-83 og på siste sesongen(1997) med 757. Det stod Sunway på MD-83 flyene det første året eller så, senere ble det føyd til en "s". På 757 flyene stod det Sunways hele tiden, mener jeg. Da de gikk konkurs høsten 1997 ble hundrevis av feriegjester strandet i syden. De som skulle hjem til Tromsø kom seg hjem med en Air Alfa A300 med reg. TC-ALR.
P.S Hans: Det var en flott modell du har der!:up:

Det stemmer,

Sender noen bild på MD-83 där det står Sunway uten s. Boeing 757-236 hade Sunways som du sier.

http://www1.airpics.com/search.php?searchString=sunway&search=1

Tack också till LCH för svar!

/Hans

Det var noe kjent med de to første bildene ja, he he;) Jeg har også noen bilder av 757 SE-DSM ("Lennart Johansson") og SE-DSK ("Johan Cruyff") på besøk i Tromsø. SE-DSM en -22A, var den eneste av de 4 flyene som ikke var -236.

Det var noe kjent med de to første bildene ja, he he;) Jeg har også noen bilder av 757 SE-DSM ("Lennart Johansson") og SE-DSK ("Johan Cruyff") på besøk i Tromsø. SE-DSM en -22A, var den eneste av de 4 flyene som ikke var -236.

Hei!

AHA!!Är det du som tagit dessa MD-83 bilderna:-) ??
Hade en förfrågan på SFF (svensk flyhistorisk förening) förra året och någon sende dessa bilder till mig!!

Tromsö verkar vara en underbart vacker plats. Såg en fantastisk film där SAS A340-300 nu 2009 landar i TOS. Som en vacker tavla!

Take care,
/Hans

Jepp, det er nok meg. Det var helt nydelig vær den 28/3-09 da vi hadde SK984 på besøk. Bilder av 757'ene kommer på flyhistorisk forum, må få de scannet først.

Back